april 26, 2024, 19:12:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ghia som trenger hjelp!  (Lest 11920 ganger)
Eivind
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Asker


Vis profil

« på: august 25, 2016, 12:52:10 pm »

Hei,

Dette er noe jeg har spurt om før, for 7 år siden faktisk, men nå må jeg få gjort noe med det, og derfor tillater jeg meg å lufte saken pånytt siden det har gått så lang tid.

Jeg har hatt en 62 Ghia i en del år (ca 14). Den var solgt til en norsk dame ny i Tyskland i 62, og hun tok den med til Norge rett etter, så det er jo en norsk bil på en måte.
Uansett, historien er at den ble solgt meg med en 1.7 liter Kvikk Service motor (ca 75 HK), som den ikke var godkjent med. Derfor ble den desverre avslørt på en EU kontroll, og jeg fikk beskjed om at bilen enten må bygges om med nye bremser, benkekjøres og godkjennes, eller vises med originalmotoren (som jeg fortsatt har).

En så vakker bil fortjener mer enn de lusne 34 hestene i originalen, så derfor ønsker jeg å bygge den om så jeg kan får den på veien igjen!
Men dette trenger jeg hjelp til, siden jeg hverken har plass eller kunnskap til å ordne det sjøl.

Så hvor (eller til hvem?) kan jeg henvende meg for å få bygget den om til ett to krets system med skiver foran, på en måte som allerede er etablert praksis på luftkjølt VW, og derfor er lett å få godkjent?

Skulle også gjerne hatt sikkerhetsseler på passasjersiden også, siden jeg unner kjæresten min såpass, men regner med det er en enkel sak å ordne.

Jeg bor i Asker, så helst noe i rimelig nærhet.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: august 25, 2016, 13:39:16 pm »

Jeg har en '62 Ghia som er godkjent med skiver foran og bak og opp til 160 hester. Skal du ha motoren med 75 hk, så holder det med skiver foran. Kjøper du skiverbremsesett fra Kerscher eller CSP får du med TuV-papirer, så da går godkjenninga glatt.

Trikset er helt klart å søke først, men det er kanskje litt sent siden du ble "ferska" på EU-kontroll, men uansett bør du sende en søknad til din lokale trafikkstasjon.

Jeg fikk litt forsinkelse i min søknad, siden TuV-papirerene på Kerscher sitt sett sier VW Type 1, og det står ikke Karmann Ghia spesielt. Men den lokale saksbehandleren sendte da saken inn til ombyggingsnemda, og da gikk det i orden.

Både Unneberg i Tønsberg og Hotshop i Trøgstad selger bremsekit.

Lykke til
Loggført
Eivind
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #2 på: august 26, 2016, 07:53:01 am »

Takk for tipset, skal søke om lov med en gang!

Men jeg må kjøre motoren i benk for å finne riktig antall hester før jeg kan søke?
Eller finnes det kanskje et register over Kvikk Service motorer hvor jeg kan få papirer på effekten?

Vet ikke om Kvikk Service eksisterer fortsatt, finner lite ny info på nettet ihvertfall.
« Siste redigering: august 26, 2016, 07:57:06 am av Eivind » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: august 26, 2016, 08:52:10 am »

Takk for tipset, skal søke om lov med en gang!

Men jeg må kjøre motoren i benk for å finne riktig antall hester før jeg kan søke?
Eller finnes det kanskje et register over Kvikk Service motorer hvor jeg kan få papirer på effekten?

Vet ikke om Kvikk Service eksisterer fortsatt, finner lite ny info på nettet ihvertfall.

Jeg spurte om det fantes en liste over verksteder med godkjente ruller, men det hadde de ikke, så det skal bare være å få en utskrift fra en som har slikt utstyr...

Har også hørt at de som har fått svar i det siste, at det ikke er lov å "trimme ned" for å komme innunder en viss effekt, men det er mest aktuelt for turbomotorer og denslags.
Loggført
Eivind
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #4 på: august 26, 2016, 08:55:35 am »

Takk for tipset, skal søke om lov med en gang!

Men jeg må kjøre motoren i benk for å finne riktig antall hester før jeg kan søke?
Eller finnes det kanskje et register over Kvikk Service motorer hvor jeg kan få papirer på effekten?

Vet ikke om Kvikk Service eksisterer fortsatt, finner lite ny info på nettet ihvertfall.

Jeg spurte om det fantes en liste over verksteder med godkjente ruller, men det hadde de ikke, så det skal bare være å få en utskrift fra en som har slikt utstyr...

Har også hørt at de som har fått svar i det siste, at det ikke er lov å "trimme ned" for å komme innunder en viss effekt, men det er mest aktuelt for turbomotorer og denslags.
Ja, det skulle vel uansett by på få problemer å få min motor med anslagsvis 75-80 hester igjennom.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: august 26, 2016, 11:57:35 am »

Første trinn i min var en lett frisert 1835, og jeg anslo det var ca 100 hk, så det var det de skrev i vognkortet. Dette er noen få år siden, så kanskje de var litt mindre firkantede da. Når jeg nå har fått godkjent skiver bak og 160 hk, så har de krevd bremsepapirer.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!