april 24, 2024, 05:55:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Prøvestart av Eberspacher B2 bensinvarmer (spm ang kobling)  (Lest 3714 ganger)
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« på: juli 11, 2016, 17:47:04 pm »

Nå har jeg fått tak i en Eberspacher B2 bensinvarmer.
Planen er å prøvestarte den idag, men lurer da på følgende:

Er det brun kabel som kobles som pluss, og svart som minus? (kobler til en bryter mellom batteri og pluss-kabelen)
Den hvite bryteren, hvilken funksjon har den?  (nederste bilde)


* DSCN8562.jpg (82.07 KB, 700x600 - vist 190 ganger.)

* DSCN8566.jpg (64.78 KB, 800x517 - vist 226 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #1 på: juli 11, 2016, 19:41:47 pm »

Den brune ledningen går til chassiet på brennern?altså -,den svarte er+ mener jeg
Loggført

Seaside VW klubb
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #2 på: juli 14, 2016, 17:07:28 pm »

Den brune ledningen går til chassiet på brennern?altså -,den svarte er+ mener jeg

Takk for svar, da prøver jeg å koble den opp idag  Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #3 på: juli 15, 2016, 09:13:50 am »

 Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #4 på: juli 17, 2016, 09:13:03 am »

Det var ikkeno livstegn, jeg åpnet bensinpumpa og rengjorde kontaktpunktet (det som styrer pumpetakten)
da ble det straks liv i bensinpumpa,
men vifta går ikke, og jeg skal sjekke nå om glødepluggen funker.
Irriterende greier, andre gang jeg kjøper bensinvarmer som "funker"...  Hæ Sint
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: juli 17, 2016, 09:31:40 am »

B2 er mye enklere enn BN2 i ledningsnettet. Når du drar på bryteren skal det bli 12V på "alle" steder. Unntaket er mellom glødeplugg og formotstanden.
Når brenneren starter og blir varm, slår termokontakten over slik at glødepluggen mister 12V og viften får 12V selv om du slår av bryteren igjen. Det er for at viften skal fortsette og svive til brenneren har kjølnet seg ned.

Så sjekk først om det er 12V der ledningen fra viften er skrudd fast, og at viften sviver lett når du vrir på den med hånden. Kan være viften har satt seg litt viss den har vært lagret en stund.


* B2.jpg (49.04 KB, 727x600 - vist 159 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #6 på: juli 17, 2016, 17:15:02 pm »

Jeg åpnet og renset polene på bensinvarmeren (de som justerer pumpehastigheten)
Etterpå startet bensinvarmeren relativt greit, men trenger litt justering for å få jevn pumpetakt.

Viftemotoren gikk ikke lett rundt, men med strøm koblet på,
gikk den litt rundt om jeg hjalp den,
så jeg vasket og pusset/tørket den.

Nå går den lett rundt, men jeg må presse akslingen litt inn for at motoren skal gå rundt
når strøm er koblet til.
For at den ikke skal hoppe fram igjen når motoren starter,
tror jeg at jeg må justere, og låse av akslingen,

og for å finne rett plassering, må jeg justere posisjonen ved hjelp av skivene som var montert framme på akslingen.
Disse blir montert bak på akslingen, og låses på plass ved hjelp av en e-clips

Høres det rett ut? Gjetter meg litt fram her..  Gliser


* DSCN8575x.jpg (69.31 KB, 700x600 - vist 172 ganger.)

* DSCN8590x.jpg (57.56 KB, 800x421 - vist 154 ganger.)

* DSCN8591x.jpg (43.84 KB, 800x282 - vist 180 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #7 på: juli 17, 2016, 18:59:08 pm »

Pumpetakten styres av trykket, så er ikke sikkert den skal være jevn i takten. Den vil alltid tikke fort i begynnelsen til trykket komrmer opp på normalt nivå, og så tikker den sjeldnere bare for å vedlikeholde trykket.

Viftemotoren vil jeg tro er rktig satt sammen slik den er, med mindre det ligger løse deler som har blitt utslitt og falt av. Vil heller tro det må være litt rust eller annet på akslingen som hindrer den i å svive lett i den posisjonen den er? Skal ikke ha noe å si om skivene er strømførende eller ikke. Lagrene i motoren leder strøm de også.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #8 på: juli 17, 2016, 20:37:25 pm »

Pumpetakten styres av trykket, så er ikke sikkert den skal være jevn i takten. Den vil alltid tikke fort i begynnelsen til trykket komrmer opp på normalt nivå, og så tikker den sjeldnere bare for å vedlikeholde trykket.

Viftemotoren vil jeg tro er rktig satt sammen slik den er, med mindre det ligger løse deler som har blitt utslitt og falt av. Vil heller tro det må være litt rust eller annet på akslingen som hindrer den i å svive lett i den posisjonen den er? Skal ikke ha noe å si om skivene er strømførende eller ikke. Lagrene i motoren leder strøm de også.
Ok, takk for info  :)
Får jeg åpnet motoren slik at jeg får rengjort kontaktpunktene inni, de som er i kontakt med akslingen/børstene?
For det er der problemet ligger, motoren går helt fint rundt nå,
men kun når akslingen er i rett posisjon (ca 1mm fra bakerste posisjon)

Akslingen kan flyttes fram/bak 3-4mm, og det er plastlignende skiver på akslingen,
både foran og bak den framre veggen i motorhuset (se bilde)

Om jeg får rengjort området bak børstene, tror jeg at problemet er løst,
men kommer ikke til slik motoren er nå..  :-\


* DSCN8591x.jpg (48.24 KB, 800x282 - vist 158 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #9 på: juli 17, 2016, 23:04:24 pm »

Her er det jeg evt må komme til for å få rengjort og sett om jeg kan forbedre kontaktflatene.


* DSCN8576x.jpg (54.95 KB, 664x600 - vist 181 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #10 på: juli 18, 2016, 09:39:23 am »

Får du vippet av børstene er bremserens fint å rense kontaktflatene med. Hold den loddrett så møkka renner av og ikke inn i motoren.
Fordamper fort og løsner mye rart. Brukt med stort hell på startere. Finn en bremserens med stort trykk i så forsvinner møkka som dugg for solen.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #11 på: juli 18, 2016, 18:28:04 pm »

Jeg fikk ut magnetene (skoene?) og fjæra som holder de mot akslingen.
De var treg å få ut, så jeg pusset begge skoene så de gikk fritt inn i hullene igjen,
renset med elektrospray og tørket rent med papir underveis.

Nå starter motoren, men trenger en liten hjelpedytt.
Jeg har ikke bilbatterilader, men skal prøve å få lånt en,
så finner jeg ut om problemet er lite strøm.

I mellomtiden blir nye slanger med stålstrømper tilpasset og montert,
samt et glass-filter over bensinpumpen.

Slangene blir tapet på endene, så de ikke fliser,
og filteret er god kvalitet, så jeg tviler på at det er fare for lekkasje der.
Bruker også slangeklemmer med god kvalitet  Rekker tunge


* DSCN8594x.jpg (71.04 KB, 730x600 - vist 162 ganger.)

* DSCN8604x.jpg (60.52 KB, 800x537 - vist 154 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #12 på: juli 18, 2016, 18:31:45 pm »

Jeg åpnet bakdelen av bensinpumpen i samme slengen,
justerte avstanden på polene til 1mm, og fikk høy/jevn pumpetakt.

Den ble også sprayet/tørket ren før den ble skrudd sammen igjen.   Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #13 på: juli 18, 2016, 21:41:09 pm »

Nå er bensinslangene ferdig,
og jeg koblet opp alt, og pr.vestartet den.

Vifta trenger som sagt hjelp til å starte,
og jeg blåste i tanken til jeg hørte at det var bensin i pumpa.

Den fiser litt, og det kommer eksos ut eksosrøret,
men varmen starter ikke.

Jeg ordner med lader imorgen,
så får jeg se om det blir liv i saken  Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #14 på: juli 19, 2016, 08:39:04 am »

Får du vippet av børstene er bremserens fint å rense kontaktflatene med. Hold den loddrett så møkka renner av og ikke inn i motoren.
Fordamper fort og løsner mye rart. Brukt med stort hell på startere. Finn en bremserens med stort trykk i så forsvinner møkka som dugg for solen.


Jeg skal se om jeg har liggende en flaske bremserens.
Tar ut motoren igjen idag om det ikke hjelper med nyladet batteri.
Jeg regner med børstene er det jeg kaller skoene? (de som presses mot akslingen ved hjelp av spiralfjærene)  Øyerulling
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #15 på: juli 20, 2016, 12:49:01 pm »

Jeg fikk testet varmeren idag, men nyladet batteri, men ikkeno varme.
Vifta starter og går, og det samme med bensinpumpa,
så nå skal jeg fjerne det nye bensinfilteret, og prøve med det orginale istedet.

Etter at det nye filteret ble montert, kommer det ikke ut bensin i retur-røret,
så det tyder på at det ikke kommer bensin gjennom varmeren.
Og da tror jeg problemet kan ligge i det nye filteret..

Håper det er alt som trengs å fikses.
Glødepluggen blir god og varm, så jeg regner med den funker,
men den er dekt av rust på røret som stikker ned i varmekammeret,
burde jeg pusse den ren for rust, eller bare la den være?

Dessverre passer ikke glødepluggen fra BN2 varmeren i B2 varmeren, om den hadde passet,
hadde jeg bare prøvd med den istedet.  Rekker tunge
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #16 på: juli 21, 2016, 10:55:09 am »

De nye bensinslangene er 8mm innvendig diameter, mens de som sto montert på varmeren er 6mm.
Kan det ha noe å si?
Jeg fikk tenning i kammeret flere ganger igår, men kun et poff og masse røyk, og en gang kom det stikkflamme ut eksosen,
kan det tyde på at den får for mye/lite bensin, evt dårlig plugg?

Selv om batteriet er nyladet, er det veldig lite trykk på lufta som kommer gjennom varmeren,
selv om jeg kobler fra glødepluggen..

Er det noen instruksjoner på hvor vifta bak på motoren skal stå i forhold til hullet den står mot?
Jeg hadde ca 1mm klaring fra vifta til hullet. (som går videre ut til luftehullet forran eksosen)

Jeg har justert åpningen på stiften i bensinpumpa til 1mm, er dette rett åpning?
Jeg fant en blogg med overhaling av B2 varmer, og der sto det at vedkommende hadde justert åpningen til 1mm.
(om det er feil, blir pumpetakten feil, og varmeren får for lite/mye drivstoff)

Når jeg monterer front dekselet forran viften, er det noe som kommer i klem,
som igjen gjør at viften ikke går rundt, kan det være pga feil montering av støtteanordningen?

Skal denne stå i en bestemt posisjon? (se bilde)

(vifta tar ikke borti huset, den har fri bevegelse, men virker som klemma rundt motoren blir klemt
mer sammen når frontdekselet er montert, som igjen kan gi mer motstand for at motoren skal gå rundt)



Slenger med bilde av hvordan alt er koblet opp nå. Tanken er flyttet lengre ned,
men ellers er alt som på bildet  Glad


* DSCN8614x.jpg (65.58 KB, 800x450 - vist 157 ganger.)

* DSCN8613x.jpg (58.39 KB, 470x600 - vist 144 ganger.)
« Siste redigering: juli 21, 2016, 11:59:02 am av FooZ » Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #17 på: juli 21, 2016, 11:47:13 am »

Jeg skal lage et bord for montering og prøvestart av begge bensinvarmerne,
så kansje jeg ender opp med å få liv i en av de ihvertfall  Gliser
Drar innom biltema og kjøper 5 og 6mm slanger idag, så får jeg se om det blir framgang når jeg går ned i indre diameter.  Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #18 på: juli 21, 2016, 17:23:17 pm »

Har sendt deg en mail på hotmailen med en verkstedhåndbok på denne varmeren. Der står det bl.a. turtallet som viften skal ha viss den er i orden. Skal du få riktig forbrenning er det viktig at den får riktig mengde luft og bensin. Skal den få det er det også viktig at volten på batteriet er på topp. Har du målt volten på batteriet og viften mens brenneren prøver å starte? Selv om batteret er nyladet ville jeg prøvd å ha laderen tilkoblet for å sikre maks volt. Selv om jeg bare har hatt BN2, liker i alle fall de at motoren sviver og dynamo lader når jeg skal starte de.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #19 på: juli 22, 2016, 07:25:29 am »

Har sendt deg en mail på hotmailen med en verkstedhåndbok på denne varmeren. Der står det bl.a. turtallet som viften skal ha viss den er i orden. Skal du få riktig forbrenning er det viktig at den får riktig mengde luft og bensin. Skal den få det er det også viktig at volten på batteriet er på topp. Har du målt volten på batteriet og viften mens brenneren prøver å starte? Selv om batteret er nyladet ville jeg prøvd å ha laderen tilkoblet for å sikre maks volt. Selv om jeg bare har hatt BN2, liker i alle fall de at motoren sviver og dynamo lader når jeg skal starte de.
Supert, tusen takk  Gliser
Nå skulle jeg skru løs følepinnen bak i varmekammeret igår, og den var rustet sunn,
slik at den knakk løs med en gang jeg skulle skru den løs..
Da spørs det hva jeg kan gjøre for å fikse den.  Trist
Det ser ut som jeg må fram med BN2 varmeren igjen, og se om jeg får liv i den.

Tror nesten jeg har litt uflaks med elektronikk  Øyerulling


* DSCN8579.jpg (85.81 KB, 800x475 - vist 192 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!