mars 28, 2024, 18:36:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)  (Lest 46975 ganger)
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #90 på: november 02, 2016, 09:27:50 am »

Det jobbes hver kveld i Lobo Garage, men ikke så mye spennende å vise. Nå er den straks på hjula, så da er det ikke lenge til lakkerer får overta.

Montert flippa spindler, korta styrestag og nye styreledd (flippa bay-ledd på spindler), bremser overhalt, byttet pakninger på akslinger, sveiset rust på dogleg og passasjerdør.... og mye annet småtteri som dukker opp underveis. Har vært litt dårlig på å ta bilder, men her er litt.



* IMG_6786.jpg (42.34 KB, 490x600 - vist 377 ganger.)

* IMG_6670.jpg (54.47 KB, 800x600 - vist 325 ganger.)

* IMG_6794.jpg (69.54 KB, 800x600 - vist 439 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #91 på: november 02, 2016, 12:40:19 pm »

Er det originale fargen som dukker opp på støtfanger feste der?
Loggført


Old bugs never die
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #92 på: november 02, 2016, 13:11:57 pm »

Er det originale fargen som dukker opp på støtfanger feste der?

Nei det er bare litt test av grunninga som er brukt der det er sveiset rust, men FK-fargen er nok ikke så ulik Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #93 på: november 02, 2016, 13:56:16 pm »

Du er vel litt spent på lakken tenker jeg  Glad
Loggført


Old bugs never die
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #94 på: november 02, 2016, 21:30:47 pm »

Du er vel litt spent på lakken tenker jeg  Glad

Er egentlig mest gira på å få dritten ut av garasjen, slik at jeg kan få litt etterlengtet tid på sofaen Gliser Men ja, blir helt klart stas når den står nylakka i garasjen igjen utpå mørkeste vinteren!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #95 på: november 05, 2016, 00:16:35 am »

En god fredagsøkt med musikk, pils.... og litt skruing Glad
Forstilling er nå helt ferdig fra trommel til trommel. Montert clutchwire, giroverføring og håndbrekkwire. Justere spissing er en fryd med nybygde stag og nye ledd. Til slutt fikk jeg montert et fremhjul og tatt en sniktitt på det nye stuket. Må si det var motiverende Glad Endelig er fremhjula på riktig plass!


* IMG_6807.jpg (51.12 KB, 800x600 - vist 385 ganger.)

* IMG_6805.jpg (75.1 KB, 800x600 - vist 397 ganger.)

* IMG_6806.jpg (74.43 KB, 800x600 - vist 390 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #96 på: november 05, 2016, 23:48:02 pm »

Lækkert esse
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #97 på: november 07, 2016, 10:23:45 am »

Fikk tilsendt bilde av en gammel annonse (TAKK!) Perfekt grunnlag for å tegne logoen i vektorgrafikk slik at den kan folieskjæres. Planen er samme fremgangsmåte som når jeg malte Anchor Headers logoen. Få skjært til en sjablong i folie, for så å male med pensel. Foliert logo (eller spraylakk for den del) på veteranbil er 100% skivebom Blunker

Funderer litt på skygge/ikke skygge, men heller mot å ta den bort. Tror denne versjonen kun ble brukt på trykk. De få bildene jeg har av de gamle FK-bilene har hvertfall ikke skyggen på logoen.


* FK logo print.jpg (49.61 KB, 800x480 - vist 353 ganger.)

* IMG_6842.jpg (61.18 KB, 800x600 - vist 343 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #98 på: november 08, 2016, 00:18:49 am »

Jeg ville gått for uten skygge. Logoen blir mer definert da, tror den vil føles litt "tåkete" med skygge.
Sjablongfolie og pensel funker men kan bli litt vel "pent". Det jeg har gjort med bla Screwdrivers logoene er å få skjært logoen i folie, tegnet rundt med blyant, fjernet folien og så malt etter strekene. Mer jobb men blir litt mer håndmalt og mindre perfekt..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #99 på: november 08, 2016, 07:21:09 am »

Jeg ville gått for uten skygge. Logoen blir mer definert da, tror den vil føles litt "tåkete" med skygge.
Sjablongfolie og pensel funker men kan bli litt vel "pent". Det jeg har gjort med bla Screwdrivers logoene er å få skjært logoen i folie, tegnet rundt med blyant, fjernet folien og så malt etter strekene. Mer jobb men blir litt mer håndmalt og mindre perfekt..


Takk for bra innspill, Anders! Når jeg malte Anchor logoene bestemte jeg meg i utgangspunktet for å holde et par mm avstand til sjablongen for å unngå "maskeringskant". Men kom borti endel plasser, og da blir det som du skriver... litt for perfekt. Skal sies at jeg malte med en helt standard flat malekost og benga. Vanskelig å arbeide presist da. Hva bruker du? Pinstriping stash?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #100 på: november 08, 2016, 11:25:33 am »

Eller du kan komme til meg til våren når bilen er klar. Jeg bruker overhead. Da får du stå ved siden av bilen å bestemme nøyaktig hvor stor, og nøyaktig hvor du vil ha den plassert. Malt for hånd old school
Loggført


Old bugs never die
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #101 på: november 09, 2016, 15:45:53 pm »

Eller du kan komme til meg til våren når bilen er klar. Jeg bruker overhead. Da får du stå ved siden av bilen å bestemme nøyaktig hvor stor, og nøyaktig hvor du vil ha den plassert. Malt for hånd old school
Takk for tilbud, men dette må jeg gjøre i egen garasje med mye tid, ro og øl tilgjengelig Gliser


I går hadde jeg lakkerer på garasjebesøk. Han er fornøyd, så nå får han overta straks det blir kaldt og tørt på veiene igjen!
Alt er klart til å slippe den ned på bakken igjen nå.


* IMG_6848.jpg (74.23 KB, 800x600 - vist 395 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #102 på: november 09, 2016, 21:15:15 pm »

Selvgjort er velgjort  Glad Ingenting er som å gjøre det selv, helt klart. Du vet om tilbudet om det skulle bli aktuelt
Loggført


Old bugs never die
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #103 på: november 10, 2016, 09:09:06 am »

Er veldig usikker på farger! Dette er noe jeg normalt føler meg trygg på, men nå sliter jeg Osteaktig

Valget står mellom to gulfarger (bilde1):
Den nederste (okergul) matcher best med "orginallakken" jeg har funnet noen plasser, men den ser IKKE gul ut på fargeprøven. Den gamle lakken kan jo være falmet og gi helt feil utgangspunkt for sammenligning.
Den øverste (honning-gul) er samme farge som Bundespost brukte frem til 1970-ish. Den er mer mettet gul og mindre grumsete, men er livredd for at bilen skal bli knallgul. Ahhhh...

Bilde 2: Okergul
Bilde 3: Honning-gul



* farger.jpg (22.6 KB, 494x600 - vist 304 ganger.)

* ral 1024.jpg (102.62 KB, 800x531 - vist 356 ganger.)

* ral 1005.jpg (68.75 KB, 800x600 - vist 357 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #104 på: november 10, 2016, 09:15:51 am »

Bilde 1) Bilen min før den ble lakket beige/brun
Bilde 2) En grom FK-bay med "orginallakk".
Bilde 3) Okergul (den mest grumsete) sammenlignet med lakken på bilen min. Ingen tvil om at det ligner, men det ligner ikke fargen på bayen Osteaktig


*  (85.54 KB, 800x600 - vist 378 ganger.)

* 1531781_10153648021425611_1149805693_o.jpg (62.82 KB, 800x598 - vist 416 ganger.)

* Okergul.jpg (37.39 KB, 800x600 - vist 311 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #105 på: november 10, 2016, 11:28:45 am »

Gå for grumsegul(bilde 3) det ligner den originale på DIN bil samt at det blir mer fluid sammen med sort. Sjørøverfaktor ivaretatt.
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #106 på: november 10, 2016, 11:32:28 am »

Ville også gått for original FK farger om du har planer om å holde den slik i ettertid.  Om du imidlertid skulle velge å ha bilen original i etterkant, ville jeg gått for bilens originale farge gul, men samtidig valgt de øvrige fargene til FK.
Loggført


Old bugs never die
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #107 på: november 10, 2016, 11:33:32 am »

PS, brunfargen kan du jo foliere på om så er.
Loggført


Old bugs never die
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #108 på: november 10, 2016, 13:27:31 pm »

Ville også gått for original FK farger om du har planer om å holde den slik i ettertid.  Om du imidlertid skulle velge å ha bilen original i etterkant, ville jeg gått for bilens originale farge gul, men samtidig valgt de øvrige fargene til FK.

Orginalfargen er dove blue Glad Så den skal forbli FK-bil ja, det er ikke der tvilen ligger. Dove blue busser finnes det flust av, men ikke mange Felleskjøpet-busser som har overlevd!

Det jeg synes er vanskelig er å bestemme meg for hvilken farge som er mest riktig i forhold til de opprinnelige FK-fargene. Selv om den grumsegule matcher min bil best, kan jo lakken være så falmet gjennom 30 år med sol, snø og regn at den ikke er slik den engang var. Så kanskje jeg burde kjøre på med LITT ekstra gult for å få den mer lik fargen jeg ser på gamle bilder av FK sine biler... men igjen... er livredd for at den skal fremstå som skrikende knallgul. Har en mistanke om at den grumsegule blir rikelig gul nok når man ser den på en hel bil og i sollys. Ikke lett Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #109 på: november 10, 2016, 13:30:10 pm »

Gå for grumsegul(bilde 3) det ligner den originale på DIN bil samt at det blir mer fluid sammen med sort. Sjørøverfaktor ivaretatt.

Sjørøverfaktor... Good point Blunker Kult
Har alltid hatt lyst på sennepsgul bil, så jeg burde vel egentlig bare slutte å gruble.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #110 på: november 11, 2016, 10:07:23 am »

Haha, ja slutt å grubl.

Husk å få lagt en passende grunningsfarge, for dagen kommer der du ønsker en mer patinert look...
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #111 på: november 11, 2016, 14:45:39 pm »

Haha, ja slutt å grubl.

Husk å få lagt en passende grunningsfarge, for dagen kommer der du ønsker en mer patinert look...

Grubler fortsatt jeg! Våkner på natta med svettetokter Gliser Heller egentlig mest mot den guleste i dag. I går var det den mest grumsete, helt klart. I forigårs hadde jeg egentlig bestemt meg for den guleste. And so on... Osteaktig

Hvis jeg klarer å få fargekode fra eieren av denne bilen er jeg trygg. Den ser helt perfekt ut.


* 14021545_10202047245539277_7568879040072095939_n.jpg (80.26 KB, 800x532 - vist 374 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #112 på: november 12, 2016, 22:31:25 pm »

Jeg visste ikke at bilen din originalt var blå. Da forstår jeg deg bedre. Håper du finner gulfargen du vil trives med. Har hatt gul veteranbil selv, og det kler gamle biler veldig godt. Med tanke på brunfargen du skal ha nederst, ville jeg satt fargene opp mot hverandre å sett hva som ser best ut
Loggført


Old bugs never die
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #113 på: desember 07, 2016, 12:48:16 pm »

Endelig kunne bussen leveres til oppretter. Der blir den frem til nyttår, så overtar lakkerer. Har blitt lovet bilder av prosessen underveis.

Bilde 2: Gulfargen på topp blir noe ala dette. Fikk med meg litt forskjellig lakk som jeg kan prøve meg frem med. Skal blande i litt mattingsmiddel for å få den mer autentisk, og det vil gjøre fargen litt dusere.

Nå blir det spennende fremover! Glad


* IMG_7008.jpg (39 KB, 600x600 - vist 326 ganger.)

* IMG_7006.jpg (30.35 KB, 546x600 - vist 309 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #114 på: desember 07, 2016, 21:05:52 pm »

Den gulfargen ser veldig fin ut  Glad
Loggført


Old bugs never die
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #115 på: desember 07, 2016, 23:03:56 pm »

Kommer an på øyet som ser  Blunker Blunker
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #116 på: desember 08, 2016, 11:27:13 am »

Skal bli moro å se resultatet.  Blir bra med matt lakk for å få den mer tidsriktig.  Nylakkert og blankt er kjempefint,  men matt lakk nyanse gjør jo at bilen vil se original ut. Det er sjelden man klarer å holde en lakk like blank i 50-60 år
Loggført


Old bugs never die
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #117 på: desember 08, 2016, 14:21:46 pm »

Skal bli moro å se resultatet.  Blir bra med matt lakk for å få den mer tidsriktig.  Nylakkert og blankt er kjempefint,  men matt lakk nyanse gjør jo at bilen vil se original ut. Det er sjelden man klarer å holde en lakk like blank i 50-60 år

Det blir ikke noe fake patina (skal det være patina skal det være ekte), men speilblank blir den heller ikke da jeg tviler sterkt på at Felleskjøpet hadde show finish på servicebilene sine på 60-tallet Gliser Et sted mellom halvblank og silkematt blir vel mer riktig sånn sett. Så blir det spennende å se hva lakkerer velger å gjøre da Osteaktig

En annen grunn til at den ikke blir speilblank sort er at grunnarbeidet som skal til for at dette skal bli pent koster langt mer enn pengene Felleskjøpet er villig til å spytte inn i prosjektet Blunker Det er tross alt en 50 år gammel varebil, så bulker er ikke mangelvare Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #118 på: desember 09, 2016, 10:45:24 am »

Du bør unngå matte-middel som pesten. Hvis du vil ha lakken litt mindre blank så matter du den ned og polerer til den blir bra nok.
Krusete lakk ser ikke troverdig ut.
Loggført

Speed is no substitute for direction
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #119 på: desember 09, 2016, 11:55:56 am »

Ja, men ikke la lakkereren få frie tøyler. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg påpekte at jeg ønsket matt finish på min. Den ble så blank at jeg ble skuffet. Men fin ble den  Gliser
Loggført


Old bugs never die
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!