mars 28, 2024, 18:41:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Har noen en "oppskrift" på ¨sette inn en type 4 motor inn i type 3?  (Lest 1468 ganger)
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 804
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« på: april 26, 2016, 12:32:08 pm »

Har handlet en type 4 motor ifra en 914. Er det noen som vet med sikkerhet hva slags motor dette er utifra motorkoden?


* IMG_5928.jpg (34.57 KB. 450x600 - vist 191 ganger.)


Utifra tabellen til VW så skal denne motoren ha forgassere og 68 hester.
Denne motoren jeg har sitter det innsprut på, noe som forøvrig ser ut til å være orginalt.
Hvis man ser på TheSamba sin oversikt på porsche 914:

Porsche 914
Code    Year    Engine/Notes
W    1970/71    1700cc - 8.2:1 compression - 80hp
EA    1972-1973    1700cc
EB    1973    1700cc - 7.3: compression, California only, fuel injection
EC    1974    1800cc - California only, 7.6:1 compression
AN         1800cc - 8.6:1 compression
GA    1973/74    2000cc - 7.6:1 comporession
GB    1973-1976    2000cc - 8.0:1 compresssion
GC    1975/76    2000cc - 7.6:1 compresssion
V0         1700cc - European-only
                1800cc - European-only
                2000cc - European-only

Da ser det ut som det kan være 1700, 1800 eller 2000cc.
Er den noen som vet noe mere hva det kan være?

Uansett, hva trenger jeg å gjøre for å få inn denne i varianten min? Må jeg feks bytte svinghjul?
Jeg vet jeg må modifisere overgangen på luftbæljen i bakkant på motoren mot karrosseriet.


Loggført

46 84 69 59
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #1 på: april 26, 2016, 22:12:24 pm »

Er det 1700 eller 1800 behøver du ikke å bytte svinghjul. er det 2 liter bør du bytte til 1700/1800 svinghjul og clutch, ellers må slipe ut mye i clutchhuset og bruke automat starter. Har en 2 liter CU i notchen. har også fjernet oljepåfyllingsrøret og skjært ut i karrosseriet rundt dynamoen. blir litt knotete å bytte viftereim nå motoren sitter i bilen.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 804
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 26, 2016, 22:17:55 pm »

Har funnet ut at motoren er en veldig tidlig 1700 motor med ettermontert innsprut, dvs at den er ifra 1969.
Så det du sier da BP er at jeg trenger bare en type 4 clutch til en 1700 motor?
Loggført

46 84 69 59
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #3 på: april 26, 2016, 22:26:34 pm »

hvis splinsen er lik 411/412 på lamellen, så må du ha en 210 mm lamell med splins fra type 3 kassa. som er lik type1 og2. vet ikke hva som er i 914.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #4 på: mai 02, 2016, 19:28:18 pm »

Her er en fint tråd om Type 4 motor i T3
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=116220
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!