april 25, 2024, 06:23:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Racebuss del2  (Lest 8730 ganger)
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« på: august 12, 2016, 19:49:00 pm »

Har overtatt bussen til Jørn, og lager en liten oppfølger på tråden hans.
Har hatt tilbud en stund til å kjøpe den, men trengte en til å overta mitt eget 57 buss prosjekt.
Kunne selvfølgelig ha bygd om min egen, men følte det ville bli galt å "ødelegge" en original buss.
Racebussen var allerede "ødelagt", håper ingen misforstår dette, men den er veldig ombygd både i karosseri og understell, det er jo det som appellerte til kjøp av bussen.
Bilen ble kjøpt uten motor, men det blir montert en lett frisert WBX.
Kommer til å bygge den mer gate vennlig for å få den godkjent.
Denne tråden kommer nok ikke til å ha samme tempo som Jørn sin, men jeg skal prøve å oppdater den fortløpende 😉


* image.jpg (62.57 KB, 800x600 - vist 563 ganger.)
« Siste redigering: august 12, 2016, 20:51:39 pm av Lasse.E » Loggført
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 12, 2016, 20:54:08 pm »

Motor montert i dag, har igjen å kople opp ledninger, montere kjøleslanger etc.
Måtte bygge om bakre motorfeste for å gå klar av grenrør da den tidligere har stått i en variant.
Må nok montere en ekstern wastegateventil, da den originale blir stående for langt ut slik at jeg ikke får igjen bakluke.
Prøver å bli klar for å kunne kjøre til Gardermoen til helgen.


* image.jpg (69.3 KB, 800x600 - vist 518 ganger.)
« Siste redigering: august 12, 2016, 20:58:54 pm av Lasse.E » Loggført
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #2 på: august 12, 2016, 21:01:54 pm »

Gratulerer med buss Lasse!!!  Glad fin frontfanger.... Rekker tunge
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 13, 2016, 00:06:02 am »

 Kult
burde du ikke gått for 2x8" i stedet?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 13, 2016, 06:53:06 am »

Jeg tenkte jeg kunne spare litt vekt på å bruke vanlig lekte da 😉
Kan jo ikke montere et tungt motorfeste på denne bilen!
Loggført
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 13, 2016, 23:03:55 pm »

Gratulerer med buss Lasse!!!  Glad fin frontfanger.... Rekker tunge
Takk Dag, fanger passet fint den, bare få på noe lakk så blir det bra😊
Loggført
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 13, 2016, 23:07:27 pm »

Har fått vært en tur i verkstedet i dag og montert kjøleslanger, ryddet i ledningsnett og montert nytt.
Tar forbasket mye mer tid en man tror. Heldigvis kom Jørn en tur innom å veiledet meg litt 😊
Fortsetter i morgen og håper at jeg kanskje kan få start på motor....... Håper jeg....
Loggført
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #7 på: august 14, 2016, 20:47:07 pm »

Kult, pøs på med bilder  Glad Jeg har vært en del rundt å fartet, og den bilen har vært mye rundt, så det har blitt en del bilder her og der. Forrige eier tror jeg var mer hypp på å bygge å kjøre enn å ta en masse bilder nemlig Gliser
Loggført


Old bugs never die
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 14, 2016, 22:52:28 pm »


* image.jpg (80.64 KB. 800x600 - vist 355 ganger.)
Må jo si at Jørn var meget produktiv med bilder i tråden sin, så tror du blir enda mer skuffet over tråden min da hvis du håper den får mer bilder😂

Fikk i dag ryddet videre i ledningsnett, bilen er jo bygd for å kunne lett gjøres om på under bygging hvis noe skulle endres, så mye av ledninger som jeg tar bort er til gml innsprut og endel ekstra.
Bruker mitt eget kabelsett fra motor som jeg fletter inn i det som lå der.
Synes selv det ble ganske oversiktlig og fint.

Har også fått koplet til motorstyreenhet, så håper at jeg kan få start på motor i morgen.


* image.jpg (65.42 KB, 800x600 - vist 481 ganger.)
« Siste redigering: august 14, 2016, 23:05:45 pm av Lasse.E » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 14, 2016, 22:55:43 pm »

har du snudd sikringsboksen 180 grader ? Sjokkert Sjokkert Sjokkert
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 14, 2016, 23:06:56 pm »

Hva du ser😉
Ja, ble bedre slik syntes jeg....
Loggført
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #11 på: august 17, 2016, 18:09:56 pm »

Da har jeg fått start på motor.
Fikk litt hjelp av Jørn til å se over hvordan ecu var satt opp og han fikk rettet litt på den.
Dessverre hadde jeg ikke noen eksosanlegg til den, så jeg har ingen lambdasonde i det.
Har holdt på med å lage eksos i dag, så Jørn skulle ta turen innom i morgen for en justering hvis jeg ble ferdig. Kjekt å ha en slik grei kar som er behjelplig.


* image.jpg (74.7 KB, 800x600 - vist 538 ganger.)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: august 18, 2016, 00:44:27 am »

stå på og takk det samme  Kult
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #13 på: september 02, 2016, 19:26:55 pm »

Sto på en masse før scc og reiste fredag kl.21 oppover mot Gardermoen.
Etter 4km, merker jeg det butter litt ved gasspådrag og stopper for en sjekk. Konstaterer at den bare går på 2 syllindere😕
Greier å få kjørt den tilbake på verksted, turen gikk opp til scc i kun, bobil.
Heldigvis kan man vel si, stoppet man ikke mange mil hjemme fra😊

Etter en flott helg ble det litt feilsøking, coilen på edisen hadde gitt seg.
Har skiftet coil og trykkregulator til bensin(mistenkte at originalen ikke holdt helt mål)
Kan nå ha full kontroll på bensintrykket, synes det er greit.
Etter skift av disse komponenter har motoren begynt å "vandre" på turtall fra 1000- 2000omdr.
Sjekket om det var noen lekkasjer på innsigelsen, men fant ingen ting.
Pratet med Jørn litt om dette som mente det kanskje ville hjelpe med mapping.
Har også skiftet hus og skovelhjul i turbo, da de ikke matchet hverandre,stort mellomrom mellom hus og skovelhjul. Venter nå på ny intercooler fra Frozenboost, så når den kommer og jeg får montert den, får vi prøve å mappe litt.
Gleder meg......

Før jeg fr litt hjelp derfra skal jeg få montert lambdasonde og ny vannavkjølt intercooler fra Frozenboost.
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: september 03, 2016, 13:50:09 pm »

Hei Lasse!

Har du registrert bussen med skilter?

Alex
Loggført
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #15 på: september 03, 2016, 17:41:20 pm »

Nei, har ikke det enda.
Må en tur å vise bilen først hos de høye herrer😉
Loggført
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 10, 2017, 19:50:27 pm »

Var hos statens vegvesen i Tønsberg med bussen noen mnd.før jul for å kartlegge muligheten for godkjenning.
Fikk en kontrolør som ikke sa mest, men tok seg tid til å dokumentere det meste som var gjort med bilder og tekst.
Derimot var den en kollega som klart sa i fra at han ikke likte ombygde biler og at den var jo "ødelagt".
Så vil vel si at de kanskje ikke var de mest entusiastisk med tanke på alle ombygginger,, og at de var mest opptatt av spørsmålet om den var oppbygd eller ombygd!
Vel hjemme med bil ble det skrevet en søknad etter anmodning fra kontrolør og sendt han.
Vil si i etterkant av kontroll fikk et bedre inntrykk av han en da jeg var å vist bil. Etter å ha fått min søknad ble den behandlet av han og sendt videre til SFOR for vurdering.

Har nå fått tilbake søknad med bare positive tilbakemeldinger, ikke en negativ ting....?
SFOR betrakter bilen som ombygd.
Dette viser jo at vi har et tilsyn som fungerer, jeg håper da at det blir like positivt når jeg kommer for registrering.
Ting som de anbefaler godkjent:
Red9 forstilling
Ombygd bakstilling til T3
T2 girkasse
Porsche 944 bremser
1,9l WBX med turbo,150hk
6x16 Fuchs
Dette er i hovedtrekk de store komponentene som de anbefaler godkjent og som var viktig for meg å få klarlagt
Så da er det bare å brette opp ermer å gyve løs på bilen 😊
Det er enda endel som må gjøres for å komme i havn, men håper å bli ferdig til sommeren....


Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 10, 2017, 20:00:50 pm »

Er det pga bremsene at du "bare" ber om godkjenning på 150HK?
Loggført
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 10, 2017, 21:04:59 pm »

Synes det var greit å begynne et sted.
Jeg vet ikke om noen i Norge som har fått godkjent mer en 98hk, så syntes ikke det var så galt at de syntes 150hk var greit, også yter ikke motor så mye mer😉
Får heller skru opp trykket litt etter hvert.....
Det viktigste var å få ombygging godkjent, så får man se hvor det bærer hen.
Skal bruke den på gata, så det blir ikke noen racebil lenger😞😊
« Siste redigering: januar 11, 2017, 09:36:16 am av Lasse.E » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: januar 11, 2017, 09:26:20 am »

Synes det var greit å begynne et sted.
Vet at det ikke er noen i Norge som har fått godkjent mer en 98hk

Edit;

I en buss? Min solgte 67 er godkjent med 149hk, fullbur, senk, 5pkt seler og race-stoler. Alt i vognkort.

-BB-
« Siste redigering: januar 11, 2017, 09:34:52 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 11, 2017, 09:31:16 am »

Se der ja
Rettelse følger:
Jeg vet ikke om noen annen buss i Norge som er godkjent med mer en 98hk.
Men nå vet jeg at det er en som er godkjent med 149hk. 😊
Loggført
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #21 på: februar 13, 2017, 10:05:49 am »

Håper å få se den igjen på SCC 2017
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #22 på: februar 13, 2017, 17:44:55 pm »

Kommer med med buss da 😉
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!