april 19, 2024, 09:52:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rar lyd fra motor  (Lest 4223 ganger)
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« på: september 20, 2016, 21:30:21 pm »

Hallo hallo.
Var ute og startet bussen i dag og den gikk fint på tomgang i omtrent 10 sekunder, men plutselig så begynte den å banke fælt. Et bank, så et til, så et til.
Så jeg løp foran og slo av tenningen.
Når jeg snur motoren rundt for hånd så hører jeg en merkelig lyd fra siden hvor sylinder nr. 1 og 2 sitter. Det kommer et slags "skvik" når sylinder nr. 2 skal til å tenne. Og et litt lavere "skvik" på sylinder nr. 1. Innsuget er helt tett så det lekker ikke noe derfra.
Tok også ut tennpluggene og pluggen på sylinder nr. 2 hadde fått litt olje på seg. Pluggen på sylinder nr. 1 var bare litt sotete.

Har noen en ide om hva som kan ha skjedd her?

 
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #1 på: september 20, 2016, 21:43:43 pm »

Noe har buttet. Stempel mot ventil? Eller havari av stempelringer. Høres ut som motor må ut og åpnes.
Kan jo vippe av toppdeksel og se etter sprekker i topplokk og på ventilgangen. vippestell kan jo også ha tatt seg en tur.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: september 21, 2016, 13:43:46 pm »

Sjekk etter knekt ventil fjær.
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: september 21, 2016, 14:37:33 pm »

Har sett at på motorer som har stått lenge, kan ventilene ha skjært seg/satt seg/går treigt i ventilstyringene pga dårlig med smøring der.
Ta av toppdekselet og se om alle ventilene returnerer som de skal. Har også hent at støtstengene har hoppet av pga dette.

Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 21, 2016, 15:56:05 pm »

Takk for alle råd og ideer. Skal få tatt en ordentlig kikk til helga. Da får jeg forhåpentligvis tid til å røske ut motoren og skru den fra hverandre også.
Skal nok finne ut av det til slutt.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #5 på: september 22, 2016, 00:40:54 am »

Vipp av toppdekslene først. Kan hende det holder om du har flaks.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 23, 2016, 14:08:35 pm »

Fikk lurt inn litt tid til bussen i dagens tidsskjema. Fikk tatt av dekslene og sett men ble ikke så mye klokere av det. Toppene ser hvertfall ut til å være fri for sprekker, fjærene er hele og støtstengene sitter der de skal. Rakk ikke å se etter om ventilene rører seg som de skal så det får vi ta i morgen hvis jeg får fri til det av fruen. Hvis jeg ikke får en blendende aha opplevelse da så åker hele motoren ut. Det hadde jeg egentlig tenkt til å gjøre snart uansett siden det trengs å gjøres litt med ventilasjonen til bensintanken.

Eksos ventilen på sylinder 4 og begge ventilene på sylinder 3 var  ganske stramme selv om jeg justerte de for bare noen dager siden. Men hvis det er sånn at ikke ventilene er helt med så er kanskje ikke det så rart.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 24, 2016, 15:42:39 pm »

Fikk tatt ut motoren i dag og skrudd av toppene. Ventilene lukker så vidt jeg kan se ordentlig, og det er ikke noe sprekker å se noe sted.
Sylinder 2 var møkkete på toppen. Et slags tjukt og svart oljebelegg med litt smått bøss i. Ikke noe metallspon heldigvis. Stempelet var også møkkete rundt kanten, og noe av møkka lå igjen langs sylinderveggen da jeg snurret motoren rundt for hånd. I sylinder 1 er det noen svarte merker på sylinderveggen helt ytterst i sylinderen (glemte å ta bilde). De er litt over 2 kvadrat cm til sammen.

Lurer litt på om det lureste er å få tak i et nytt sylindersett. Eller hva synes dere som kan litt mer om dette?
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #8 på: september 24, 2016, 19:26:13 pm »

Slitt ja, men ikke noen som forklarer bankelyder for meg. Oljen på stempel har kanskje kommet toppen?
Når du allikevel har toppene av så sjekk ventilstyringer. Hender ofte at det er god slark sideveis der.
Så er jo tusenkroners spørsmålet om det er like greit å overhale hele motoren og ikke bare halve.
Bankingen kan jo komme fra en råde f. eks.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 24, 2016, 20:09:09 pm »

Kan jo ta av sylindre og stempler i morgen og se om jeg finner ut noe mer. Hvis det er noe inni blokka så tror jeg det er greiest om jeg finner en annen blokk  å jobbe med. Jeg bør nok ikke begynne å tukle inni der selv. Det bli nok bare å be om mer bråk.
Vi får se hva jeg finner ut i morgen.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 25, 2016, 16:06:42 pm »

Da er stempler og sylindre av. Alle rådene har litt sideveis bevegelse, men er innenfor toleransene. Det er ikke noe slark "fram og tilbake" og ikke noe klakkelyd å høre. Er dette akseptabelt?
Ventilene beveger seg fint og rett, og slarker ikke.

Kommer til å sette på et nytt sylinder sett. Sylinder 2 hadde noen dårlige kjøleribber og sylinder 1 hadde som tidligere nevnt noen merker.
« Siste redigering: september 25, 2016, 18:49:52 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #11 på: september 25, 2016, 18:51:13 pm »

Ser det ut som det har vært tett mellom topp og sylindre? Er jo ikke helt uvanlig at topper kan løsne litt, og da vil det "lekke ut litt lyd" hver gang den sylinderen tenner.
Normalt vil man da se litt spor etter lekksje der sylindrene tetter mot toppen.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 27, 2016, 11:58:12 am »

Godt spørsmål! Det må jeg få tatt en kikk på.
Nå lærer jeg mye nytt.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #13 på: september 29, 2016, 18:52:40 pm »

Nå får jeg hjelp av en kamerat til å dele blokka til neste helg så da får vi se hva som befinner seg inni der.
Litt skummelt egentlig.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 23, 2017, 16:45:37 pm »

Etter lang tids stillhet har det begynt og skje litt ting igjen. Fikk hjelp av en kamerat til å både demontere blokka og gjøre reint alt sammen. Vi klarte ikke å finne noe som kunne forårsake banking. Men vi fant litt andre rare ting. Et helt drøss med slitne lagere, og en kamaksel som har sett bedre dager. Den bakerste loben på kammen var en del flatere enn de andre. Vi fant også en sprekk i den ene toppen ved tennpluggen som har sittet på sylinder 2. Og det var den sylinderen som surklelyden som har vært nevnt tidligere i denne tråden kom fra.
Men det aller artigste vi fant var at det satt to forskjellige topper på den. En 1300 topp og en 1600 topp. Her har jeg ingen andre og skylde på enn meg selv.
Så da blir det til at vi setter den sammen med nye lagere, ny kam, og et nytt sylindersett. Så får vi satse på at det blir bra. Kanskje bussen til og med får blitt med til SCC i år.
Veit ikke om det er noe som kan være til hjelp for noen andre, men man kan jo alltids le litt av det.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #15 på: mai 24, 2017, 15:40:31 pm »

Og kanskje 2 like topper?  Blunker
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mai 24, 2017, 15:47:15 pm »

Ja!
Det er nok lurt.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!