april 20, 2024, 14:40:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ventilklapring??  (Lest 7005 ganger)
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« på: juli 21, 2016, 19:20:40 pm »

God aften!
Har vært ute og cruiset litt i dag. Har alltid trodd at den har vært feil justert på tenninga. Den klaprer litt på høyt turtall, men verre nå når jeg presser den på lavt turtall. Kan det være feil tenning og hva gjør jeg da? Har ikke sånn "strogo.......lampe eller hva det heter.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: juli 22, 2016, 13:00:51 pm »

Stroboskop

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Tenningsinnstillingslampe-2000020145/?artId=151355
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: juli 22, 2016, 14:31:59 pm »

Og verkstedhåndbok. Det er forskjellige prosedyrer på de forskjellige motorene. Med vakuumslanger eller uten, på tomgang eller over 2500 omdr. Motorspesifikt. Hvis det er stifter så må stiftåpning/kam inkel sjekkes først.
Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: juli 22, 2016, 19:57:15 pm »

Her må jeg ha hjelp.
Har penger til å betale med.
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #4 på: juli 22, 2016, 22:46:44 pm »

Hvor holder du til?
Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: juli 23, 2016, 08:38:01 am »

På Ljan i Oslo. Herregårdsveien. Kan komme hvor som helst.
Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: juli 23, 2016, 10:47:17 am »

Kanskje ventilene må justeres også?
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 23, 2016, 12:37:26 pm »

Kan godt hende det ja. Dette bør gjøres med jevne mellomrom. Gjør det 2 ganger i løpet av sesongen på bilene mine selv om det strenngt tatt ar mye oftere enn det egentlig trengs. Hvis håndboka som fulgte med bilen fortsatt eksisterer så står det forklart hvor stor klaring og hvordan jobben utføres i boka. Dette er en veldig grei jobb. Når man justerer ventilene må motoren være helt kald, så den bør helst ha stått stille natten over før man justerer.
Hvilken årsmodell og hva slags motor gjelder det egentlig? Både ventilklaring og tenning er ulikt på ulike årsmodeller. Motoren kan lett identifiseres ved hjep av nummeret som står skrevet rett under dynamofoten. Og fordeleren kan lett identifiseres ved hjelp av et lang rekke med tall som står skrevet på fordelerhuset.

Stroboskop lampe fåes på biltema og funker bra både på 6 og 12 volt. Lyser bare litt svakere på 6 volt.
« Siste redigering: juli 23, 2016, 12:45:57 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: juli 23, 2016, 14:01:33 pm »

Hei.
Du verden for et svar. Bilen er 1978, California type med injection. Ingen instruksjonsbok, dessverre. Starter med tenninga og så får jeg se/høre. Må også justere ventile for det er ikke gjort de 4 årene jeg har hatt den. Takk så lenge.
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juli 23, 2016, 15:27:01 pm »

Da skal du ha 0.15mm i ventilklaring på både innsug og eksos ventilene. Stiften i fordeleren justeres til 0,4 mm åpning på kald motor akkurat som ventilene. Eventuelt kan stiften byttes ut med en Pertronix ignitor (Unneberg selger denne). Da slipper man å tenke noe mer på det.
Selve tenningen er også ganske enkel å justere. Hvis jeg ikke husker feil så pleier de amerikanske modellene med injection å ha en fordeler med 2 vakumslanger på. Hvis den har det så skal tenningen høyst sannsynlig justeres til 5° etter TDC mens motoren går på tomgang (850-900 omdreininger) med begge vakumslangene koblet til. Hvis man søker opp nummeret som står på siden av fordelerhuset finner man ut om dette stemmer eller ikke. Både 5° og TDC skal være merket av på kanten av det nedre reimhjulet. TDC er merket med et rundt merke, og 5° med et V formet hakk.

Her er link til håndboka som fulgte med bilen da den var ny hvis det er av interesse:
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/78bug.php
En verksted håndbok fra Bentley eller Haynes er enda bedre. De har reddet dagen mange ganger for min del.
Ellers står det også mye fint her:
http://www.vw-resource.com/mihov_index.html
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #10 på: juli 23, 2016, 21:10:44 pm »

Jeg hjelper deg gjerne:) gi bare en lyd!
« Siste redigering: juli 23, 2016, 21:16:54 pm av ted67 » Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: juli 25, 2016, 10:24:54 am »

Jeg kan egentlig når som helst, bare ikke torsdag for da er det Cars & Coffee.
94834544
Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: juli 25, 2016, 15:23:28 pm »

Nå har jeg kjøpt Stroboskop lampe så hvis noen kan bruke den så er jeg klar.
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juli 26, 2016, 10:32:19 am »

Justere tenning med strobelampe er såpass enkelt og fort gjort at det lett kan gjøres på Cars & Coffee om ønskelig.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: juli 26, 2016, 14:01:39 pm »

Hei så bra!
Jeg tar med lampa!!
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #15 på: juli 26, 2016, 14:27:50 pm »

Helt ute av mening med tråden, men hvor og når er det biler og kaffe på torsdag?
Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: juli 26, 2016, 16:35:32 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,69379.0.html

Torsdag 28. juli på Shellstasjonen i Nygårdskrysset. (Leonardo broen)
Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: juli 29, 2016, 13:38:20 pm »

Da får jeg ta'n til Åge på Siggerud til uka.
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #18 på: juli 29, 2016, 14:59:33 pm »

Får bare si beklager så mye. Det dukket opp en situasjon utenfor min kontroll i går så vi kom oss litt seint av gårde. Var ikke framme før i 19:00 tiden. Men det ordner seg helt sikkert. Er mange entusiaster med skremmende gode kunnskaper om disse bilene i det området.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #19 på: juli 30, 2016, 17:14:31 pm »

Ble ting tipptopp bolleflott?
Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: juli 30, 2016, 20:34:09 pm »

Nei, dessverre. Tar det med Åge, Siggerud Bil til uken.
Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: august 03, 2016, 09:48:42 am »

Åge ordnet, nå går'n som ei klokke!
Takk for oppmerksomheten!
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #22 på: august 03, 2016, 17:51:32 pm »

Det var bra. Hva måtte til?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: august 05, 2016, 20:52:02 pm »

Han brukte tenningslampa som jeg hadde kjøpt på Biltema, koblet på, dreise på fordeleren og justerte tomgang. Går som ei klokke. 200 kr.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!