mars 29, 2024, 16:00:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp, jeg overhaler Type 4 motor  (Lest 31733 ganger)
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #30 på: oktober 23, 2016, 12:17:59 pm »

Husk å "grade" kanten som blir når du planer toppene dine. Hvis det blir en skarp knat i frobrenningskammeret i toppen kan du få "glødeskall", dette kan i sin tur gi tenningsbank i worst case. Dessuten er det nå slik at alle sprekker starter ved en skarp kant. Når det er sagt er ikke disse type 4 - toppene kjent for å sprekke i det hele tatt.


Jeg ville på en slik motor ha lagt meg på mellom 9,5 og 10 i komp. Uner 9,5 er bare tull da disse sylinderene og stemplene er holdbare med det, og over 10 så begynner det å bli varme topper.

Det at Aicooled.net sier at dyse-størrelse skal være det du oppgir er nok mer en pekepinne. Det er her bedre med litt for store dyser enn motsatt.
Du bør få noen med bredbåndslambda til justere.

Etter hva jeg har skjønnt skal du til EBB, han har god peiling på dette.

EBB hadde ikke tid til og ta justering av motor da han hadde mangen andre motorbygg og var egentlig lei av type 4 motorene. Så det eneste han skal gjøre er og balansere og veie veiv/stempelsett.

Tenkte om jeg skulle få startet opp motoren før jeg setter den i bilen da det er enklere og justere på gassere og sjekke lekkasjer osv. Finnes det ferdige brakketer og få kjøpt til startmotor for 228mm svinghjul?

Og om jeg skal på dymo for og finjustere forgassere med bremdbåndslamda må jeg ha en sensor på hver side da? 
Noen som har eksosanlegg jeg kan låne med utak til bredbåndslamda?
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #31 på: oktober 23, 2016, 17:33:39 pm »

Holder med en sensor i grenrøret, ved kolektoren..
Eller fire sensorer, en til hvert rør..
« Siste redigering: oktober 23, 2016, 20:31:40 pm av TrettenNullTo » Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #32 på: oktober 23, 2016, 18:11:13 pm »

har orginalt eksosanlegg nå med varmepotter. så må vel ha en på hver?

Vet ikke hvor mye effekt jeg kommer til og få nå med ny kam, 270-275 grader ish, mahle flate 2000cc stempler, større halsringer og nye  dyser i forgasser.
Må jeg ha nytt eksosanlegg?
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #33 på: oktober 23, 2016, 20:38:32 pm »

Kjipt å miste varmepottene, men kan kanskje ha noe for seg å putte på dette http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=28951478709&rub1=Exhaust%20%2F%20Heating&rub2=Exhaust%20System-Modified%2CComplete%20Exhaust%20Systems%2CBus%2017-2000ccm%20%2772-%2779&artnr=23874b&pn=0&sort=0&all=

Blir i hvert fall fetere lyd og garantert litt mer effekt
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #34 på: oktober 23, 2016, 20:56:34 pm »

Vil dette passe sammen med varmepottene?  Ser det er to størrelser 42 og 45mm. Er det i forhold til hvor mye effekt motoren har?
Hvor mange og hvor bør jeg sveise feste for lamdasensor om jeg går for dette? Holder det med en, der alle røra samles?
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #35 på: oktober 24, 2016, 09:27:18 am »

Vil dette passe sammen med varmepottene?  Ser det er to størrelser 42 og 45mm. Er det i forhold til hvor mye effekt motoren har?
Hvor mange og hvor bør jeg sveise feste for lamdasensor om jeg går for dette? Holder det med en, der alle røra samles?
Motorene våre liker litt motstand på eksosen for dreiemoment, så jeg mener det ikke er viktig for deg med buss å gå opp til 45mm.
Vet ikke om det passer til varmepotter. EBB skal balansere min veiv og  Blunker Når det gjelder lambda, får du best kontroll med en i hvert eksosrør, men det som regel bra nok med en montert etter kollektor. Og så sparer du en 7.000,-. Skal du fintune ville jeg heller hatt EGT i hvert eksosrør, men det tror jeg heller ikke du vil ha bruk for. Som regel så kommer du i mål med stille spjeld og dyser likt, og bruke èn felles bredbåndslambda.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #36 på: oktober 24, 2016, 11:31:34 am »

Jeg trenger vel ikke og kjøpe en lamda selv?  Sjokkert  tenkte og plugge hullet etter innkjøring på dyno?

Tenkte og gjørr følgende når motor er satt sammen.

1:  teste motoren ute av bilen, sjekke oljelekasjer, trykk, temp osv. Kjøre inn veiv og justere ventiler.  Og grov justere forgasser hvertfall sånn at motoren sviver noelunde.

2. Montere motor og kjøre bilen til dyno gor finjustering

Er dette good?
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #37 på: oktober 24, 2016, 16:50:32 pm »

Når du skriver "kjøre inn veiv og justere ventiler", så mener du vel å kjøre inn kam og justere ventiler regner jeg med.

Med de toppene og med den ventilstørrelse du har , så har du nok mer å hente på å bruke pengene på noe annet enn eksos med stor diameter.
Jeg ville da heller ha brukt pengene på et sett dobble 40mm gassere feks Weber 40 idf.
Med dem og mild porting av topper så vil du fortsatt få helt ok bunndrag , men men det er mange veier til Rom...

Men det er klart at hvis eksosanlegget ditt er dårlig fra før, så skader det ikke med et anlegg med et bra grenrør.(kollektor)

« Siste redigering: oktober 24, 2016, 17:01:24 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #38 på: oktober 25, 2016, 07:20:36 am »

Når du skriver "kjøre inn veiv og justere ventiler", så mener du vel å kjøre inn kam og justere ventiler regner jeg med.

Med de toppene og med den ventilstørrelse du har , så har du nok mer å hente på å bruke pengene på noe annet enn eksos med stor diameter.
Jeg ville da heller ha brukt pengene på et sett dobble 40mm gassere feks Weber 40 idf.
Med dem og mild porting av topper så vil du fortsatt få helt ok bunndrag , men men det er mange veier til Rom...

Men det er klart at hvis eksosanlegget ditt er dårlig fra før, så skader det ikke med et anlegg med et bra grenrør.(kollektor)

Ja mente selvfølgelig kam😊 Orginal anlegget jeg har er bare et par år gammelt så er ikke helt gira på og bytte det ut. Men det er jo klart at må jeg ha det for at d skal bli optimal så gjør jeg det.  Vet ikke om det har noe og si og bytte bakpotte vis jeg ikke bytter grenrør?  Forgasserene håper jeg vil fungere når jeg får større venturier og dyser

Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #39 på: oktober 29, 2016, 22:18:11 pm »

Vil dette passe sammen med varmepottene?  Ser det er to størrelser 42 og 45mm. Er det i forhold til hvor mye effekt motoren har?
Hvor mange og hvor bør jeg sveise feste for lamdasensor om jeg går for dette? Holder det med en, der alle røra samles?

Dette passser med varmepottene ja.
Ville gått for 42 mm.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #40 på: oktober 30, 2016, 17:28:38 pm »

Takk for tips, så da bør jeg sveise inn en rustfri adapter for bredbåndslamda der hvor alle røra går over til ett?
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #41 på: oktober 30, 2016, 19:49:44 pm »

Jepp.  etter at røra er samla til et. Rett før flensen til lyddemperen
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #42 på: november 01, 2016, 09:35:15 am »

Da fikk jeg bestilt eksosanlegg fra csp. Heldigvis er ikke den forrige ordren med stempelsett sendt så slapp og betale ekstra for frakten =)

Har overhalt fordeler og bygget om til elektronisk tenning.
Fikk plukket den i småbiter og rengjort den skikkelig, de gamle fiberskivene var borte, så fikk tak i noen nye. Sikkert gått i oppløsning en gang.


Smørt alle kontaktflater og glideflater med hjullager grease






For og splitte rotoren satte jeg øvre delen i skruestikken og slo forsiktig på platen i nedre del av rotor. Da løsnet c klipset veldig lett.




Her er rotor satt sammen igjen, smørte inn et tynt lag med olje før jeg satte sammen, det kan være litt vanskelig og få på c klipset som holder de sammen. Brukte to små flattjern så gikk det greit. La så i filt stykket og en dråpe olje på toppen av den. På dette bildet er ikke vektene montert.


La fiber skivene i olje et par minutter


Her ligger det en liten shims nederst, så en større shims over. Deretter fiber skiven til slutt.



Her er fiber skive, så liten shims, deretter den store shimsen




Elektronisk tenning montert.




Jeg glemte og merke posisjon på rotor før jeg demonterte så kan ikke montere koplingen som i bunn av fordeleren før jeg har satt sammen motoren igjen og satt stempel 1 i TDC.
« Siste redigering: november 01, 2016, 09:38:25 am av sveinongen » Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #43 på: november 02, 2016, 07:41:59 am »

Naizz fordeleroverhalingsbildeserie  Glad.
Frister å gjøre det samme med min fordeler.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #44 på: november 02, 2016, 07:49:02 am »

Heisan
Artig å treffe deg hos Nilsen Motor i går..  Glad

Veldig kjekt med mye bilder.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #45 på: november 02, 2016, 10:42:36 am »

Heisan
Artig å treffe deg hos Nilsen Motor i går..  Glad

Veldig kjekt med mye bilder.
Hehe ja, var i farten så måtte viderre.
Skal levere toppene til Nilsen motor for å sjekke ventilseter og styringer. Glad
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #46 på: november 15, 2016, 15:07:18 pm »

Vi har meldt oss på Eurorally neste år og skal kjøre Sarpsborg-Karlskrona-Gdansk-Hamburg på 3 dager og sikkert mesteparten på motorvei. Med nybygget motor så kan jo det bli veldig spennende Gliser 
Da det blir mye kjøring på høyt turtall, hva kan vi gjøre for og passe på motoren best mulig?  Har tenkt tanken om og gå opp i dekk dimensjon for og få høyere fart på lavere turtall. Hva tenker dere?  andre tips? Motoren skal stå i boblebussen med en 091 6 rib orginal girkasse. Står i dag på 185r14 dekk  de er vell 80 i høyden.
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #47 på: november 15, 2016, 19:20:02 pm »

Kjøp en save my bug tempmåler/vakt   http://www.vwnorge.no/index.php/topic,64156.0.html
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #48 på: november 15, 2016, 19:30:10 pm »

Temp og trykkmåler med visere du ser lett, stor varsellampe på trykk.

Ekstra oljekjeler og nok endeslakk  Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #49 på: november 15, 2016, 20:08:57 pm »

Burde skrevet at jeg har kjøpt olje temp og oljetrykk fra dakota digital. Har fra før temp føler til toppen i samme serie 😊
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #50 på: november 15, 2016, 20:12:19 pm »

Temp og trykkmåler med visere du ser lett, stor varsellampe på trykk.

Ekstra oljekjeler og nok endeslakk  Glad

Holder vel me endeslakk i henhold til orginal spec eller? Glad
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #51 på: januar 02, 2017, 21:36:18 pm »

Endelig fått litt deler hjem, bla nytt bakpotte og sylinder settet. Så nå kan jeg få levere veiv og sylindersett til balansering Gliser Gliser

En ting jeg lurer på er hvor bør jeg sveise inn fittings for bredbåndslamda hvis jeg skal ha en for hver sylinder? Se bilder.

Og kan jeg bruke orginal 228mm clutch for 120hk? og er det vanlig og bytte trykk plate når clutch byttes?



Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #52 på: januar 03, 2017, 07:41:28 am »

Du skal vel balansere stempler og ikke sylindere eller ??  Blunker Blunker

Tror jeg hadde sveist inn muttere på CSP grenrøret. Men dette kan nok noen andre bedre en meg.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #53 på: januar 03, 2017, 20:20:05 pm »

En original 228mm holder fint til den motoren du bygger. Som regel behøver du ikke bytte clutch-disken selv om du har kjøpt ny lamell.
Spørs på anleggsflate på disken om den er veldig ripete/skadet. Vanligvis holder det med å dra lett over med litt smergelpapir.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #54 på: januar 06, 2017, 14:53:03 pm »

Du skal vel balansere stempler og ikke sylindere eller ??  Blunker Blunker

Tror jeg hadde sveist inn muttere på CSP grenrøret. Men dette kan nok noen andre bedre en meg.
Jeg er enig. Du øker levetiden på lambda om du ikke setter den rett i den heiteste eksos strømmen. Det blir vel mest et praktisk spørsmål.
Men skal du kjøre med 4 stk lambda, eller bare bytte rundt for å måle ved justering?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #55 på: januar 19, 2017, 18:47:55 pm »

Hvilke kjemikalier anbefaler mann for rens av forgassere i ultralydvasker?  Salo og sitronpulver funket ikke, det ble ett svart belegg på alt Hæ
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #56 på: januar 19, 2017, 20:15:20 pm »

Avfettingsmiddel blanda ut med vann bruker jeg.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #57 på: januar 20, 2017, 21:01:40 pm »

Avfettingsmiddel blanda ut med vann bruker jeg.

Blir det gullrent? Kan surfex hd brukes? Og hvor mye per liter vann ca?
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #58 på: januar 20, 2017, 22:40:16 pm »

Avfettingsmiddel blanda ut med vann bruker jeg.

Blir det gullrent? Kan surfex hd brukes? Og hvor mye per liter vann ca?
Har ikke erfaring med den.
Bruker biltema sin blandet ca 1/3
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Mr. G
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Sogn & Fjordane


Vis profil

« Svar #59 på: februar 28, 2017, 17:20:12 pm »

Skal snart igang med noko liknande. Er derfor spent på vidare framgang.
Har du begynt å montere?
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!