april 25, 2024, 19:03:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ikke tett mellom topper og sylinder eller noe annet  (Lest 3066 ganger)
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« på: april 23, 2016, 17:29:44 pm »

Har fått frest opp noen topper så de skulle passe på sylinderene, mistenker at det ikke er tett da det kommer en knirkende lyd når motoren turnes for hånd. Lyden høres ut som om den kommer derfra. Motoren gikk da før jeg byttet topper. Starter ikke nå. Motor står i startblokk. Forslag? Evt hvordan jeg kan få det tett? Er en T1 motor
« Siste redigering: april 29, 2016, 20:26:24 pm av ted67 » Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #1 på: april 24, 2016, 12:05:42 pm »

Noen som har hatt lignende problem?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #2 på: april 24, 2016, 15:54:34 pm »

Ble toppene frest ned for høyere kompresjon også?
Da må du sjekk at ikke de små "halvsirklene" på siste kjøleribba på toppene ligger mot øverste kjøleribba på toppene.
Viser så vidt på et bilde jeg fant...

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #3 på: april 24, 2016, 17:40:51 pm »

De er frest opp for større sylindre og for høyere kompresjon. Det skal sjekkes ut takk!!
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #4 på: april 25, 2016, 20:56:13 pm »

Sjekka i dag, slipte ned halvsirklene men fortsatt ikke noe start og fortsatt knirkende lyd..
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: april 26, 2016, 06:21:44 am »

Knirkende lyd? Hvis det ikke er tett mellom sylinder og topp så vil den "fise" ut kompressjon. Meget hørbart. En leak down eller en kompressjonstest vil fortelle deg med en gang om det er tett eller ikke.

Jeg tar det som en selvfølge at du har tiltrekt toppene i riktig rekkefølge og med riktig moment for dine pinnebolter (8 eller 10mm) Ett annet triks er å smøre kanten på sylinderen med litt slipepasta og deretter vri den rundt noen ganger i toppen. Da vil du få en liten slipekant og du ser med en gang om noe er feil.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #6 på: april 26, 2016, 07:08:16 am »

Jeg har tatt en kompresjonstest, måler 60. Men jeg får ikke målt når motoren er varm. Er ikke sikker på om det er innafor med kald motor. Alt skal være dratt til med riktig moment. Toppene er overhalt og ventiler slipt, de er dobbelt sjekket at de er tette. Men når jeg turner motor på starter luker det srartgass av oljepåfyllingen. Har sjekka gnist og bruker elektrisk fordeler tatt rett fra en annen motor som funker, samme med coil plugger og ledninger..
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #7 på: april 26, 2016, 07:09:45 am »

Er helt klar for at feilen kan ligge et annet sted, begynner bli litt blind på motoren!
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: april 26, 2016, 07:12:58 am »

Hvilke tennplugger benytter du? 12 eller 14mm? Er det 12mm kan jeg ta med leak down testeren og ta turen innom til helgen. Jeg har dessverre ikke adapter fra 12mm plugg til standard 14mm.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #9 på: april 27, 2016, 21:01:40 pm »

Mener det er 12, men er ikke hundre prosent sikker.. Er en noen 70 ett eller annet AS blokk med topper fra T3. Med årgang ukjent, dobbeltportrett. Hadde vært hjelpsomt med et sett nye øyne på problemet. Tenkte jeg skulle slipe topper og sylinderene med pasta på samme måte som ventilene er gjort også. Skal du på cars and coffey?
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #10 på: april 27, 2016, 21:07:52 pm »

Skal plukke opp noen plugger i morgen, noen du anbefaler som jeg kan ta med?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: april 28, 2016, 06:19:17 am »

Er det originale VW topper så er det vel standard med 14mm plugger. Bosch W8AC eller tilsvarende match fra noen av de andre er en grei plugg å starte med.

Jeg ser at værmeldingen for Cars and Coffee på søndag ser grei ut. Stemmer den så tar jeg nok turen.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #12 på: april 28, 2016, 11:02:27 am »

Viste seg at det var riktige plugger som satt i. Stikk gjerne innom om du har lyst, blir nok skruing meste av helga om jeg ikke får frem noe kjørbar fra vinterlagring.
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #13 på: mai 05, 2016, 18:29:56 pm »

Fant ut at det var litt dårlig kompresjon og dårligere ble den.. Nye stempelringer trengs. pluss mere volt på starteren.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!