april 25, 2024, 14:13:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Setter 1.4 vipper på en 1600 - hvordan sette opp geometrien?  (Lest 1882 ganger)
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« på: juli 30, 2016, 15:27:28 pm »

Har gått meg litt vill i det som finnes av videoer og lenker på dette feltet. Har Empi sine 1.4 vipper som skal på en standard 1600 med originale fjærer (ja, tenkte å teste det ut). Justeringsskruene er i støtstangenden.

Finnes det noen gode steg-for-steg ressurser?

Har måleur, og shims til evt. å løfte opp vippetøyet - og laget meg justerbar støtstang for å korte inn stengene.

Denne videoen er den beste så langt:

Den viser:
- "sweap area" på ventilstamme
- vinkler ved halv løft (har ikke helt skjønt dette ennå)

Spørsmål som jeg lurer på:
- Er det kun høyden på monteringen av vippetøyet som bestemmer geometrien
- når en skal finne halvt løft, er det med hvilken som helst støtstanglengde (regner med ja her)
- Kan jeg måle løftet på ventilbrikken? (antar at jeg da får et noe høyere løft, da det ta hensyn til utvekslingen i vippearmen
- Hvorfor måler jeg et lavere løft enn det som en originalkam skal ha, kan kammen være nedslitt?
- hvis jeg måler i begge ender på originalvippene, så får jeg ikke 1,1 i forskjell - men 1,3
- Er det viktig at vippetøyet treffer ventilen litt offset for at den skal snurre. Her lest det tidligere, men videoene jeg har funnet sier at en må tilstrebe sentrering.
- Noen linker forteller at en må starte med back-cut av vippearmene.... Hadde ikke tenkt å maskinere disse i utgangspunktet...
- Er rekkefølgen:
   1) Finne halvt løft, feks med utgangspkt i TDC på syl 1 (med hvilken støtstanglengde, regner med det er en kortet, da jeg allerede har bøyd en originalstang med 1.4 vippene)
   2) Shimse vippetøyet slik at "vinklene er rette" (finnes det en god link her?)
   3) Finne rett lengde på støtstang. Hvordan/Hvilken er "rett"?. En lengde som er slik at en har 0,15mm med litt justeringsmuligheter på TDC?
   4) Sjekke for "coil bind" med 1mm måleblad + sjekke at ventilbrikken ikke bunner i ventilstyringen

For dere som mener jeg ikke kan sette 1.4 på original kam, med originale fjærer - så har jeg lyst å forsøke :-) OG jeg leste en gang at Gene Berg sa dette i det minste var bedre enn å pusle med 1.25 som ikke gav deg noe ekstra...

« Siste redigering: juli 30, 2016, 15:32:25 pm av erikaa » Loggført
dmf181
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad


Agder VW klubb


Vis profil
« Svar #1 på: juli 30, 2016, 22:17:29 pm »

Spennende! Følger! Glad
Loggført

AgderVWKlubb, medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 brannpumpepower (solgt)
-66 flyndre
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: juli 31, 2016, 09:41:13 am »

Er ikke noen ekspert på dette området, men etter det jeg har oppfattet viser bildet som ble vist et par ganger i videoen bra slik vinklene bør være på halvt løft.


* Valvetraingeometry.jpg (16.34 KB. 400x245 - vist 193 ganger.)


Enden på støtstangen skal havne vinkelrett mot senter av vippepunktet, og enden av ventilen skal gjøre det samme. Samtidig ser du at ventilstammen er helt på linje med justerskruen.
Det du nevner med offset er nok sideveis, og han i videoen mener sentrering i høyden.
Når du endrer geometrien vil også løftet på ventilen endre seg, så for å få riktig/maks løft må geometrien være riktig.
Og alt du gjør endrer geometrien litt, både shims, lengde på støtstang og justering av justerskruen.

Andre ting du kan få problemer med på en originalmotor er klaring mellom støtstenger og støtstangrør, og klaring mellom vippearmer og toppdeksel.

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 03, 2016, 21:01:44 pm »

Takk for innspill Svein. Har brukt litt tid til å shimse og se på dette med vinklene ved halvt løft. Har nå tre forskjellige alternative høyder på 1.4 vippetøyet, der det er
- 0 shims
- 1,4 mm shims
- 2,2 mm shims

Vær oppmerksom på at jeg er ikke sikker på at jeg fikk illustrert vinklene rett på bildene, nederst der treffpunktet er på støtstangen mot vippen. Jeg har en motor som har støtstangsrør påmontert, så jeg ser ikke retningen på støtstangen "inni røret" og kan derfor ikke sikte etter denne. Vinkelen øverst der vippen møter ventilstammen er nok mer korrekt illustrert, og grunnlag for en konklusjon.

0 mm shims på vippetøyet

* Screen Shot 2016-08-03 at 21.42.13.jpg (72.71 KB. 800x554 - vist 184 ganger.)


1,4 mm

* Screen Shot 2016-08-03 at 21.56.39.jpg (57.71 KB. 800x482 - vist 154 ganger.)


2,2 mm

* Screen Shot 2016-08-03 at 21.58.37.jpg (65.78 KB. 800x475 - vist 147 ganger.)


« Siste redigering: august 03, 2016, 21:08:13 pm av erikaa » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: august 03, 2016, 21:45:16 pm »

Strekene var absolutt best på bildet uten shims, ja.

Målte du løftet på ventilen også ved de forskjellige alternativene? Da vil du se at løftet er størst på den som er riktig.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!