april 27, 2024, 14:19:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justere slark ved nedre bærearm, linkpin med shims?  (Lest 4863 ganger)
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« på: september 06, 2016, 18:22:22 pm »

Har hatt bilen VW 1200 65 mod. på EU-kontroll i går, gikk ganske bra  Glad
Det eneste de påpekte var slark på begge sider nedre foran ved linkpin boltene.
Har prøvd å stramme disse på begge sider i dag, men uten noe særlig virkning. Har kikket litt på youtube, og der viser en at man kan shimse imellom på både utsiden og innsiden, ettersom hva som trengs. Er det noen som har erfaringer med dette? Eller er det beste å bytte linkpin(bolten) med en gang?


Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #1 på: september 06, 2016, 19:24:22 pm »

Shims for å justere vinkel. Er det slark når du strammer bolten er det slitasje i sporet på denne og må byttes.
Ingen stor og komplisert jobb.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #2 på: september 06, 2016, 20:05:56 pm »

Shims for å justere vinkel. Er det slark når du strammer bolten er det slitasje i sporet på denne og må byttes.
Ingen stor og komplisert jobb.

ok, da skjønner jeg Blunker Regner med at det bare er boltene jeg trenger å bytte ut da, likegreit å bytte de øvre kansje å, når en først har det oppe.
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #3 på: september 06, 2016, 21:30:35 pm »


* IMG_6974-2.jpg (54.41 KB. 600x600 - vist 220 ganger.)


Hvis jeg skjønner det riktig så vil det ikke hjelpe å shimse opp for å ta slakken. Tenkte hvis det i tilfelle ikke er shims der i det hele tatt, eller disse er veldig slitt.
Må justeres riktig ift. antall shims, og at det skal stemme med nedre og øvre har jeg sett.

Er ikke store slakken når jeg beveger på hjulet, men tydeligvis nok til at ikke verksted kan godta det, selv om bilen er over 50 år gammel.

Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: september 07, 2016, 10:30:55 am »

Du kan demontere og se at de shims som skal være der, er til stede. Mangler noen eller er utslitt/tynne kan du også sette på nye shims.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 07, 2016, 10:42:08 am »

du må nok bytte foringer da
Brosje/Hone inn nye bolt
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #6 på: september 07, 2016, 14:33:43 pm »

du må nok bytte foringer da
Brosje/Hone inn nye bolt

Sitter det foring der link pin boltene skal igjennom?
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #7 på: september 07, 2016, 16:14:02 pm »

Når du kjøper ett sett følger det med 2 foringer 2 bolter og diverse shims. Komplett til en side.
Gamle foringer presses ut og nye inn.
Bytter du kongebolten må du presse inn nye foringer og brosje opp til riktig dim.
Er ingen heksekunst. Teller du shims, og noterer deg hvor de sitter blir forstilling lik den du har i dag men uten slakk.
Ønsker du å forandre vinkel, justeres denne med shims.
Husk fett.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #8 på: september 07, 2016, 18:51:14 pm »

Ok, får bestille delene og prøve å bytte de, så får jeg satse på at slarken forsvinner..
Takk for alke tips så lenge Blunker
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 08, 2016, 09:10:16 am »

du kan jo prøve å klemme inn så mye fett det går med fettpresse først, om det er lite slakk kan det være nok  til at den forsvinner med fett  Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #10 på: september 08, 2016, 18:13:01 pm »

Ja, er jo en ide det, har fettpresse på jobben så får ta en smørerunde under der uansett Blunker
Loggført
Danny
Seniormedlem
****
Innlegg: 323
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #11 på: september 08, 2016, 18:34:13 pm »

Det er faktisk ikke no'n dum ide. Da jeg hadde min på Eu før jeg bytta foringer etc, trøkkte kontrolløren inn fett og godkjente bilen.
Han er en ivrig veteranbil eier selv, så han visste om triksa Blunker
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #12 på: september 09, 2016, 19:04:37 pm »

Se det ja:-)
godt det finnes noen igjen på verksteder som ikke er helt firkanta!
Har bestilt nytt sett, har merka det litt ved kjøring da responsen fra rattet er litt treig, litt "nervøs" å kjøre Osteaktig

Skulle gå greit å bytte trur jeg,har en kjenning med presse som kan hjelpe til.
Underkant av 1000-lappen hos Underberg bil, så ikke så store kostnaden alt i alt for å få den godkjent:-)
« Siste redigering: september 09, 2016, 19:07:53 pm av Fanntomas » Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #13 på: september 12, 2016, 19:19:29 pm »

Nå har jeg demontert alt sånn at jeg får byttet boltene og foringene.
Når jeg tok ut boltene satt det 2 nållager på hver bolt.(i foringa)
I settet jeg kjøpte følgte det ingen nållager med, bare o-ringer og noen skiver( det var ingen ikke o-ringer eller skiver montert på det som satt der), så er litt usikker på hva som skal monteres på igjen, eller om jeg har fått et sett som ikke passer bilen. Eksisterende nållager passer heller ikke inn i de nye foringene, så det virker som de er ment for å bruke bolten rett i foringa uten lager?

Ift. shims så måler jeg 6mm avstand fra nedre bærearm til øvre bærearm.
Shimsa som var montert var i riktig antall etter 6,5mm offset.. (skjema i bok)

Så ser jeg på chassinr. mitt at det skal være 8 totalt på øvre, og 8 totalt på nedre.(youtube).
Virker som jeg ikke får dratt til bolten ordentlig pga. for lang bolt, kan jeg da legger på fler shims på utsiden uten at det påvirker noe?

« Siste redigering: september 12, 2016, 21:14:19 pm av Fanntomas » Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #14 på: september 12, 2016, 22:24:59 pm »

Har ikke vært borti nålelager her. Skal vel gå helt fint uten. Bra at du ikke "fetter" slarken for å komme igjennom EU kontroll, fordi slakken blir ikke borte og ikke bedre. Kjører du med slakk der lenge nok blir det bytte av kongeboltene også.
De er ikke alltid så morsomme.
Skjønner ikke helt hva du mener med for lang bolt. Når du rotere selve Link pinnen trekker du jo delene sammen. Eventuelt
skyver disse fra hverandre.
Det skal være mer enn nok å justere på til at du får bort all slakk, uansett hvor mange shims du setter hvor.
Disse er kun for å ha rett vinkel på forhjulet og ikke for å hindre slakk.
Slakken oppstår gjerne i foringen eller i sporet på link pinnen som hindrer deg i å få strammet dette helt.

Kan jo selvfølgelig være byttet noe greier foran der som gjør ting vanskelige.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #15 på: september 13, 2016, 06:38:51 am »

Prøvde å fette men det hjalp ikke veldig, hadde uansett bestilt boltesettet, så da bytter jeg det nå.
Når jeg prøvde å stramme bolten i går så strammet jeg til den stoppet, merket at jeg ikke fikk strammet, akkurat som sporet i linkpinnen var for kort, så la jeg på 2 shims på utsiden, og da var den "seig", og jeg fikk strammet.
Monterte alt på med gamle foringer bare for å prøve, har tatt det av igjen, så jeg vil bytte foringene når jeg først har det av, om det er de som er slitte vet jeg ikke, men da har jeg hvertfall gjort det.
Får sjekke det ut litt ift. foringene.
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #16 på: september 13, 2016, 21:14:26 pm »

Fikk byttet foringene i dag på den ene siden, tar andre siden i morgen.
Jeg fikk montert det meste på igjen, og har demontert på høyre siden.
Hadde 6,5mm offset ved nøyaktig måling, så oppe brukte jeg 3 shims på innsiden pluss o-ring og skive, og 5 shims på yttersiden.
Nede brukte jeg 4 shims både på utsiden og innsiden, pluss o-ring og skive på innsiden.
Har lest noen plasser at man må gjøre det samme oppe som nede, men dette her blir jo forskjellig, men har som sagt bare fulgt tabellen :-)
Så det blir spennende å se når jeg får montert alt, og prøvekjørt den Gliser
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: september 13, 2016, 22:14:29 pm »

du må følga tabellen  Blunker
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #18 på: september 13, 2016, 22:30:44 pm »

Som Mags sier, du må følge tabellen.
Bærearmene sitter litt ulikt i forhold til hverandre på forskjellige forstillinger og fra side til side.
For at spindelen skal ha riktig anlegg og gå fritt må disse variasjonene fjernes og det er det man gjør ved å shimse etter tabellen. Shimsene er IKKE til å forandre cambervinkel, da vil alt bli satt i spenn, ikke fungere som det skal og slites.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #19 på: september 14, 2016, 20:39:50 pm »

Og hvilken tabell avhenger av hvordan armene ser ut/hvor gamle de er. Har du de armene som er helt flate på anleggsflaten skal du ikke bruke O-ring og skiven for de, men kun shims.

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #20 på: september 17, 2016, 08:21:40 am »

Ja,jeg så det var 2 tabeller etter ift. hvem type man har.
Jeg har de til høyre på bildet,altså de som er beregnet til skive og o-ring. Jeg fikk montert alt på,så nå er det ingen slark,satt alt inn med fett når jeg monterte igjen.. Rattet står fremdeles rett ved kjøring rett frem, og den trekker ikke til siden. Litt usikker på hvor mye heg skal dra til boltene, også muttrene på spindelakslingen,må få tak i meg momentnøkkel etterhvert.
Trenger jeg egentlig forstillingskontroll etter bytte av dette?
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #21 på: september 17, 2016, 11:37:01 am »

Bra at det løste seg  Blunker.
Ikke nødvendig med kontroll etter dette.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!