april 20, 2024, 00:15:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Litt vibrasjoner ved 2600-2800 omdr...Løst!  (Lest 6810 ganger)
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« på: august 28, 2016, 22:20:45 pm »

Lurer litt på dette...Går ellers ganske så fint over og under dette turtall....mest merkbart i fjerde gir...

Tror mest at det er fra motor. Kan høres ut som brumming eller vibrasjoner...

Tåler fint langturer, er ganske så oljetett og ellers ok...

Noen teorier? Motorfester er et par år gamle...
« Siste redigering: oktober 16, 2016, 22:33:59 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: august 29, 2016, 04:42:04 am »

Kikk i kjølevifta etter gjenglemte oljefiller eller annet rask.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 29, 2016, 06:31:16 am »

Kikk i kjølevifta etter gjenglemte oljefiller eller annet rask.

Både indre og ytre vifte har vært tatt av og på uten endring. Den indre av disse (blekkvifta) ble byttet.
« Siste redigering: august 29, 2016, 07:23:05 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: august 29, 2016, 16:04:30 pm »

Remsporet i kjølevifta er vel også kjent for å kunne bli litt slitt. Ta en tur uten dynamoremma og test om vibrasjonene forsvinner. Det er jo det fine med disse motorene at de kjøler like godt uten rem, kun ladingen som forsvinner.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 29, 2016, 17:41:19 pm »

Da skal også det prøves.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 12, 2016, 15:22:52 pm »

og nå har jeg kjørt et par mil uten viftereim.

Stille og rolig ble det da. Fantastisk riktig så fint å kjøre 75-90 km/t...

Da gjenstår det å finne ut om det er lager i dynamo, slitt reimhjul eller annet...(feil dimensjon på reima?)

Har jo deler så vurderer å bytte til noe av det på bildet under her...


* DSC_2719.jpg (85.43 KB, 800x450 - vist 213 ganger.)

* DSC_2721.jpg (49.71 KB, 800x450 - vist 183 ganger.)

* DSC_2720.jpg (69.72 KB, 800x450 - vist 202 ganger.)
« Siste redigering: oktober 12, 2016, 16:36:51 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 12, 2016, 19:34:44 pm »

Er det dynamolager burde det være mulig å kjenne slark i lagrene. Viss ikke hadde jeg hektet på igjen remmen og sett om den vibrerer på det turtallet som ulyden er på. Viss ikke remskivene er helt på linje eller en remskive er dårlig vil som regel remmen vibrere.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 12, 2016, 22:25:43 pm »

Hektet på reimen igjen og kjørte tur og retur til klubbmøte nå i kveld....

Lyden/vibrasjon fantes fortsatt, men ikke så markant lengre...Kan nok ha vært noe stram reim...

Bytter uansett dynamo med annen  reimskive da jeg har nyoverhalt liggende. Det gjør man på 5 min når det gjelder type 3!

og holder ikke dette så blir ytre reimhjul (den med viften på bildet over her) skiftet til en med "garantert lite gangtid" i vinter.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 14, 2016, 23:35:24 pm »

Da er dynamo byttet og ny viftereim tatt i bruk. Reima (10x100) som burde være rett dimensjon i følge "boka" virker litt "lang" selv om alle shims er flyttet på utsiden av reimhjul og det er da max stramming. Det kan tyde på slitt reimhjul (ytre vifte) på veiva...

Man trenger nok ikke ha spesielt stram viftereim på type 3, da en ikke skal dra rundt kjølevifta som på boblemotorer...

Ikke kjørt tur enda for sjekke ny "tilstand" . Kun startet og flyttet bilen 20 meter på gårdsplassen...

Oppdatering kommer...


* DSC_2745.jpg (65.35 KB, 800x450 - vist 236 ganger.)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 15, 2016, 08:30:25 am »

Finnes to dimensjoner på dynamoremskiven, 96 og 100mm. Regner med du har 96mm siden du har 6V bil. Er også to delenummer i min katalog på remskiven på veiva, men finner ikke noe dimensjon på de. 311-105-251F for de tidlige motorene og 251K for de nyere. Viss 251F er litt større i diameter for å få opp turtallet på 6volterne, og noen har montert en litt mindre på din bil vil jo remmen bli litt slakk.
For å gjøre forvirringen komplett, står det jo også noe om å bruke spesielle remmer og store remskiver til enkelte motornummer. Så mulig du skal ha 100mm dynmoremskive selv om du har 6V?


* T3 dynamo1.jpg (31.99 KB, 657x394 - vist 224 ganger.)

* T3 dynamo2.jpg (31.43 KB, 745x308 - vist 210 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 15, 2016, 23:15:17 pm »

Denne tråden er i ferd med å bli for de spesielt interesserte....Et godt bevis for at vwnorge.no har sin misjon...

Har mye litteratur om Type 3 inkl Robert Bentley og Haynes sin verkstedmanualer. men ikke lett å bli klok...

Etter en kontroll nå i kveld på det jeg har liggende så kan det stemme at det fantes noen dynamoer med 100 mm reimhjul og 6 volt (311 903 021A) Jeg har et par slike på "hylla"...og ser ikke bort fra at det var en slik som satt engang i tiden.

Men sist jeg byttet så hadde begge disse 96 mm reimhjul på dynamoen (og jeg hadde litt kortere reim enn 1000) ...

* DSC_2761.JPG (55.04 KB. 800x450 - vist 235 ganger.)


(Fortsatt ikke fått kjørt noe etter skiftet...)



* DSC_2760.jpg (57.36 KB, 800x450 - vist 229 ganger.)

* DSC_2766.jpg (36.33 KB, 800x450 - vist 239 ganger.)

* DSC_2767.jpg (38.75 KB, 800x450 - vist 217 ganger.)
« Siste redigering: oktober 15, 2016, 23:41:47 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 15, 2016, 23:58:14 pm »

Bare sånn helt på sidelinjen. Blunker Med 6v vil det vel være en fordel med minst mulig hjul for å få høyest turtall på dynamo.
At de har funnet det ut og gjort en ending fra fabrikk kan jo ha skjedd. Det hender de fra fabrikk gjør noen endringer i riktig retning også.
Men på bildet ditt ligger reima høyt i hjulet og du kjører uten shims med ny reim. I mitt enkle hode er da reima for lang uansett.
vil ha reima lenger ned og med mulighet for å justere eventuell strekk i reima etter noen mil. Reim som hopper vil belaste lager.
Ser vel også ut til at du kan finne ut hva som skal være der ut ifra motornummer.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 16, 2016, 00:05:08 am »

Blir å sette på en kortere reim nå, men også kan finne et lite slitt hjul/vifte til veiva om det er årsaken ...Hva neste dim kortere enn 1000?
« Siste redigering: oktober 16, 2016, 22:39:12 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 16, 2016, 00:13:49 am »

Husker ikke alle dim men du får i hvert fall 10x975.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 16, 2016, 09:27:56 am »

Ser ut til at 10x990 også finnes. http://billigbilpleie.no/category/kilerem-6638/

Bare sånn helt på sidelinjen. Blunker Med 6v vil det vel være en fordel med minst mulig hjul for å få høyest turtall på dynamo.
At de har funnet det ut og gjort en ending fra fabrikk kan jo ha skjedd. Det hender de fra fabrikk gjør noen endringer i riktig retning også.
Samme som jeg tenkte, men da at 6V hadde større remskive på veiva i tillegg, og at noen kan ha satt på et mindre på veiva ved en feiltagelse en gang i tiden.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #15 på: oktober 16, 2016, 22:33:08 pm »

Motoren er friskmeldt! Overhalt dynamo med nye lagre gjorde susen (tydelig romlelyd når jeg sammenlignet den med overhalte som ikke har slik lyd...), samt at den gamle viste seg å ha litt kast i ytre reimhjul (eller aksling). Ny viftereim i 10x975 (Gates 6219 MC) passet supert!  Den reima jeg har kjørt med i noen år hadde opprinnelig hatt samme "mål", men var mye smalere pga slitasjen...

Ble et par mils test og det ble bra!



* DSC_2771.jpg (40.42 KB, 800x450 - vist 228 ganger.)

* DSC_2772.jpg (70.83 KB, 800x450 - vist 220 ganger.)

* DSC_2768.jpg (39.38 KB, 800x450 - vist 163 ganger.)
« Siste redigering: oktober 17, 2016, 22:03:34 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #16 på: oktober 17, 2016, 18:01:19 pm »

Har du da sørget for å få orginal dimensjon på hjulene?
Ville passet dårlig å kjøre rundt i en uorginal bil vettu Gliser
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #17 på: oktober 17, 2016, 20:04:18 pm »

Har du da sørget for å få orginal dimensjon på hjulene?
Ville passet dårlig å kjøre rundt i en uorginal bil vettu Gliser

Tom!...Er nok mest glad i (tilnærmet) original bil ja...

96 mm oppe og 208 mm nede passer fint med 10x975 reim. Likeledes så funker sikkert 100 mm reimhjul som 12 Volt fikk (og tydeligvis noen 6 Voltere også fikk) med 208 mm hjul på veiva...

Etter litt gransking så fant jeg også litt info om det "første"  og eldste veivhjulet..på hele 234 mm som gikk fram til ca januar 1963 (Bildet under er lånt fra Thesamba.com...)

Og på de riktig gamle Type3-maskinene var reima 105 mm...

Vi som ikke er på FB kan jo takle popkorn...

(Eller var det bilhjulene du tenkte på...?)


* tmp-cam-1270947450.jpg (17.79 KB, 320x197 - vist 205 ganger.)

* DSC_2769.jpg (56.65 KB, 800x450 - vist 188 ganger.)
« Siste redigering: oktober 17, 2016, 21:11:44 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #18 på: oktober 17, 2016, 23:29:39 pm »

Har veldig sansen for tilnærmet originalt. Holder på for 2dre året med leting etter riktig fordeler til ulf. Blunker
Dot 3. klosser- sko- pakninger med asbest derimot er vanskelig å få tak i. Samme gjelder vel oljen. Forferdelig dårlig kvalitet i
1950. Hyggelig at bilen ble bra. Og enda hyggeligere at bilen blir brukt.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #19 på: oktober 18, 2016, 08:31:44 am »

Takker P-stop! Ja, bilen brukes så ofte som mulig.

Her fra siste tur....


* DSC_2778-02.jpg (46.31 KB, 672x600 - vist 175 ganger.)
« Siste redigering: oktober 18, 2016, 08:43:34 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #20 på: oktober 18, 2016, 16:35:45 pm »

Sqareback mangler nå kun 40 litermed original sommerluft til hjula og asbest clutch. Så er han i mål..   Osteaktig
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #21 på: oktober 18, 2016, 16:40:45 pm »

Skal straks til Tyskland. Kan fylle min tyske kompressor med luft mot ett lite vederlag Gliser
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #22 på: oktober 20, 2016, 07:43:16 am »

Helt Konge.. hahaha. Squareback, her måå du slå til
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!