ted67
Seniormedlem
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
|
« på: april 23, 2016, 18:29:44 pm » |
|
Har fått frest opp noen topper så de skulle passe på sylinderene, mistenker at det ikke er tett da det kommer en knirkende lyd når motoren turnes for hånd. Lyden høres ut som om den kommer derfra. Motoren gikk da før jeg byttet topper. Starter ikke nå. Motor står i startblokk. Forslag? Evt hvordan jeg kan få det tett? Er en T1 motor
|
|
« Siste redigering: april 29, 2016, 21:26:24 pm av ted67 »
|
Loggført
|
|
|
|
ted67
Seniormedlem
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
|
« Svar #1 på: april 24, 2016, 13:05:42 pm » |
|
Noen som har hatt lignende problem?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #2 på: april 24, 2016, 16:54:34 pm » |
|
Ble toppene frest ned for høyere kompresjon også? Da må du sjekk at ikke de små "halvsirklene" på siste kjøleribba på toppene ligger mot øverste kjøleribba på toppene. Viser så vidt på et bilde jeg fant...
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
ted67
Seniormedlem
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
|
« Svar #3 på: april 24, 2016, 18:40:51 pm » |
|
De er frest opp for større sylindre og for høyere kompresjon. Det skal sjekkes ut takk!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ted67
Seniormedlem
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
|
« Svar #4 på: april 25, 2016, 21:56:13 pm » |
|
Sjekka i dag, slipte ned halvsirklene men fortsatt ikke noe start og fortsatt knirkende lyd..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #5 på: april 26, 2016, 07:21:44 am » |
|
Knirkende lyd? Hvis det ikke er tett mellom sylinder og topp så vil den "fise" ut kompressjon. Meget hørbart. En leak down eller en kompressjonstest vil fortelle deg med en gang om det er tett eller ikke.
Jeg tar det som en selvfølge at du har tiltrekt toppene i riktig rekkefølge og med riktig moment for dine pinnebolter (8 eller 10mm) Ett annet triks er å smøre kanten på sylinderen med litt slipepasta og deretter vri den rundt noen ganger i toppen. Da vil du få en liten slipekant og du ser med en gang om noe er feil.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
ted67
Seniormedlem
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
|
« Svar #6 på: april 26, 2016, 08:08:16 am » |
|
Jeg har tatt en kompresjonstest, måler 60. Men jeg får ikke målt når motoren er varm. Er ikke sikker på om det er innafor med kald motor. Alt skal være dratt til med riktig moment. Toppene er overhalt og ventiler slipt, de er dobbelt sjekket at de er tette. Men når jeg turner motor på starter luker det srartgass av oljepåfyllingen. Har sjekka gnist og bruker elektrisk fordeler tatt rett fra en annen motor som funker, samme med coil plugger og ledninger..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ted67
Seniormedlem
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
|
« Svar #7 på: april 26, 2016, 08:09:45 am » |
|
Er helt klar for at feilen kan ligge et annet sted, begynner bli litt blind på motoren!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #8 på: april 26, 2016, 08:12:58 am » |
|
Hvilke tennplugger benytter du? 12 eller 14mm? Er det 12mm kan jeg ta med leak down testeren og ta turen innom til helgen. Jeg har dessverre ikke adapter fra 12mm plugg til standard 14mm.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
ted67
Seniormedlem
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
|
« Svar #9 på: april 27, 2016, 22:01:40 pm » |
|
Mener det er 12, men er ikke hundre prosent sikker.. Er en noen 70 ett eller annet AS blokk med topper fra T3. Med årgang ukjent, dobbeltportrett. Hadde vært hjelpsomt med et sett nye øyne på problemet. Tenkte jeg skulle slipe topper og sylinderene med pasta på samme måte som ventilene er gjort også. Skal du på cars and coffey?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ted67
Seniormedlem
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
|
« Svar #10 på: april 27, 2016, 22:07:52 pm » |
|
Skal plukke opp noen plugger i morgen, noen du anbefaler som jeg kan ta med?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #11 på: april 28, 2016, 07:19:17 am » |
|
Er det originale VW topper så er det vel standard med 14mm plugger. Bosch W8AC eller tilsvarende match fra noen av de andre er en grei plugg å starte med.
Jeg ser at værmeldingen for Cars and Coffee på søndag ser grei ut. Stemmer den så tar jeg nok turen.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
ted67
Seniormedlem
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
|
« Svar #12 på: april 28, 2016, 12:02:27 pm » |
|
Viste seg at det var riktige plugger som satt i. Stikk gjerne innom om du har lyst, blir nok skruing meste av helga om jeg ikke får frem noe kjørbar fra vinterlagring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ted67
Seniormedlem
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
|
« Svar #13 på: mai 05, 2016, 19:29:56 pm » |
|
Fant ut at det var litt dårlig kompresjon og dårligere ble den.. Nye stempelringer trengs. pluss mere volt på starteren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|