desember 06, 2024, 22:44:27 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1303 Epilog  (Lest 61866 ganger)
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« på: november 01, 2016, 19:33:06 pm »

Hei alle sammen
(25 år med 1303 )

Hadde litt tid til overs og tenkte /skrive ned litt tanker , (bidrag) og fakta om vår kjære folkevogn ...
Ta ikke alt jeg skriver som godt fisk , men tror jeg kan stå inne for det meste  Glad

Altså 1303 (S)

Prod ; sept -72 - sept -75
Spesielt ; bua frontrute , kult dashbord , grei 1600 ccm 3 motor
Norge ; lave seter , ingen bensinvarmer , ingen belter bak ( 1303 s -72 -73 -74 vanlig )
Sverige ; høye seter , bensinvarmer , setebelter til alle .( 1303 dobbelt så mange importerte til Sverige )
1975 :Tannstangstyring (utrolig fin oppgradering av 1303 - kun 1975  , kun få i Norge ..)

Selvfølgelig finns det variasjoner ....

Modeller ; 1303 S , 1303 , 1303 Big , 1303 Sun bug , 1303 champagne , 1303 sport ..

Problem :

Alle 1303 ruster !!! Vi har her oppe i nord salt på veiene om vinteren og jeg tror ikke mine foreldre tenkte mye på det ..
salt , vann og stål går ikke bra sammen og rust utvikles hurtigt ... behandling gjort med tynnstoff og tykkstoff er derfor essensielt ..

Kaross ; 1303 ruster overalt , som alle bobler men spesielt utsatte modeller er metallic lakkerte biler , da VW hadde en eksperiment-tid med disse lakkene ..  1303 ruster mye i torpedovegg fram , gulvhalvdeler , støtdemp feste fram , framfor bakre hjul , rammehode og i støtfangerfester .... altså lik alle andre bobler ..

Lakk ; som tidl. nevt ser det ut til at metallic- biler ruster mer ,,, Moss grean . gold Met , Blue metallic og Silver met .. Dette har klart å gjøre med VW eksprementering av grunning / lakk å gjøre ( Jmr . Golf 1 ) ,,

Motor ; Kode AE , AS , AD , AJ , ,,, de vanligste her hjemme ,, allle 1600 ccm3 , bortsett fra 1303 levert -74-75 i Tyskland /Italia der man godt kan finne gode gamle AB (1300 DP ) .. Alle disse motorene er mer eller mindre ødelagt etter 150 -200 `km , skulle bare mangle ..
Du kan vente å finne bortsett fra dårlige ramme , kam og rådelager , oljelekasje på støtstangsrør , i blokkhalvdeler , mellom topper og cylindre ,,, lista blir lang ....

Gearboks ; Svært pålitelig (AM , AT ) Bare ytterst få som trenger total overhaling .. De som ikke har hatt noen form for service !! lider av oljemangel !! 4 gear på disse bruker å gi klar beskjed med diverse lyder ..

Innredning : Et kapittel for seg i en ellers så fin kjøreopplevelse ... nedsutti seter uten noe støtte , all komfort er borte , slitt stoff er vanlig, eller rett og slett "ødelagte sitte puter ". Dashbord kan ha sprekker høyre /venstre side speedo ... etter 120`ryker alle pakninger .. vindu /motorlokk/ dørpakn/skrapelister i dører ... mm.

Ellers ; Har hatt mange forspørsler på disse bilene , et eller annet som gjør disse til meget intresante renoveringsobjekter ...og visst er det det så at en 1303 i kanonform kan være en meget artig bil å kjøre /å eie .. kanskje en bil som kommer å øke i verdi .. Når alt funker som det skal, litt hissigere motor / undesrtell så er den jo en drøm å kjøre . Glad

Litt om min erfaring med 1303 (S) ... gjennom 25 år .
Så var det slutt i 1975 ...  (1303 cab til Feb 1980 )

Mvh
Erich

 



 




« Siste redigering: november 01, 2016, 19:37:56 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: november 01, 2016, 19:41:13 pm »

Takk for at dere ser ,,, kan sef gå mye dypere inne i reperasjon og problemer med disse om ønskelig ..Vintern er over oss !! Glad

Mvh
Erich
Loggført
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #2 på: november 01, 2016, 21:59:43 pm »

Ja det er bare å pøse på med mer info om 1303, alltid moro lesing
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #3 på: november 01, 2016, 22:32:10 pm »

Artig lesing for oss 1303 eiere, kom gjerne med mere
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: november 02, 2016, 12:53:39 pm »

Ok ..

Kjøreegenskaper : 1303 har såkalt IRS  [uavhenging bakstilling ) (independent rear suspension )d.v.s. at bakhjulene kan bevege seg
høydemessig /og dels camber  uavhengig av hverandre . Såkalt firdelt bakstilling .. Dette er en ganske stor forbedring fra det gamle systemet , spesielt på svingete vei ... Kan senkes ned bak på samme måte som en vanlig boble (løse kontrollarm først) Litt annen historie fram

Porsche 924/944 som kom senere bruker tildels samme systemet som 1303 og deler kan derfor stjeles fra disse modellene , så som
bremser , kontrollarm felger mm.

Forstillingen på 1303 er totalt forskjellig fra de gamle boblene og er av typen McPherson (en luring) ,, og består av fjærbein og
fjærer istedenfor torsjonstaver . -72-73 hadde en litt annet innfestning mot spindel (3 bolt ) enn -74 og 75 (2 bolt) . Sistnevnte er
meget lik Golf 1 (som kom akkurat i slutten av 74 !!) Denne varianten funker faktisk bra med rett fjærer . Dette er også en forstillingsmodell som 90 % av alle biler har idag .

Alt dette gjør at man kan få utmerkede kjøreegenskaper ut av en 1303 , uansett modell . Noen spøker med at et setebytte
til Golf el . annen Recarostol forbedrer de 100 %  Glad Ikke helt usant da setene i en 1303 er av en rimelig dårlig konstruksjon og tåler hverken mange km eller Kg .

Uansett en senking  av hele bilen er både enkelt og ikke altfor dyrt . De fleste klarer jo dette også hjemme . Selvfølgelig kan man gå "all out" og velge fra øverste hylle hos alle leverandørene ...
1303 har et ganske kraftig krengningstag fram og nye deler på dette rekker langt . Bak kunne nok et behøves + at gummikringlene
rundt torsjonsstaven bør byttes .  Et bytte til litt hardere dempere bak gjør det mye hyggeligere da mye vekt sitter i rumpa på disse
bilene .
Til slutt gjør man en 4 hjulskontroll på et bra veksted og vips så har du forvandlet bilen til et kjørende strykjern  Glad
Motor neste ....

Mvh



 

 


* 19.jpg (44.44 KB, 570x428 - vist 705 ganger.)

* 20.jpg (52.49 KB, 570x428 - vist 719 ganger.)
« Siste redigering: november 02, 2016, 13:05:22 pm av Sonic » Loggført
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #5 på: november 02, 2016, 14:41:38 pm »

Lurer litt på angående senking og vilke data som da er anbefalt. Eller er det bare å føle seg fram å se hva som er best for hver enkelt etter hvor mye en senker.Kan snakke for meg selv ,å BT forlangte at jeg skulle forholde meg til orginal data for forstillingen etter jeg hadde senket min 03 . Har vanskelig for å se at disse data for originalt oppsett er det beste når en både har senket og satt på andre felger og dekk på bilen en det orginale oppsettet.
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: november 02, 2016, 16:30:39 pm »

Ikke expert på dette men har gjort følgende tidligere : Gikk endel år før jeg i det hele la ut penger på å få justert inn hjula  Glad

Orginalt omtrent som dette ; Fram;  1 gr. toe in , 0 gr camber , 2 gr + 30`caster min..
                                           Bak  ;  0 gr toe in , 0-1 gr positiv camber .. (litt avhengig av modell )
VW forandra vinkelen på fjærplate bak selv i slutten av -73 med ca 0,5 gr .(camber)
Dette vil bli mye synsing og kan jo selv bare referere det jag har gjort angående dette ..  
De fleste senker bilen først fremme !! Dette har mest med utseende å gjøre og blir feil i forhold til kjøre-egenskapene .
Bilen bør senkes like mye fremme som bak (kanskje hakket lavere bak ) . Dette er jo litt avhengig av måten du skal bruke bilen .
For vanlig kjøring anbefaler jeg fabrikkoppsettet eller :

Fram : toe in 1 gr. , 1-2 gr neg camber , 2-4  gr. caster ( for en bil som føles fin på ratt /styring)
Bak : 0-1 gr. toe in , 2-3 gr. neg camber ( dette oppnår du automatisk når du senker bak pga. kontrollarmens innfesting i ramma )

Å overdrive disse dataene kan være aktuelt for noen typer spesialkjøring , timetrials ,racing o.l.
Dette tror jeg også Porsche stort sett holder seg til , da oppsettet ligner 1303 .
Må gjerne korrigere meg her , viktigste tror jeg er at alt er justert og at alle fire hjul jobber på samme måte ...
Utfyllende tråd om IRS systemet finns i "Hot owl" tråd under teknisk ..
Kanskje kommer tilbake senere med anbefalinger på deler som passer diverse modifikasjoner , var ikke min tanke nå ..

Mvh
« Siste redigering: november 02, 2016, 17:02:26 pm av Sonic » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: november 02, 2016, 18:21:13 pm »

Jeg kan jo tillegge at en 1303 ikke tåler norsk klima sånn uten videre. Som Sonic skriver over, uten å tynnstoff behandle bilen er den sjanseløs og dette er pga den utrolig dårlige kvaliteten på stålet samt at det er flere lag med ubehandlet stål. 1303 ruster fra innsiden og ut. En erfaren 1303 eier sa til meg: Ta med en 17 leddnøkkel på enhver visning og spør om du får lov å skru på en av de 4 boltene i napoleonshatten. Knirker det eller enda verre, går den rundt så reiser du derfra.

Du må VIRKELIG leite for å finne ett bra eksemplar. Jeg brukte selv 2 år og reiste fra Belgia til Nord Sverige. De beste bilene var dem som hadde få km, hvor ingen av dem var på salta vei og som var lagret tørt. Jeg veit om en helt strøken eneiersbil med 30 000 garanterte kilometer som aldri har vært vinterkjørt og som er lagret tørt. Den står langt nord i landet og eieren vet hva den er verdt.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: november 02, 2016, 19:26:04 pm »

 Glad



« Siste redigering: november 02, 2016, 19:30:19 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: november 02, 2016, 19:28:05 pm »

Så sant , så sant .. Kommer tilbake dypere med rustproblemet /problemene mht. 1303 om ønskelig , gud vet jag har sveist opp noen ..
Derimot er ikke dette et typisk 1303 problem , selv om platekonstruksjonen her inne i N.hatten som BB nevner er svært uheldig ..
...en vanlig hederlig gammel boble har også store problem med akkurat denne .. en dog noe lettere å reparere ..
Finner du en 1303 med hull for tynnstoff (borret i A og B stolpe ) + kanskje et Tectyl merke i vinduet er det klart en fordel ..
Jeg kjøpte min første 1303 i 1984 ( disse var da bare knapt 10 år gamle ) og kostet den gangen også 25000:-  Glad
35-40 år etter trenger de fleste en omgang med sveisen på utsatte steder ..

...muligens skaffer vi oss en prosjectbil som avslutning på tråden .. Glad
Vi er klar over at det finnes hopetalls av eksperter i forumet på denne modellen av folkevogn , og ikke nødv.vis disse jeg skriver for . De synes sikkert dette er kjedelig og en oppremsing av fakta .Gjør det likevel da . Fanns en gang da jeg var ung og vil vite mer bla.bla.bla ...

mvh


Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 02, 2016, 20:03:54 pm »

Har ikke så mye erfaring med 1303, men det som overrasket meg mest når jeg gikk fra Oval og "normale" bobler som jeg vanligvis kjører til 1303 - er at en 03 er en merkbart tyngre bil.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: november 02, 2016, 20:25:52 pm »

Det er fakta , ca 100 Kg .. ligger midt mellom en gammal 911 og en 70. talls 1300 (1300 S untatt ).. Den fikk i tillegg 10 extra HK !!
Kan utale meg senere om hvordan dette arter seg i 160 Km/t på motorvei ..
Så hvor er den extra vekta ?? IRS står for endel ekstra , en mye mer avansert konstruksjon bak dashbord , en forstilling , eller  retter sagt kostruksjonen rundt opphenget, (fjærbeina fram ) . Mye av dette for å møte amerikanske sikkerhetsregler ..

Mvh
« Siste redigering: november 02, 2016, 20:40:00 pm av Sonic » Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2103
Bosted: Egersund


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil
« Svar #12 på: november 02, 2016, 21:04:17 pm »

Moro lesing....
Selv fant eg et meget bra eksemplar på Dokka for noen år siden.... Den bar preg av å ha gått på usaltede veier... Står idag i 1000 biter :-)
Loggført

1974 13GT03
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: november 02, 2016, 21:56:53 pm »

Motor 1303 ..

Mitt favorittemne , så dette hopper jeg lett over  Glad bortsett fra litt fakta ..

Levert i 1303 : Motorkode AB , AR  1300 DP
                      Motorkode AE , AD , AS , AJ og AH 1600 DP.(EFI cab , USA )

De fleste (Norge og Sverige )  1303 `er er selvfølgelig levert med VW "største motor"    Nemlig 1600 ccm 3  ((1300 77mm) og 85,5 borring og 69 mm slag)
Alle motorene er luftkjølte i utg.ptk . Glem ikke at oljekjøleren sitter inne i viftehuset (doghouse) og derved gir vifta luft som kjøler oljen i motoren (I.g. oljekjølt til viss del ) ..
Alle motorene er DP (dobbelport) , innsugsventilene har sitt eget løp ..
Hva er viktig å vite : Oljeskift er alfa og omega på disse , rein olje til ramme, kam og vippetøy er avgjørende for livslengden på disse ..
Alle . spesielt motorer uten service , som i tillegg ser ut som en oljeklump , bør sjekkes nøye . En kompr. test , eksoslekasje bør gjøres før kjøp ... En utett motor er ikke bra , ikke for effekten eller miljø . Eksoslekasje fra exsosanlegg og varmekasser høres kanskje kult ut ..., men senker antall HK i motoren ,, noe vi ikke vil eller ??  Glad
Oljelekasjer er vanlige å disse ..De lekker på støtstangsrør , toppdeksel og simring bak svinghjulet .. (akkurat som en gammal Porsche ).
Er du riktig uheldig ,, helt vanlig , har de kompr.lekasje mellom cyl/topp , cyl /blokk .. Vask motoren rein utifra , kjør motoren varm ...så skjønner du fort hva jeg mener .. Glad

Alle med et budsjett som rekker til en std . ovehaling kontrollerer først toppene , dvs. sprekker mellom plugghull og ventiler /mellom ventilseter .. Finner du noe her kan du kaste de i søpla ... en oppsveising koster mer enn nytt .. Bytt alltid oljepumpe på en gammel motor .. reingjør skikkelig . Cyl og topper lever av  frisk luft som kjøler disse ... Glem ikke å reingjøre oljekjøler /evnt. kjøp ny ..
Alle snakker om endeslark , hvorfor Hæ Jo fordi dette påvirker motorens indre deler , klaring på råder ,rammelager , tenningsdrev og forhållet til kammen .. Denne er derfor viktig  og sier litt om vedlikeholdet motoren har hatt i sitt lange liv...
Vel nok sagt om motor  . Kommer GJÆRNE tilbake med utfyllende info på dette området , finns også nok av tråder om dette emnet på forumet . I en Std 1303 , men en "frisk" 1600 ccm 3   er det mer enn godt nok for å holde fartsgrensen i Norge ....og i Sverige faktisk ..

Mvh
Erich





« Siste redigering: november 10, 2016, 18:20:22 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: november 03, 2016, 13:03:01 pm »

Epilog ; Så i 1975 var det slutt for 1303 da produksjonen og salget sankt til ca 450 000 stk mot tidl. 8-900 000 stk .(total antall ) Etter VW mange forsøk med Type 3, 4 og K 70 kom endelig sukseen med Golf som vi alle kjenner . GTI med dobbelt så mange hester som bobla , skikkelig varmeapparat osv .

VW prøvede virkelig å holde liv i bobla og en rekke spesialmodeller så dagens lys i 74 -75 . Bl.a Sports bug , Sun bug , Big , og t.o.m. Love Bug .. Sitter du på en av disse modellene er det jo morsomt .. Egentlig er alle i bunnen en vanlig 1303 med diverse utstyr som :
Lemmertz 5,5 sportsfelger , sidedekaler (Big) Kamai spoiler og Kamai midtkonsoll , soltak , justerbare nakkestøtter , sportsseter , lærtrukket ratt og gearkule ... altså ikke de helt stor inngrepene ..
Big èn er kanskje den mest kjente , produsert i 1974 med sidedekaler , tykkere rattpolster , fargekordinert innredn. mht seter , tepper
osv ..... Mange av disse senere modellene er ikke produsert i Tyskland overhode men i VW verk i Jugoslavia ..

Kjøpe ? : Jada , selv om 1303 regnes av mange som den minst attraktive bobla har den en stor tilhengerskare i verden . Her hjemme kjenner vi den fra Rallycross ( K Aaen m.fl. )  I utlandet gjør  tunere som Willibald , Memminger og Remmele reine racerbiler av 1303 èn
og tilgangen på deler , spesialdetaljer ser bare ut til å øke for hvert år ...

Her hjemme kan du gå amokk og handle deg fattig hos CSP .se , Hot Shop , Dalhems og VW importen om du ønsker ..
For et mindre lån på huset kan du handle felger , bremsesett , motordeler fra CSP , JPM , Kercher Tuning , m.fl
Gidder ikke engang nevne firmaer i USA som tilbyr det aller meste ..

Så smaken er som baken ; Det som alltid har fasinert meg med 1303 er kjøreegenskapene med litt tuning . En liten senking , stiving ,,en litt hissigere motor så har du fort en bil som holder tritt med 911 langt opp mot 80 tallet .. (Har kjørt modifiserte beist med en marshastighet på 170-180 km/t ).
Som Porsche har vel også prisene og tilgangen på gode eksemplarer av sorten snart smulnet hen og en 1303 i god restaurert stand
lander snart opp mot de 100 000 ... Likevel en brøkdel av 912 /911 for tiden ...!!!

Om du vil restaurere finnes det forfarende nok av 1303 èr å få tak på , mange står bortsatt pga. rustskader , bremse og motorproblemer
1303 kommer selvfølgelig , som alle andre folkevogner, til å bli samleobject , spørsmålet er bare om DU har lyst til å ta deg an et prosject?

Da forvant litt av skrivekløa for meg denne gang . Kanskje fortsetter tråden med andres innlegg , event. et 1303 prosject !!
Om noen har spørsmål om motor , senkesett , bremser eller dekk/felg utover orginal så kan vel jeg , såvel som andre på forumet være
behjelpelig med det .. Glad Ha en god VW vinter .

Mvh
Erich

PS : Jeg bruker alltid bøker og manualer da jeg lett glemmer ,i dette tilfellet J H Haynes VW Beetle 1972 to 1975 1303, 1303S & GT
       ISBN : 0 85696 645 2

 

          
« Siste redigering: november 04, 2016, 16:26:56 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: november 06, 2016, 16:23:47 pm »


* IMG_2228 (1).jpg (40.47 KB. 800x600 - vist 688 ganger.)

* IMG_2229.jpg (49.06 KB. 800x600 - vist 708 ganger.)

* IMG_2230.jpg (43.12 KB. 450x600 - vist 716 ganger.)

* IMG_2231.jpg (64.36 KB. 800x600 - vist 685 ganger.)

Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: november 06, 2016, 16:43:41 pm »

Rust 1303 : Kanskje greit å begynne med rusten før man koster på allverden i annet fancy utstyr .. Bilde 1 og 2 fra utsiden av karrossen der den møter napolionshatten ( bunnplate ) . En bolt gikk av så her finns det rust , (gåen mutter på innsiden ). Som regel er dette nesten alltig på venstre side . Høyre side derimot virker frisk .  Mange kvier seg til denne jobben da den krever at man deler bunn og karross ,
iaf. for en best mulig reperasjon . For min del gjør jeg heller dette enn f.eks. reparere skader etter kollisjoner ..
Bilder 3 og 4  fra innsiden av dette stedet . Denne bilen ser ikke så dårlig ut men dette må gjøres ..  Liker ikke bunnplatepakningen i skum
på disse heller så den blir byttet . Biler uten denne defekten her finns det en av pr . 100 000 så ingen grunn til midnøye pga. dette . Bare å brette opp armene ..

Løsne plata ; bak til fram .. 2  bolter innside bakhjul , 4 stk inni bil under baksete , 9 stk på hver side av bunnpanne , 4 stk opp i napolionshatten (2 på hver side ) 2 stk inne i bakkanst reservehjulsbrønn , event, inne bil framfor gearshalter )
I tillegg ; bremse-el , motorkoblinger  og ytre styreledd begge sider , ledn ut fra rele`ut til starter , speedovaier .. (forsiktig , glemmer alltid noe ).2 bolter fra rammehode opp i karrossen . Husk fjærbeina fram ...
På bildene under støtdempertårna som er utsatt . På denne bilen slipper jeg rustsveising her , men diverse hull skal borres for tynnstoff .
I og med at fjærbeina må demonteres fra karrossen er det jo en ypperlig mulighet til å renovere disse med nye støtdempere evnt. senkefjærer ...

Som man kan se på siste bildet har man sprøytet tynnstoff fra bagasjen og ned i  A stolpene , en årsak til at det ikke har rustet her  Glad
Ikke redd hverken for kritikk eller spørsmål . Glad



* IMG_2232.jpg (51.95 KB. 800x600 - vist 665 ganger.)

* IMG_2233.jpg (47.22 KB. 800x600 - vist 665 ganger.)

« Siste redigering: november 07, 2016, 19:01:51 pm av Sonic » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #17 på: november 07, 2016, 18:06:15 pm »

Flott lesning. Takk for utfyllende info. Mye av denne infoen kan kanskje overføres til 1302 eller Hurr?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: november 07, 2016, 19:12:36 pm »

Takk , vi startet nyss et prosjekt .. selv om dette er en 1303 , er 90 -95%  likt med -02 . Sammen problemområdene .. Er vel bare dashbord , seterails og endel i forstillinga som skiller .. Satser på oppdateringer underveis .. Om noen lærer noe av dette er det jo bare positivt slik jeg ser det ...( Om moderatorne synes tråden er for kjedelig er det jo bare å stenge ned ..)
Blir noen lange økter i garasjen til tider .. må ikke glemme å spise  Hæ

Mvh
« Siste redigering: november 07, 2016, 19:17:59 pm av Sonic » Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #19 på: november 07, 2016, 22:02:55 pm »

Veldig artig å lese teksten din om 1303.
Har selv en i garasjen. Rust er nok tatt en gang i tiden på denne, så den er faktisk veldig bra under, kanskje med unntak av bak. Støtfangerfestene bak er skiftet en gang tidligere, men må nok skiftes igjen om noen år.

Fyller på med Fluidfilm en gang i året  Gliser


* bobla.jpg (80.39 KB. 800x450 - vist 761 ganger.)



Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: november 08, 2016, 17:06:53 pm »

Takk for det , fin bil ..  Glad

Motor 1303 : Ups , jeg er ikke på noen måte klar med karrosseriarbeidet , liker bare å pendle mellom karross , motor og understell /bremser . Blir lett kjedelig ellers . Er så heldig å ha en garasje med varme og jobber i 16-17 grader , har den todelt slik at jeg ikke trenger
varme opp hele , om det bare er motorjobb . Motorjobb i Cleanrom (ikke støv og skitt , lett å holde rent ) . Har også et "dirtyrom" for glass /sandbblåsing , vask av deler . Av og til orker jeg ikke å konse for mye og tar en vaskedag , hører på radio og slipper å tenke .. Nok OT .

Vel , denne motoren er en av siste typen 1600 , (bortsett fra cab ),AS 1566.... og er som hvilken som helt 1600 fra -71-72 med et par unntak . Finns bl.a  diagnose kontakt til svinghjulet , pappluftfilter osv.
Hvorfor ta ut motor ; I mitt tilfelle så motoren ok ut fra utsiden (den var der ) . Kunne allerede etter en prøvetur  kjenne at den gikk ujevt ,
, ville ikke gå skikkelig på tomgang . Videre  lakk det olje fra støtstangsrør ,  toppdeksel , oljepumpe og det jeg formoder var fra oljekjøler .
Dette ver grunn nok til å fjerne motor for å undersøke nærmere .. Synes ikke clutchen var god heller ..
Som om dette ikke var nok ..så var det en eksoslekasje på venstre side og dårlig varme på høyre side ...  Sjokkert

Vel en time etter lå beistet på gulvet og jobben med å plukke alt fra hverandre kunne begynne ,, tok  sikkert et par timer til .
Før jeg startet tappet jeg oljen , koblet fra batteri , demonterte et deksel mellom 1 og 2 cyl under motor (for å komme til den innoljede termostaten .) Greit å gjøre dette så slipper du å snu motoren på hodet når du skal ha av viftehuset ..
2 bolter og 2 mutter, ( 17 mm), holder motoren på gearkassehuset . Tillegg : varmeslanger , varmereg vire  ,  gassvire , bensinledn ,viftereim  dynamo og coilledn . På min også som sagt diagnosekontakt og  ryggelys   (strøm fra coil) .

Vel da var motoren ute og viste seg være en gedigen oljeklump ( burde høytrykkspylt først ) . Problemet er at jeg har steng vannet ute pga minus grader  Blunker
Demonterer alltid clutch og svinghjul før jeg setter motoren i benken .. Så ut som om dette aldrig hadde vært gjort før på denne . Liker og kontrollere slitasjen på clutchen , slitasje på svinghjul , samt alltid bytte simringen i bakkant motor ...
Som folk kan se fant jeg også en gåen gummiovergang i innsugs manifolden ( hjelper ikke med forgasserjustering da !!!! )
forts . flg.

mvh



* IMG_2238.jpg (64.75 KB. 751x563 - vist 691 ganger.)

* IMG_2240.jpg (79.15 KB. 783x588 - vist 675 ganger.)

* IMG_2243.jpg (60.45 KB. 783x588 - vist 657 ganger.)


  




* IMG_2244.jpg (73.06 KB, 783x588 - vist 653 ganger.)
« Siste redigering: november 08, 2016, 17:48:54 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: november 08, 2016, 17:15:40 pm »


* IMG_2246.jpg (51.15 KB. 800x600 - vist 669 ganger.)
Glad

* IMG_2245.jpg (79.25 KB. 751x563 - vist 670 ganger.)


Noen som vil restaurere sammen med oss ?,  er det jo en bra tid nå  ..  Gliser
Følger med 1303 Anders .  Godt jobba !

mvh

« Siste redigering: november 08, 2016, 17:53:12 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: november 09, 2016, 17:50:08 pm »

Et bilde av et eksosanlegg montert for et par år siden ,, ser du feilen ? Monteringblekka sitter i hullet for varmen og reduserer gjennomstrømingen drastisk , 50-60 % . Overgangshylsene var også borte !!! Blir ikke skikkelig varme av sånt ..

Mvh

* IMG_2247.jpg (73.82 KB. 800x600 - vist 656 ganger.)


Rust motor !!!  Ja alle motordeksel ruster , spesielt de nedre under cylinderne . , Varmeboksene ruster i utgangen til eksosanlegget
, akkurat der de treffer potta ved klemma . Ingen fare det kan repareres . Før i verden fikk man kjøpt spesielle deler for dette , nå tror jeg de må lages selv .. Topplokksbolter ruster og kan bli mye skadet på gjenger eller knekke .. en av mine knakk og skal komme tilbake med rep. anvisning på dette .. Husk spray alt med VD 40 kvelden før ... varme virker ... Bruk en god polygrip på 6 mm skruer , sporet er ikke godt nok i mange tilfeller . Bedre å ødelegge en skrue enn et deksel .. Når du har fått av alt kan du sand/glassblåse . Dra en 6 mm gjengetapp i alle hull etter lakk ,så blir monteringen en drøm   Glad

PS : eneste plass i hele Sverige som er snøfritt i dag  Gliser

« Siste redigering: november 09, 2016, 18:55:03 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: november 10, 2016, 17:55:36 pm »

Nok en dag i garasjen er over og vi har kommet litt videre , fått noen avgjørende svar på motor ..
De som tror det kommer en tråd om trimming kan lete i en annen tråd , dette er gjort 100 ganger på forumet allerede ..
Kommer å gjøre det som må gjøres for at motoren kan ha det bra 50-60 000 km til ..Som noen kanskje husker fra tidl. innlegg vasker jeg ikke engang toppene før jeg glassblåser avgjørende deler i forbr. rummet ...Stempel er ok , cyl er glasserte og trenger en honing for å bli god !

Så det innebærer en kontroll av det viktigste i motoren , topper /ventiler og kompresjon...
Demontert toppene og gitt de en liten glassblåsing rundt ventiler og plugghull , ingen sprekker !!!!! 2 på 10  Gliser
Ellers er alt grovvasket og ting ser bedre ut ., så hva er planen ?
Maskinering ; gjør en maskineringjobb på ventilseter  (serdi ) , tar bort steppet i toppene (ca 1,5 mm) som hever kompr. noe , planing av svinghjulets anleggsflate , honing cylindre .
En toppoverhaling inneholder i deler ; nye aksialshims , nye støtstangsrør , ny oljepumpe , nye stempelfjærer, pakningsett, nye låsinger på rådepinnen   og nytt clutchkit .  I tillegg rep av varmebokser og nytt eksosanlegg ..
Vask og rens av oljekjøler , deksel , endel glassblåsing er en selvfølge ..
Da dette er i boks nå , ser jeg fram mot å gå tilbake til karrossen .... Glad Jeg har kjørt 1600 ccm motor i nærmest ny stand og det er utrolig hvor godt disse går .. Å øke på cc i disse ser jeg som ganske unødv. til hverdagsbruk . Som sagt et bra effektanlegg , kanskje 2 kadron forg. er alt som trengs for å bryte fartsgrensen med god marginal ..(selv i Sverige ) Glad

mvh


* IMG_2250.jpg (69 KB. 800x600 - vist 693 ganger.)

* IMG_2251.jpg (77.43 KB. 751x563 - vist 676 ganger.)

* IMG_2252.jpg (65.3 KB. 800x600 - vist 647 ganger.)


mvh
  

« Siste redigering: november 10, 2016, 18:31:02 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: november 14, 2016, 16:23:02 pm »

Pause i helgen og levering av topper for maskinering av ventilseter ,, bytter også eksosventiler . Disse var blitt ganske konkav i annleggsflate og vanskelig å få tett ...

Tilbake til karrosseri da. Kjedelig arbeid med å fjerne tecktyl i innerskjæremer bak . Uten denne jobben er det vanskelig å få en oversikt over rustangrep i de viktige forsterkningene innenfor bakhjul . Det viste seg å være et lite angrep rett over karrosserifestet på venstre side
,(bilde) Bruker et sløtt skrujern til å ta bort tecktylen , vasker deretter med Turtle avfetting , (nye til Biltema ,svart flaske er fullstendig ubrukelig ) ...
Dette må gjøres noe med . Bortsett fra å kutte ut rust å sveise inn nytt anbefaler jeg Ferro-Bet rustfjærner . Finns i alle malings- byggvare i Norge .. Denne kryper godt og gjentatt bruk fjerner rusten der det er vanskelig å komme til ..
Ovenpå nysveiste/sandblåste deler deler anbefaler jeg 2 komponent grunning , 1 komp som selges overalt er ikke godt nok ..
Høyre side var meget bra og sveiseapp. skal ikke fram her .. Noe rust samler seg alltid rundt skjermfestehullene , en bolt knakk av hos meg og må borres ut . Ellers er det punktblåsing /behandling som gjelder rundt innfest.punktene . Regn med at skjermene har samme rust
rundt hullene ...

Mvh


* IMG_2256.jpg (64.4 KB. 783x588 - vist 689 ganger.)

* IMG_2257.jpg (71.47 KB. 751x563 - vist 685 ganger.)


« Siste redigering: november 14, 2016, 18:02:47 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: november 15, 2016, 18:06:29 pm »

Problem avdekket i bunn forsterkning støtdempertårn , ellers fin innerskjerm fram venstre . hull også i bakkant der torpedovegg møter
kanal og bunnplate (se innringning ) ,,, Kun høyre innerskjerm fram igjen og synes denne bilen er ganske bra .. oppsumering og start av reperasjoner snart .

(følg gjerne Anders 1303 , samme problemområder i stort  Glad)

mvh

* IMG_2261.jpg (74.83 KB. 783x588 - vist 669 ganger.)

* IMG_2259.jpg (53.39 KB. 800x600 - vist 691 ganger.)


* IMG_2260.jpg (57.68 KB, 800x600 - vist 668 ganger.)
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: november 16, 2016, 20:48:22 pm »

Da er siste dag med skraping av tecktyl gjort ... elsker kontruksonen på innerskjermene til 1303 èn ,
Dock ble det påvist rust i begge fremre støtfangerfester framme .. kanske vanlig . Disse er ikke spesielt vanskelig å bytte (kommer tilbake med det snart ) Noen triks finns det her som du ikke må glemme .. Denne 1303 èn viser seg å være så "god" som først fryktet og nyinnkjøp av rustskadedeler blir på et minimum sålangt !! De fleste ser nå sikkert fordelen med denne fjerningen av tecktyl , sveisejobben blir enklere og faren for brann mindre .... Glad
Gleder meg til å slå på sveiseapparatet å utbedre skadene . Det som nå er 100 % sikkert, er at bilen ikke har vært innblandet i noen form  av ulykke /skade , noe jeg ser som veldig positivt .. Heller ikke noen som har "prøvd "  på stygge reperasjoner . Dette gjør jobben lettere .
Hvorfor VW har valgt å ikke lakke tilstrekkelig .... er jo en gåte . (ble vel for lite Underberger i portpuben !!)

Mvh

* IMG_2265.jpg (38.38 KB. 450x600 - vist 683 ganger.)


* IMG_2264.jpg (56.98 KB, 783x588 - vist 629 ganger.)

* IMG_2263.jpg (71.89 KB, 783x588 - vist 698 ganger.)
« Siste redigering: november 16, 2016, 20:58:37 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: november 18, 2016, 18:29:42 pm »

Nå er det reint og fint ,, reperasjoner kan starte .. legger ut bilde av kontrollarm fram og fjærbeinet , reingjøring , sanblåsing igjen ..
Bytter alle gummibøssinger og sef. nedre bærekule . Finns flere måter å lage mer neg. camber om man ønsker på disse . 1303 hadde tre sorts fjærbein ,  3 bolt og 2 bolt + 2 bolt med negativ styradie .. Min er 2 bolt vanlig (ligner Golf 1) , som alle kan se. Spesielt viktig ved renovering er å sjekke øvre lageret som kan bli utrolig slitt .
Hele sulamitten kan naturligvis byttes mot fancy KW /AVO fjærbein .. Finns nesten ikke grenser for hvor mye penger du kan pløye ned her .
Finnes også muligheter til å lage noe selv , senke fjærskåla , kortere fjærer , stivere fjærer osv.  Viktig for meg er å bytte alle foringer + en liten senking . Skal ikke gå for felger som bygger mye inn , så en god senkefjær rekker tror jeg ...  Golf 1 fjærbein passer faktisk også med litt mod. Kommer tilbake hva jeg velger , uansett bruker jeg ikke en ekstra krone på dette før rustreperasjonen er utført .. Om du lurer på de tre forsenkningene som vises i bunn av bilde 1 ,,,her er hjelpesnekke h. + styresnekke V . festet på alle 1302/03 u/tannstang ..
På min bil er det : begge støtfangerfester framme , mulig bytte av venstre gulvhalvdel (om jeg blir pirkete ) .. rep av venstre bakre støtte til fjærbein, rep av lite rusthull i forsterkning bak . Samt rep av innfesting rammehode venstre ved napolionshatt.. Legg merke til det rosa feltet i overkant fjærbeinsforsterkning ,,her løsner det påpenslede tetn. stoffet til VW og fukt/salt har fri tilgang .. Sjekk alle steder nøye der VW har brukt dette og se om noe har løsnet !!!
Alt i alt synes jeg dette er høyst akseptabelt på en 40 år gammel bil ... nesten gledelig .. God helg !

( PS : noe jeg ikke nevner ,eller forklarer godt nok ? still gjerne spørsmål )

Mvh

* IMG_2274.jpg (59.13 KB. 783x588 - vist 677 ganger.)

* IMG_2273.jpg (60.49 KB. 751x563 - vist 627 ganger.)

« Siste redigering: november 18, 2016, 18:41:36 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: november 18, 2016, 19:48:46 pm »

Fredagstips : om du skal løfte karrossen fra plata er det fint .. men husk endel av modifiseringene  som : bytte av bærekuler , lagringsgummi for tortionarmer bak V/ senking ,hjullager bak , renovering drivaksler , bytte av CV joints,  bremser mm . Dette er greit å gjøre på forhånd , da vekten av karrosssen hjelper deg til del .. om du ikke har ubegrenset av plass ...
Poleruretan ; rød , gul , svart ... Ja jeg bytter noen av foringene til Uretan der de funker .. I stabstag , bærearmer osv. Bytt ikke til rød uretan på gearkassefestet , det synker sammen etter en tid ... Bytt til forsterkede gummi fra bussen 211 nummer .. Bakre gearkassefestet på 1303 er også tredelt , hiv det og monter på et gammelt fra før -70 .
Krom : hører til på fangere og vindislister /lister ; Krom i motorrom er FY, Fy .. , hører ikke hjemme der , laget i Kina eller Taiwan , pass på så du ikke setter fingeren fast i oljestikka ...(dynamokrom spesielt , øvre reimhjul går av i sveisen mot hubb og ødelegger dynamoen ) !

mvh
« Siste redigering: november 18, 2016, 22:03:53 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: november 21, 2016, 19:14:35 pm »

Da er delene til toppoverhaling av motor i hus , og sammensetting kan begynne . Klar med topper og honte cylindre ..
Bilde av 2K CA epoxyprimer jeg bruker på alt bart stål , suveren ..  Også klar for å legge 34 PICT-3 i ultralydsbad så den blir 100% ren ..
mvh


* IMG_2280.jpg (89.03 KB. 783x588 - vist 619 ganger.)

* IMG_2281.jpg (31.79 KB. 450x600 - vist 653 ganger.)

* IMG_2279.jpg (59.69 KB. 783x588 - vist 661 ganger.)


Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!