mars 29, 2024, 07:32:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Prosjekttråd oxyboxer til "T-163"  (Lest 2627 ganger)
Bugster76
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« på: september 12, 2016, 13:12:55 pm »

Hei folkens, og takk for sist til dere jeg fikk møte på SCC! Glad

Min folkevognhobby har mer eller mindre ligget på hylla siden starten på årtusenet. Småbarn, hus hytte og stasjonsvogn, deltidsutdanning...osv...
Fikk tatt min -58 ut av lager og fikk den kjørbar til 17.mai i fjor og iveren har begynt å komme tilbake. Fikk jo virkelig vann på mølla da vi tok turen til SCC nå i sommer, så nå er d store planer på gang igjen.
Min -63 som jeg har eid siden -86 trenger motor da den står på lager uten.
Jeg er av typen som sjelden selger noe, så nede i kjelleren sto det noen påbegynne prosjekter.
Jeg fant bla en 1915cc og en wbx.
Tenkte først å gjøre noe med den 1915-motoren, men siden det meste må gjøres med den likevel, med tanke på planene, ligger det nå an til å heller bruke wbx'n og lage en oxyboxer.
Etter SCC er det visst flere enn jeg som tenker EFI og turbo Osteaktig

Jeg ønsker med denne tråden å søke litt råd om hvilke komponenter som vil fungere sammen til det jeg vil oppnå.
Med omslipt veiv for lengre slag blir volumet 2220cc med 94mm sylindre. Sikter mot 200hk, men ønsker å ha muligheten til å muligens lukte på 300tallet på sikt.
Er ute etter en bunnsterk gatemotor. Ønsker å ligge under 6000rpm.

Har nå et siste semester med deltidsutdanning, og er ferdig til jul. Det blir nok ikke mye skruing før dette er gjort, men tenker å starte å samle deler nå i høst.
Må begynne med maskinering av blokk, sliping og avbalansering av veivparti.
Dette håper jeg å få gjort i løpet av høsten. Det jeg da trenger først er et godt valg av svinghjul og clutch til denne motoren. Etter hva jeg har forstått finnes det flere svinghjulsløsninger å velge mellom. Hva er det beste valget rent styrkemessig og også med tanke på å montere i en T1 girkasse?

Har lest mye rundt om på nettet om div kamakselvalg, vippearmer og topper. Utvalget er stort og jeg har ikke nok erfaring til å lese ut av all tilgjengelig informasjon hva jeg skal velge.
Er det noen innspill på hvilken kam/vippearmsutvekslig/topplokk-kombinasjon som vil være fornuftig å bruke for å nå mine mål?

Denne motoren vokser fort ut av det en org T1 girboks tåler, så på sikt må det oppgraderes også her, men jeg tenker å få satt inn motoren å kjøre N/A til å begynne med. Kan bygge opplegg for turbo til påfølgende sesong.
Vurderer da å bygge grenrør med turbo plassert foran motoren, ved girboks og intercooler på den andre siden. Må se litt når jeg får tilgang på bilen igjen hvor mye plass som er til rådighet, men såvidt jeg vet er det gjort før.
Når det gjelder hvilken turbo som skal brukes, så er ikke dette bestemt enda. Om det er mulig, hadde d vært en fordel å funnet en "standard"-utgave fra en eller annen bilmodell som har "rett nok" størrelse.
Når det gjelder EFI, har jeg vært i kontakt med TMBryhn og undersøkt litt hva han byr på. D virker lovende.

Anders Hopen
« Siste redigering: september 12, 2016, 13:20:44 pm av Bugster76 » Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #1 på: september 12, 2016, 15:12:36 pm »

Hei.
Oxyboxer er en sterk og fin løsning på en turbo motor.
200 hk når du lett, 3-400hk med litt mer jobb

Wbx 76,4 veiven er super sterk og av beste kvalitet. Jeg ville ikke slipt den om for å tjene 100cc på en turbo motor. Bruk de pengene på en ny og riktig turbo.
Kamaksel ville jeg bestilt fra Skinne, da får du en kam som stemmer med dine mål og som fungerer til turbo. Han matcher også turbo og topper til deg.
Topper: planlegger du å flytte topplokksboltene så kan du bruke det meste.

Oxy ombygging er litt jobb, men vel verdt det når du er ferdig.

Mvh
C






Loggført
Bugster76
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: september 12, 2016, 18:52:41 pm »

Har i vertfall inntrykk av at dette er den beste blokka å bygge på Gliser
Ja, det er mulig du har rett når det gjelder omsliping av veiv.
Sliper Skinne kamaksler selv? Hvordan kommer jeg i kontakt med han?
Skal flytte topplokksboltene. Er det noen her som har montert nye 10 mm bolter? Ser det er flere som har måttet kjøpe flere sett bolter for å finne noen med riktig lengde
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #3 på: september 12, 2016, 21:16:32 pm »

Skinne slipper kammer på sine spekker. Han har alltid en del kammer på lager.
Han har tlf nummer 91301368. (Ring han til uken, han er opptatt med å få bilen klar til Kjula.)

Jeg bruker 8mm bolter på min oxy, og den leverer godt med effekt. Du må kjøpe 2 sett eller få bestilt en ekstra singel bolt.
Dette da alle sett man kjøper er med en lang bolt til der t1 blokken er deep studded. wbx er ikke det.
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #4 på: september 12, 2016, 21:22:15 pm »

Orignale T1 bolter har for kort gjengeparti... og den ene bolten har feil lengde - som gjør at du trenger to sett topplokk bolter med lange gjenger.
Dette er et bilde av mine... org WBX 2.1 veiv, 5,5 staker, adapterring under cylindere.. og cylinder dreid ned 14.2 mm i bunn.



Dette er fordi WBX blokka er en del breiere en T1 blokka
Du må plugge de originale topp bolt hulla og lage et nytt ut av senter for få T1 boltmønster på toppen. Da er det selvsagt en fordel med M8 gjenger fremfor M10 gjenger i pluggen.
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: september 12, 2016, 23:14:53 pm »

Mange bra råd her.

Jeg har ett råd sånn til å begynne med, og det er å sette av litt tid og lese gjennom denne tråden:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,29825.0.html

Ikke fordi jeg er så fantastisk flink til å bygge motor, men i den tråden har det kommet veldig mange gode innspill etterhvert som jeg har dumpet borti de fleste utfordringene man kan når man bygger sånn motor. Men moro og lærerikt er det Glad

Lykke til
Loggført
Bugster76
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: september 13, 2016, 07:09:24 am »



Jeg bruker 8mm bolter på min oxy, og den leverer godt med effekt. Du må kjøpe 2 sett eller få bestilt en ekstra singel bolt.
Dette da alle sett man kjøper er med en lang bolt til der t1 blokken er deep studded. wbx er ikke det.

Som det ser ut nå skal jeg maskinere tre blokker, så da blir det et lite spleiselag på den fjerde pakken med bolter. Da må det bli 10mm bolter på de andre også


Dette er fordi WBX blokka er en del breiere en T1 blokka
Du må plugge de originale topp bolt hulla og lage et nytt ut av senter for få T1 boltmønster på toppen. Da er det selvsagt en fordel med M8 gjenger fremfor M10 gjenger i pluggen.


Tenker å sette inn en større plugg alla Rocky Jennings, og TMBryhn i hans tråd. Har bolter og gjengeutstyr i M18 x 1,5, og det skal visst gå akkurat.


Mange bra råd her.

Jeg har ett råd sånn til å begynne med, og det er å sette av litt tid og lese gjennom denne tråden:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,29825.0.html

Ikke fordi jeg er så fantastisk flink til å bygge motor, men i den tråden har det kommet veldig mange gode innspill etterhvert som jeg har dumpet borti de fleste utfordringene man kan når man bygger sånn motor. Men moro og lærerikt er det Glad

Lykke til

Har da vel allerede lest igjennom den tråden Blunker
Skal ta en runde til å se hva du gjorde med svinghjul.

Takk gutter!
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: september 13, 2016, 07:40:11 am »

Hehe veldig bra Blunker

For at du skal slippe å lete, å mener jeg å huske at jeg endte opp med et 200mm T4 svinghjul fra Unneberg. Det viste seg at det var produsert av AA hvis jeg ikke tar helt feil.

R.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!