mars 28, 2024, 10:44:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva har skjedd her?  (Lest 3039 ganger)
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« på: juni 08, 2016, 10:56:17 am »

Hva kan ha skjedd her?  Motoren begynte og gå ugjevnt og ble veldig varm.  Ser at begge topp pakningene på høyre siden er blåst, men  prøver og forstå hvordan alle de små hullene i toppen har kommet av? kan det være pga varmgang eller evt noe som har løsnet og falt ned i sylinderen,  for lite blyerstatning i bensinen?
Ser også at det er bart metall på bildet av toppen.










Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: juni 08, 2016, 11:38:00 am »

Prikkene er fra noe hardt som har vært der inne. Disse pakningene skal vel ikke være der? Jeg har også opplevd at en slik har delt seg. Fjernet alle sammen. Hvis du ikke fant fremmedlegemer i forbrenningsrommet har de blåst ut i eksosen. Tipper tennpluggene har fått juling også.
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #2 på: juni 08, 2016, 12:41:45 pm »

Sjekka du tuppen av pluggen. Kan ha smeltet seg noe løst fra pluggen som har jobbet seg rundt inne i sylinderen.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #3 på: juni 08, 2016, 14:50:41 pm »

Se om det mangler noen smådeler i forgasseren.

Har opplevd at det lille messingrøret fra aks.pumpa har falt av, ble liknende merker i topp og stempel av det.
Loggført
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #4 på: juni 08, 2016, 22:41:21 pm »

takk for tips, skal sjekke opp i dette!

De skadene som er på toppen kan jeg vel bare pusse fint ned vel? 
Men de pakkningene skal vel være der? Det kan ikke være stål mot stål uten en form for tettning?

Er det "normalt" at disse ryker?
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 08, 2016, 23:08:06 pm »

Aluminium mot stål mener du. Jo, på type 4 er det orginalt med kobberpakninger. Og på type 1 ettermonterer vi de  Blunker

Ut ifra bildene dine ser det ut som det har vært ett fremmedelement nedi der. Ser ikke ut som du har tetting mellom ventiler/seter. Hvorfor kobberpakninger har blåst skal jeg ikke spekulere I. Da det ikke akkurat ser ut til å ha hatt detonasjon.
Loggført

sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #6 på: juli 01, 2016, 12:04:27 pm »

Aluminium mot stål mener du. Jo, på type 4 er det orginalt med kobberpakninger. Og på type 1 ettermonterer vi de  Blunker

Ut ifra bildene dine ser det ut som det har vært ett fremmedelement nedi der. Ser ikke ut som du har tetting mellom ventiler/seter. Hvorfor kobberpakninger har blåst skal jeg ikke spekulere I. Da det ikke akkurat ser ut til å ha hatt detonasjon.

Har ikke hatt tid til og se på motoren før nå.  Fjernet pakningen på toppen, denne ser ut til og være i rustfritt av noe slag.
Uansett, så er det kommet en liten grop/merker på tetningsflaten der pakningen har gått i stykker.  Hvordan kan jeg få fikset dette.  Skal se om jeg får tatt et bilde senere.
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #7 på: juli 01, 2016, 14:32:35 pm »

Kan jeg få maskinert ned tetningsflaten og bruk disse?
https://www.vwheritage.com/shop/bay-bus/AC1987510/shim-kit-cylinder-1700-2000cc-0-010-0-25mm/?crumbStartPage=1&crumbStartRow=1



* image1.jpg (45.32 KB, 600x600 - vist 145 ganger.)

* image2.jpg (64.2 KB, 600x600 - vist 145 ganger.)

* image3.jpg (70.51 KB, 600x600 - vist 152 ganger.)
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #8 på: juli 01, 2016, 14:42:05 pm »

Dem du linker til er og bruke under sylindra!
men mange tusen kjører uten pakkning mellom sylinder og topp!
men hvis du er bestemt for og kjøre med dette så er den denne du skal ha!

https://www.vwheritage.com/shop/039101343B/gasket-cylinder-to-head-2-0-type4-105x94x0-7/?src=slider
Loggført

Vw 1302
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #9 på: juli 01, 2016, 14:50:21 pm »

Dem du linker til er og bruke under sylindra!
men mange tusen kjører uten pakkning mellom sylinder og topp!
men hvis du er bestemt for og kjøre med dette så er den denne du skal ha!

https://www.vwheritage.com/shop/039101343B/gasket-cylinder-to-head-2-0-type4-105x94x0-7/?src=slider

Takk for svar, var ikke klar over at en kan kjøre uten pakkning der.
Må jeg bytte boltene til toppen eller kan de brukes om igjen?
« Siste redigering: juli 01, 2016, 14:53:29 pm av sveinongen » Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #10 på: juli 01, 2016, 16:09:46 pm »

Pakningen er årsak til lekkasje. Ingen lekkasje hvis du dropper pakningen. Anleggsflatene må være helt plane.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!