mars 29, 2024, 06:49:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 356 Speedster replika  (Lest 9560 ganger)
Lawsh
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« på: juli 31, 2016, 14:31:48 pm »

Hei! Lars her, newbie, just signa opp.

Har lurka litt rundt her en ukes tid og hiver meg uti.

Vurderer seriøst å skaffe meg en speedster replika. Er i planleggingsfasen og prøver å skaffe meg et overblikk over mulighetene. Hører folk som har importert fra Vintagespeedsters, JPS motorsport etc at det er "tilnærmet umulig nå" uten at jeg får noe god forklaring på hvorfor. Kan tenke meg at det blir vanskelig hvis rammene er nybygd eller kommer med chassinummer XXXX-356.

Så min hypotese eller tenkte prosess foreløpig er å:
1 anskaffe en norsk registrert veteran boble
2 strippe ned til ramma
3 sende ramma (eller så lite som mulig av den) til California
4 få bygget en speedster replika på toppen av den
5 sende den hjem og få den godkjent som veteran

Har brukt litt tid på å få oversikt over forskjellige byggere og motorleverandører i statene, men har liten oversikt over lokale norske/europeiske forhold. Jeg ser for meg å putte en 2110CC Type 1 fra Pat Downs som yter 150hk (lukter på Type 4 men ... realitycheck)

Har mange spørsmål men de viktigste er kanskje:
- Har noen her, eller kan peke videre til noen som har, erfaringer med ombygging av bobler og godkjenning av slike baljer?
- Finnes noen lokale (norske, svenske, danske.. europeiske)  byggere / motorbyggere jeg burde vurdere?
- Har dere råd ifm med kommunikasjon med vegvesenet? Har i utgangspunktet tenkt å være 100% åpen og ha dem med på å veilede meg i de valgene jeg må ta for å få den godkjent.

Alt av info mottas med vidåpne armer.
Lars
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #1 på: juli 31, 2016, 20:58:08 pm »

Hei! Nå er det jo åpnet for godkjenning av amatørbygg fra scratch, så jeg ville ha snakket med ombyggingsgruppa Glad http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging/Amatorbygg
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Lawsh
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: juli 31, 2016, 21:15:39 pm »

Takker LOBO!

Yes, har sendt dem en mail for å innlede en dialog.

Noen her som har vært igjennom prosessen?
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: august 01, 2016, 16:01:59 pm »

Import av ferdigbygd fra annet EU land er kanskje det enkleste. Amatørbygg blir vel ny bil og avgifter må betales i henhold til dette.
Loggført

1961 T1 - Custom
Lawsh
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: august 01, 2016, 17:56:40 pm »

Takk Kjetil

Har i utgangspunktet tenkt å bygge om en boble (feks 1969) til speedster. Er dette ombygging eller amatørbygg?
Flere amerikanske byggere tar utgangspunkt i VW-ramme. Tenkte da å sende deler av den norske ramma over dammen for å få den ombygd. Det jeg trenger er veiledning på hva jeg kan  / ikke kan gjøre for å få den godkjent (fortsatt som veteran) etter ombygging.

Ramma kommer til å forsterkes, få skivebremser bak og foran, nytt hjuloppheng og en motor på ca 150hk. Egentlig alt nytt. Dette er utgangspunktet som jeg ønsker å snakke med vegvesenet (SFOR?) om for å få veiledning.

Hva tenker dere?
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #5 på: august 01, 2016, 18:28:19 pm »

når jeg undersøkte mulighetene på Risløkka trafikkstasjon , forsto jeg det slik at søker, og må være bygger, slik at de kan komme på besøk å følge oppbyggingen av kjøretøyet underveis og før ferdigstilling kunne kontrollere det de ønsker. jeg vil utifra det mene og tro (selv om man bare skal tro i kirka )  Blunker at dette sparker beina unna ditt oppsett slik du legger det frem her på siden. du vil som tidligere nevnt få en oppbyggingsavgift til staten som på et nytt kjøretøy, det du slipper unna med er i enkle trekk krav til sikkerhetsutstyr, avgasstester, krasjtest og div krav til lysutstyr på nye biler det året du skal reg som nybygg. det betse, er for deg å ta direkte kontakt med bilombyggingsgruppa, for å få helt riktig info, og få vite hvem/hvor i tollvesenet du skal henvende deg for avgiftspm. du vil å måtte betale moms på oppbygginga i utlandet etter vanlig tollregelverk . lykke til og hold oss oppdatert 
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Lawsh
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: august 01, 2016, 19:14:31 pm »

Takker

Hva er beste måten å ta kontakt med ombyggingsgruppa på?
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #7 på: august 01, 2016, 20:59:33 pm »

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging/Amatorbygg
http://www.vegvesen.no/_attachment/626793/binary/960952?fast_title=S%C3%B8knadsskjema+byggesett+BIL.pdf
http://www.vegvesen.no/_attachment/626790/binary/960949?fast_title=S%C3%B8knadsskjema+amat%C3%B8rbygd+BIL.pdf
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Lawsh
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: august 01, 2016, 21:36:08 pm »

Sett disse.

Mener du at beste måten å kontakte dem på er å sende søknad? Det betyr at jeg må ta masse kunnskapsløse valg.
Vil jo gjerne vite litt mer om hva som er mulig / ikke mulig før jeg bare kliner til. Har ikke oversikt hva som beste farbare vei her.

Sitter de på Risløkka?

Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #9 på: august 01, 2016, 21:48:58 pm »

ring Risløkka og spør etter noen ved bilombyggingsgruppa, da kan du få hjelp av noen med kunnskapene som trengs i hvertfall, la ved linker i tilfelle du ikke hadde sett og lest de fra før
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Lawsh
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: august 01, 2016, 21:52:35 pm »

Takker nobrakes

Will do.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: august 02, 2016, 13:11:43 pm »

Jeg mener bestemt å huske at det or idag ikke har blitt godkjent en eneste bil etter de nye reglene her i landet. Kanskje du blir den første? Det absolutt enkleste er nok å kjøpe en speedster replika fra Sverige eller Danmark som allerede er godkjent der.

Hold oss oppdatert. Dette er spennende lesning.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Lawsh
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: august 02, 2016, 16:13:41 pm »

Hallo BB! hmmm.. angående godkjenning hører jeg de samme ryktene.
-Men hva sier disse mystiske nye reglene?
-Og hvor finner jeg dem?
-Menes det kjøretøyforskriftene https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7 ser jeg ikke der som stopper det?

Å ta inn fra skandinavia har slått meg, men jeg må si at jeg er sugen på mine egne spesifikasjoner da. Få den bygd som jeg vil med bra motor / (5-trinns)girkasse / moderne bremser/oppheng utseende/farge etc.
Som en speedsterversjon av denne feks http://columnm.com/wp-content/uploads/2015/11/Porsche-356-outlaw-diagonal-right-black-still.jpg
Loggført
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #13 på: august 02, 2016, 17:52:09 pm »

Spennende. Vurderte ikke "coupe"-varianten da...? da har du jo helårsbil også... Gliser

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40029
Loggført

Shift Happens !
Lawsh
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: august 02, 2016, 19:07:37 pm »

Hallo Seven!

: ) Har en helt fornuftig helårsbil i en Audi. Dette skal bli den irrasjonelle, sommerkjørte landeveiskrusern.
Loggført
Lawsh
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: august 03, 2016, 21:23:03 pm »

En annen ting. Hva er max Hk man kan få godkjent på en VW omgjort til Speedster? (samme som VW?) Den skal få gode skivebremser bak/fram samt vurderer Mendeola eller tilsvarende hjuloppheng. Gjør disse oppgraderingene noe for hvor mange hester man kan få godkjent?
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #16 på: august 03, 2016, 21:55:57 pm »

det står i linkene jeg har lagt ut her, max 20kw pr 100kg
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Lawsh
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: august 03, 2016, 22:54:24 pm »

ah.. så igjennom pdf-ene og linken men fant ikke noe referanse. Må inn med teskje idag..
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #18 på: august 04, 2016, 07:48:35 am »

Sett disse.

Mener du at beste måten å kontakte dem på er å sende søknad? Det betyr at jeg må ta masse kunnskapsløse valg.
Vil jo gjerne vite litt mer om hva som er mulig / ikke mulig før jeg bare kliner til. Har ikke oversikt hva som beste farbare vei her.

Sitter de på Risløkka?



Det beste er vel å kontakte de og forklare hva du tenker å gjøre, så du kan få frem all info før en evt søknad. det var slik jeg gikk frem med den lokale trafikkstasjonen, og det fungerte veldig bra. Jeg la frem saken, og ba om å få litt nfo om hva som måtte fremskaffes av dokumentasjon etc som vedlegg til søknaden og da var de veldig hjelpsomme her i Tønsberg i alle fall

Lykke til
Loggført
Lawsh
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: august 04, 2016, 12:13:22 pm »

Hei Grelland

Har oppnådd kontakt nå og de er veldig hjelpsomme : )
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #20 på: august 06, 2016, 01:30:07 am »

Hei Grelland

Har oppnådd kontakt nå og de er veldig hjelpsomme : )

Veldig bra Glad
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #21 på: august 14, 2016, 22:43:06 pm »

Her er vel ett greit utgangspunkt..... hvis den er godkjent i Danmark, så burde den vel kunne bli godkjent her hjemme. Kort vei å hente også.        http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1959823
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Lawsh
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: august 15, 2016, 18:48:09 pm »

Takk!

Hadde den vært svart med svart interiør, matte felger, T4 motor, 5 trinns girkasse : )
Sparsommelig med info i annonsen?

Godkjent i DK er et poeng helt klart. Linker til gode europeiske bruktmarkeder?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!