april 24, 2024, 04:42:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1973 1303s motorproblemer  (Lest 10839 ganger)
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« på: mai 09, 2016, 19:13:00 pm »

Hei! Nylig eier av en fine boble. Glad
Men jeg er ganske ny på dette og trenger hjelp med motorproblemer. Den har bare vært i bruk 2-3 ganger de 3 siste årene men startet og gikk fint. Men etter liten times kjøring. Røk viftereim. Fikk på ny men den også hoppet av etterhvert. Etter dette så er det ikke hele tiden den vil gå på alle sylindrer og går kun ved høgt turtall (når den plutselig finner ut at den skal tenne på alle plugger Glad ) har dere noen tips? Lurer også på om det har noe i seg å kjøpe bosch 009 fordeler og blå coil, så jeg slipper all den justeringen hele tiden Glad hjelp meg Osteaktig

Mvh en amatør innen boble Glad
Loggført
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #1 på: mai 09, 2016, 19:38:52 pm »

Motor er orginal og er en 1600. Glad
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: mai 09, 2016, 22:28:00 pm »

009 fordeler fungerer dårligere enn origal med vacuum tilkoblet forgasser.
T1 motorer må stoppes med en gang viftereima ryker. Da stopper kjølevifta også. Blir overopphetet etter 2-3 minutter. Viftereima strammes ved å flytte shims på øvre reimskive. sjekk om øvre og nedre reimskive er på linje.
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #3 på: mai 09, 2016, 23:57:23 pm »

Må regne med at alt er morkent når det har stått så lenge. Som påpekt er det viktig å stoppe når viftereima ryker.
Plugger, pluggkabler, bensinslanger, bør byttes. Flottørkammer har sikkert tørket inn mellom hver bruk og bør renses. Dyser i gasseren bør renses. Ikke begynn å bytte coil og fordeler når ting tyder på at de virker. Stifter er greit å sjekke og pusse reine.
Sitter det ett bensinfilter noe sted? Sjekk om vakum på fordeleren går løst og ledig. Meninger om hvilken fordeler som er bra og ikke, kommer ann på hvem du spør. Falsk luft er heller ikke noe overraskelse.
Ellers lykke til med boble og spør dersom du lurer. Er mange dyktige kjennere her som kan komme med tips.

Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #4 på: mai 10, 2016, 06:34:38 am »

Nå er ikke jeg med bilen før fredag igjen, men som sagt så rykker og napper den ganske godt når det er lavt turtall.. kan også nemne at jeg tok ut en plugg for å se og den såg veldig grei ut Glad
Når jeg tenker meg om var nedre reimhjul lengre inne enn øvre, var ikke snakk om så mye (1cm), kan det være grunnen? Virket litt slitt reimhjulene, så har bestillt nye av hver Glad
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: mai 10, 2016, 10:19:14 am »

Sitter et spennbånd rundt dynamoen som en stor "slangeklemme". Dette kan du løsne og forhåpenligvis dytte på dynamoen slik at remskivene kommer på linje. Snurr på dynamoen ettrerpå for å høre at den ikke subber borti noe med vifta som sitter inni viftehuset.
Fuskingen høres mest ut som noe rusk i forgasseren, men det kan jo være at vifteremmen som røk, har klart å dra av en ledning på forgasseren? Skal normalt være to ledningen inn på forgasseren.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #6 på: mai 10, 2016, 11:14:36 am »

Skal sjekke alt dette når jeg kommer hjem! Godt å vite det er folk her i norge som liker å hjelpe Osteaktig TAKK!
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #7 på: mai 11, 2016, 00:33:53 am »

Du har strammet viftreima riktig etter at den var bytta?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6105
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 11, 2016, 05:39:07 am »

Slitte reimhjul har jeg ikke opplevd. Ikke bytt til noe med dårligere kvalitet enn de originale i alle fall...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #9 på: mai 11, 2016, 05:49:48 am »

Du har strammet viftreima riktig etter at den var bytta?

Hva mener du med riktig? Noe annet jeg bør tenke på enn å få den noenlunde stram? Glad
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6105
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 11, 2016, 11:54:15 am »

Og reimhjulene må jo være på linje. Det er punkt 1 når det gjelder viftereim.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #11 på: mai 11, 2016, 16:21:36 pm »

Får ordnet på det fredag. Kan slenge inn hordan det går etterhvert som jeg feilsøker Glad
Loggført
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #12 på: mai 13, 2016, 20:19:13 pm »

Får ikke start nå.. hva tror dere?
« Siste redigering: mai 13, 2016, 20:43:09 pm av Langlo » Loggført
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #13 på: mai 13, 2016, 21:29:07 pm »

Virker som den starter avogtil når jeg har prøvelampe og får den i rett posisjon på tenning og tdc 7.5grader. Men så har jeg plutselig ikke tenning igjen ved neste startforøk. Sliten fordeler og deler inni?? Glad
« Siste redigering: mai 13, 2016, 21:47:50 pm av Langlo » Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #14 på: mai 13, 2016, 23:00:59 pm »

Litt lite opplysninger når du skriver "starter ikke nå". Hva er gjort og hva er ikke gjort. Sjekk jording til stifter, Har du tenning noen ganger og ikke andre tyder jo ting på dårlig kontakt. Går starteren så fort som den skal? Er motor og kasse skikkelig jordet?
Har du sjekket pluggkabler? er alle pluggene sjekket? Ser fort om noen er mer sotet enn andre. Tenningsrekkefølge? 7,5 grader på riktig side av ød? Coil? Bensin?
Har du prøvd med startgass? Gi opplysninger om hva som er gjort og hva som er justert og sjekket så er det mye enklere å komme med tips. Sjekk om det er sideslark i fordeler akslingen. Er det rust i sporet til viftereima på reimhjulet kan det tygge reim. Puss reint i såfall.
To ting bilen må ha for å gå. Bensin og gnist. Luft regner jeg med at den får.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #15 på: mai 14, 2016, 00:12:31 am »

Litt lite opplysninger når du skriver "starter ikke nå". Hva er gjort og hva er ikke gjort. Sjekk jording til stifter, Har du tenning noen ganger og ikke andre tyder jo ting på dårlig kontakt. Går starteren så fort som den skal? Er motor og kasse skikkelig jordet?
Har du sjekket pluggkabler? er alle pluggene sjekket? Ser fort om noen er mer sotet enn andre. Tenningsrekkefølge? 7,5 grader på riktig side av ød? Coil? Bensin?
Har du prøvd med startgass? Gi opplysninger om hva som er gjort og hva som er justert og sjekket så er det mye enklere å komme med tips. Sjekk om det er sideslark i fordeler akslingen. Er det rust i sporet til viftereima på reimhjulet kan det tygge reim. Puss reint i såfall.
To ting bilen må ha for å gå. Bensin og gnist. Luft regner jeg med at den får.

hei. sorry for dårlige opplysninger!
det jeg har gjort, er fått på nytt reimhjul og reim, justert stift(virket litt slitt?) og tenning, det merklige var att når prøvelampen lyste og det var riktig stillt inn, startet den for å så dø ut så fikk jeg ikke kontakt med prøvelampen igjen...men så plutselig har jeg nå tenning hele tiden.
skrudde inn begge skruer på forgasser og stillte ut til den gikk greit, får den ikke under 1000rpm stabil på tomgang, og nå når jeg var ute og kjørte en tur ville den ikke gå på tomgang igjen, veldi ruskete.

nedre og øverste reimhjul står ennå ikke skikkelig på linje, løsnet dynamo i forsøk om å skubbe den lengre inn, uten hell. hva gjør jeg der? 0.5cm - 1cm lengre ute øvste reimhjul.
hva skal til for å få bilen til å gå skikkeli på tomgang?
bil må ha full gass for å startes, er det normalt?
har planer om ny fordeler/coil, er det like greit å kjøpe boch009/blå coil med en gang, siden jeg skal ha dobble forgassere etterhvert? hva gjør jeg med veivhusventilasjonen?
hvor sitter bensinfilter orginalt? Glad


det jeg skal gjøre:
*skifte olje
*justere ventiler 0.15mm klaring
*sjekke og justere tennplugger

hva mer bør jeg gjøre?

takk for alle svar! Glad
Loggført
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #16 på: mai 14, 2016, 07:25:01 am »

Coilen blir også ganske så varm, kan det ha noe å si?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #17 på: mai 14, 2016, 08:08:29 am »

Jeg er litt vanskelige og trenger litt fler opplysninger før jeg vil komme med fler svar  Osteaktig
Er stiften fin, uten ujevne kontaktflater? Og hvilken åpning har du stilt den til?
Klikker det i "cutoff ventilen" på forgasseren viss du tar av og på ledningen med tenning påslått?
Hvor mange amper (A) er dynamoen på?

Viss stiftåpningen er for liten kan du få trøbbel på tomgang og varmere coil.
Klikker det ikke i ventilen får du tomgangstrøbbel.
Er dynamoen på 38A er den lenger enn det en bobledynamo normalt er, og viss feil deksler er brukt vil du ha problemer med å få remskivene på linje.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #18 på: mai 14, 2016, 22:30:12 pm »

Har ved to tilfeller montert nye stifter som ikke har ledet strøm som de skal. Resulterte i at tenningen kom og gikk som den ville. Pusset stiftene så gikk det en stund før det begynte å kødda igjen. Møkkastifter, av veldig dårlig kvalitet. Kjøp kjent kvalitet/merke.
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #19 på: mai 15, 2016, 14:19:29 pm »

Jeg er litt vanskelige og trenger litt fler opplysninger før jeg vil komme med fler svar  Osteaktig
Er stiften fin, uten ujevne kontaktflater? Og hvilken åpning har du stilt den til?
Klikker det i "cutoff ventilen" på forgasseren viss du tar av og på ledningen med tenning påslått?
Hvor mange amper (A) er dynamoen på?

Viss stiftåpningen er for liten kan du få trøbbel på tomgang og varmere coil.
Klikker det ikke i ventilen får du tomgangstrøbbel.
Er dynamoen på 38A er den lenger enn det en bobledynamo normalt er, og viss feil deksler er brukt vil du ha problemer med å få remskivene på linje.
stiften ser brukt men grei ut, stillt inn på 0.4mm. cutoffventilen klikker. har ikke bilen i nærheten akkuratt nå, så vet ikke hvilken dynamo det er, løsnet klemmen på dyamo og prøvde å skubbe den lengre inn..
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #20 på: mai 15, 2016, 16:12:42 pm »

Henger meg litt opp i at fuskingen begynte når vifteremma røyk. Sitter alle pluggledninger inkludert den i midten godt på plass i fordelerlokk og coil? Er ikke blitt noen sprekk i fordelerlokket?
Ellers er det jo en mulighet å låne en annen coil og fordeler å prøve om feilen blir borte. Hvor i landet holder du til? Sikkert noen i nærheten som kan låne deg noe.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #21 på: mai 15, 2016, 17:38:14 pm »

skal sjekke ut om noen har. kan også bestille...
jeg har org fordeler, hvor kan jeg kjøpe elektronisk tenning? har lyst på det. må jeg da også bytte coil og kondensator?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #22 på: mai 15, 2016, 18:32:53 pm »

Elektronisk tenningsmodul som erstatter stiftene i originalfordeler, kan nok de fleste deleforhandlerne skaffe, og finnes noen på eBay også. Har selv dårlig erfaring med kinakopier av elektronikk, da de jeg prøvde sendte gnisten ut når rotoren var mellom kontaktpunkene på fordelerlokket. Kjører nå med Pertronix i den ene og originalt VW fra nyere transporter i den andre. Men har tidligere kjørt 100.000km i Notch med stifter uten trøbbel også, så når alt er i orden virker det også bra!  Glad
Kondensatoren fjernes når du bruker elektronisk, og det varierer om du må ha annen coil eller ikke.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #23 på: mai 15, 2016, 19:18:59 pm »

takk for svar! Glad er denne grei? sammen med flametrhower eller blå bosch coil? Glad

https://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=p&ka=162&betalingsmetode=2&skip_sending=false&restordrebehandling=1&henvisningskode=0
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #24 på: mai 15, 2016, 19:34:34 pm »

Linken sendte meg bare til hele tenningsutvalget, så vet ikke hvilken du mener. Men Unneberg hjelper nok med valget  Glad
Pertronixen jeg selv har er Flamethrower II 0,6ohm coil og Ignitor II. Ignitor II måtte jeg bygge om for å passe i vakumfordeler, da den var beregnet for 009.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #25 på: mai 15, 2016, 20:16:24 pm »

Linken sendte meg bare til hele tenningsutvalget, så vet ikke hvilken du mener. Men Unneberg hjelper nok med valget  Glad
Pertronixen jeg selv har er Flamethrower II 0,6ohm coil og Ignitor II. Ignitor II måtte jeg bygge om for å passe i vakumfordeler, da den var beregnet for 009.


Ignitor kit, 1971> 12v, vacuum replaces one piece points. heter den. vansklig det skulle være å få rett link da, fungerer jo ikke Glad

samme som denne: https://www.vwheritage.com/shop/AC9981847V/ignitor-kit-1971-12v-vacuum-replaces-one-piece-points/

« Siste redigering: mai 15, 2016, 20:19:46 pm av Langlo » Loggført
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #26 på: mai 16, 2016, 22:31:46 pm »

Bilen er oppe går! Takk for alt hittil Glad
Ventilene var ikke litt i riktig posisjon engang. Etter dette gikk den stabilt! Glad

Men jeg har problemer å få den til å gå lavt på tomgang, har prøvd å justert forgasser. Uten lykke. Går velsig bra med tomgang på rundt 1000rpm.
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1258
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: mai 17, 2016, 09:43:32 am »

Vanskelig og få motor med en gasser og hå jevnt under 1000 på omgang.
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #28 på: mai 22, 2016, 20:18:57 pm »

Bare sånn om du ikke har tenkt på det. Om dette er en bil som har stått mye er en skikkelig forgasserrens på sin plass. Skru av, åpne og blås alt rent med trykkluft.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #29 på: mai 22, 2016, 21:56:10 pm »

Bare sånn om du ikke har tenkt på det. Om dette er en bil som har stått mye er en skikkelig forgasserrens på sin plass. Skru av, åpne og blås alt rent med trykkluft.

Evt fyll STP injection cleaner i bensina. Funka gull på bobla mi. Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!