april 19, 2024, 07:37:57 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forskjellig lengde på utløserarm??  (Lest 2714 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« på: juni 15, 2016, 10:19:53 am »

Har utløserarmen på boblegirkassene kommet i forskjellig lengde opp igjennom åra? Er det sånn at pedalsett må matche rett utløserarm, eller er det likt forhold mellom de uansett modell??
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #1 på: juni 15, 2016, 16:50:37 pm »

jeg bytta arm til lengre,men beholdt samme pedalsett
Loggført

Vw 1302
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 15, 2016, 16:51:52 pm »

Har utløserarmen på boblegirkassene kommet i forskjellig lengde opp igjennom åra? Er det sånn at pedalsett må matche rett utløserarm, eller er det likt forhold mellom de uansett modell??


Flere forskjellige ja. Lange kom gjerne på buss med boblemotor og kasse.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 16, 2016, 06:40:38 am »

Har utløserarmen på boblegirkassene kommet i forskjellig lengde opp igjennom åra? Er det sånn at pedalsett må matche rett utløserarm, eller er det likt forhold mellom de uansett modell??


Flere forskjellige ja. Lange kom gjerne på buss med boblemotor og kasse.

Bekrefter min misstanke det da. Vet du om det finnes noen oversikt over modeller/lengder osv?

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: juni 16, 2016, 07:01:47 am »

Hmm.. Følger..
Kommer til å sammenlikne med min T1 kasse. Regner med det går å flytte over hvis nødvendig..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 16, 2016, 07:31:20 am »

Årsaken til at jeg lurer på dette er et problem som jeg oppdaget på cab`n da utløserlageret røk her om dagen.
Etter at jeg hadde montert nytt og skulle justere clutch, var det ikke mulig å løse ut clutchen helt med rett innstilling (altså at utløserlageret ikke ligger helt inntil disken). Lageret må ligge på hele tiden for å kunne løse ut. Antagelig har det vært sånn hele tiden, og det er jo ikke så bra.
Finner ikke noe annet galt enn at kombinasjonen pedalsett/utløserarm må være feil på min bil. Sitter en nyere kasse i bilen og pedalsettet er tidlig 60-tall. Pedalen er, og har alltid vært, veldig myk/lett, unormalt selv til std clutch å være.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 16, 2016, 08:03:07 am »

Årsaken til at jeg lurer på dette er et problem som jeg oppdaget på cab`n da utløserlageret røk her om dagen.
Etter at jeg hadde montert nytt og skulle justere clutch, var det ikke mulig å løse ut clutchen helt med rett innstilling (altså at utløserlageret ikke ligger helt inntil disken). Lageret må ligge på hele tiden for å kunne løse ut. Antagelig har det vært sånn hele tiden, og det er jo ikke så bra.
Finner ikke noe annet galt enn at kombinasjonen pedalsett/utløserarm må være feil på min bil. Sitter en nyere kasse i bilen og pedalsettet er tidlig 60-tall. Pedalen er, og har alltid vært, veldig myk/lett, unormalt selv til std clutch å være.

Hæ? Skal utløserlageret ligge på hele tiden sier du? Isåfall lærte jeg noe nytt i dag også og godt er det.

Mvh
BB

Nei, nei, dårlig forklart av meg, det jeg snakker om er problemet på min bil, DER må utløserlageret ligge på hele tiden for å løse ut, som altså er feil. Om jeg legger lageret slik det skal ligge, litt av, så løser ikke clutchen ut med pedalen i bunnen. Derfor har jeg konkludert med at utvekslingen mellom pedalsett og utløserarm må være feil, tror jeg trenger en kortere utløserarm Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: juni 16, 2016, 08:06:04 am »

Årsaken til at jeg lurer på dette er et problem som jeg oppdaget på cab`n da utløserlageret røk her om dagen.
Etter at jeg hadde montert nytt og skulle justere clutch, var det ikke mulig å løse ut clutchen helt med rett innstilling (altså at utløserlageret ikke ligger helt inntil disken). Lageret må ligge på hele tiden for å kunne løse ut. Antagelig har det vært sånn hele tiden, og det er jo ikke så bra.
Finner ikke noe annet galt enn at kombinasjonen pedalsett/utløserarm må være feil på min bil. Sitter en nyere kasse i bilen og pedalsettet er tidlig 60-tall. Pedalen er, og har alltid vært, veldig myk/lett, unormalt selv til std clutch å være.

Hæ? Skal utløserlageret ligge på hele tiden sier du? Isåfall lærte jeg noe nytt i dag også og godt er det.

Mvh
BB

Nei, nei, dårlig forklart av meg, det jeg snakker om er problemet på min bil, DER må utløserlageret ligge på hele tiden for å løse ut, som altså er feil. Om jeg legger lageret slik det skal ligge, litt av, så løser ikke clutchen ut med pedalen i bunnen. Derfor har jeg konkludert med at utvekslingen mellom pedalsett og utløserarm må være feil, tror jeg trenger en kortere utløserarm Glad

Flott! Jeg leste innlegget ditt på nytt og klarte å lese mellom linjene og slettet derfor innlegget mitt. Men du svarte først med copy og det var jo bra. 2-4mm klaring skal utløserlageret ha.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #8 på: juni 16, 2016, 08:46:04 am »

På T1 er det lengre arm på gearkassen på 72 mod. og nyere mener jeg.Kroken på pedalsettet som Wiren er festa i er og forskjellig fra 72 mod.Hva som er forsjellen er jeg ikke sikker på Har bytta på min pga ett 70 mod.pedalsett var montert inn.Er og forskjell på Wirehylsa mellom karosseri og Gearkasse.Kan være der problemet ligger.Er og levert mange forskjellige lengder på wirer.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 16, 2016, 09:13:07 am »

På T1 er det lengre arm på gearkassen på 72 mod. og nyere mener jeg.Kroken på pedalsettet som Wiren er festa i er og forskjellig fra 72 mod.Hva som er forsjellen er jeg ikke sikker på Har bytta på min pga ett 70 mod.pedalsett var montert inn.Er og forskjell på Wirehylsa mellom karosseri og Gearkasse.Kan være der problemet ligger.Er og levert mange forskjellige lengder på wirer.

Takk for nyttig info Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 16, 2016, 09:15:05 am »

Noen som sitter med en tidlig 60-tall kasse for hånden og kan måle lengden på utløserarmen?
Greit å få bekreftet hva den faktisk skal være før jeg begynner å lete etter en Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #11 på: juni 16, 2016, 11:32:51 am »

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=525594&highlight=long+clutch+arm
Loggført

Vw 1302
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 16, 2016, 11:51:07 am »


Takker, bra info her. Ser ut som de er enten 75mm eller 100mm.
Får måle i morgen Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #13 på: juni 16, 2016, 12:34:34 pm »

Har en 58 modell girkasse hjemme og den har 75mm arm.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 16, 2016, 12:45:01 pm »

Har en 58 modell girkasse hjemme og den har 75mm arm.

Mange takk! Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!