april 19, 2024, 08:14:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fiskelandslagets -74 1300 Baja  (Lest 8867 ganger)
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« på: desember 17, 2016, 23:54:24 pm »

Da var innholdet i garasjen forandret seg og jeg har blitt den stolte eier av en -74 1300 Baja. Den ble byttet jevnt med min tidligere Type 3 Variant: http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=7828.0.



Her snakker vi bil med mye fun factor! Varianten var gøy den også, men denne er gøy på.. en annen måte. Glad

Noe av det første jeg gjorde var å skifte batteri. Ikke all verden å fotodokumentere, et gammelt batteri av ukjent merke ble byttet til Sønnak kjøpt her i Bergen. En ting som irriterte meg, var girkulen som hadde et spor i seg som gjorde at det virket som den var sprekt.



Etter å ha byttet den til en ny, som jeg forresten glemte å ta bilde av, merket jeg at den ikke var sprekt, men hadde et spor langs med. Uansett, likte bedre den nye til 39,- fra Jula.

Bilen ble levert på to greie sommerdekk og to slicks, så fikk på vinterdekk da jeg fant ut at jeg ikke klarte å la bilen stå i ro til våren.

Det ene langlyset var defekt, så kjøpte like så godt to nye hovedpærer og to parklyspærer. Hadde lyst til å prøve LED på parklys og her ser man forskjellen:



Var en kamerat som kjørte bak meg her om dagen og mente at begge baklysene flimret og kun et bremselys fungerte. Testet litt i garasjen og da virket alt ok..

Video: http://fiskelandslaget.tumblr.com/post/154257357094/vw-baja-running


En ting jeg reagerte på, var at metoden for å starte bilen, var å vri på nøkkelen og så startet bilen med en gang starteren sluttet å gå. Snakket med litt folk og forstod det slik at dette var helt vanlig. Snarveien var da å legge en kabel direkte til coilen for å unngå dette. Prøvde dette, men da sluttet jo bilen selvfølgelig ikke å gå siden coilen hadde 12v hele tiden. Løsningen ble en bryter- og relepatent som jeg glemte å ta bilde av. Har brukt bryteren som sto fra gammelt av til varmeapparatet. Prosedyren blir da å slå på lys, "slå på" coil, starte bilen og "slå av" coil igjen. I den sammenheng, samt at jeg skiftet lydhorn, var å skifte merkene til bryterne. Originalt:



Etter (up)grade:



Muligens litt kårny, men i samme stil som resten. Glad

Video fra før starterfunksjonen ble montert:

http://fiskelandslaget.tumblr.com/post/154257770271/vw-baja-out-for-a-spin

Til slutt, her er den foreløpige listen min:

  • Få bilen til å starte
  • Sommerfelger med dekk
  • Ekstralys foran
  • Nye matter
  • Patent for å holde oppe plate bak seter
  • Girkule
  • Parklys og nærlys
  • Pakninger rundt samtlige vinduer
  • 12V-uttak i bilen
  • Status olje?
  • Rydde i det elektriske
  • Oversikt sikringer
  • Grønn bengalakk
  • Fløyte
  • Defekt speedometer/tankmåler/oljelys
  • Hjulstilling?
  • Dårlig svits
  • Coil/direktekabel
  • Baklys/bremselys?
  • Mindre støyende eksos?
  • Håndbrekk
  • Luftfilter
  • Bensintank/påfylling

Tror det blir mye gøy med denne framover!
Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #1 på: desember 17, 2016, 23:56:37 pm »

Her er iallfall bildet av 39-kroners girkulen min.



Planen for i dag var å få 12V i dashbordet til lading av mobil. Ble ikke klok på patenten for festing av dette kvalitetsproduktet fra Biltema, så når jeg så at den passet oppi askebegeret, flyttet den oppi der. Var veldig fornøyd med løsningen helt til jeg så det blå lyset og det ble altfor blendende under kjøring. Får prøve å finne en ny løsning i morgen.




Da var prosjekt ekstralys ferdig. Nesten iallfall, kommer tilbake til det.

Her et bilde uten noe power på.



Parklys:



Nærlys:



Full spiker:



Lysene er selvfølgelig koblet via rele og det funker tilnærmet topp. Må ta en finjustering en dag på høyde/bredde. Lys fra Biltema samt skiltplate med fester.

Fun fact for de som skulle tenke "Hm, de lysene vil jeg også ha, men jeg vil ha LED-pærer i de", så er det bare å glemme det. Å få av det glasset uten å knuse det, er for meg en gåte.

Grunnen for at jeg sier at ting nesten er i havn, er at det er noe muffins med suppen av releer og "hjelpeledningen" til coil, som gjør at bilen ikke stopper når en vrir av tenningslåsen. Det får bli neste prosjekt. Blunker
Loggført
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #2 på: desember 18, 2016, 17:15:44 pm »

Savner denne! Digg med en "ikke så farlig" bil.

Ble tøff. Mangler scoop på taket bare 😉

Hyl om den skal selges.

Mvh Lars
Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: desember 18, 2016, 17:45:01 pm »

Savner denne! Digg med en "ikke så farlig" bil.

Ble tøff. Mangler scoop på taket bare 😉

Hyl om den skal selges.

Mvh Lars

Kjenner veldig på den feelingen også, kjekt når det ikke er så farlig.

Thanks, får se litt hva jeg gjør med den. Litt sprekere farge står på listen iallfall. Glad

Angående salg skal en aldri si aldri. Blunker
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #4 på: desember 18, 2016, 21:29:46 pm »

Tøff baja Kult
Ang ekstra lys hvorfor ikke en ledbar på taket Blunker
https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=87623139   Blunker....
PS: Ikke jeg som selger....

« Siste redigering: desember 18, 2016, 21:40:38 pm av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: desember 18, 2016, 21:44:34 pm »

Tøff baja Kult
Ang ekstra lys hvorfor ikke en ledbar på taket Blunker


Thanks.

Ikke verst det. Men etter innlegget ditt, ser jeg noen regler som jeg kanskje skulle ha sett tidligere.

http://www.ekstralys.no/pages/billys

Må monteres to eller fire! Tydeligvis regler også for at ikke lyset må være for sterkt.
Loggført
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #6 på: desember 19, 2016, 13:21:33 pm »

Tøff baja Kult
Ang ekstra lys hvorfor ikke en ledbar på taket Blunker


Thanks.

Ikke verst det. Men etter innlegget ditt, ser jeg noen regler som jeg kanskje skulle ha sett tidligere.

http://www.ekstralys.no/pages/billys

Flere regler:Kun 2 parklys foran,og legg sammen talla som står bak E,skal ikke overstige 100;-)

Må monteres to eller fire! Tydeligvis regler også for at ikke lyset må være for sterkt.
Loggført

Seaside VW klubb
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #7 på: desember 19, 2016, 21:11:35 pm »


Flere regler:Kun 2 parklys foran,og legg sammen talla som står bak E,skal ikke overstige 100;-)

Så også denne, så her må jeg lage til noe lurt. Blunker
Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #8 på: desember 22, 2016, 20:42:42 pm »

La ut denne fantastiske prinsippskissen min på Facebook for å lufte alternativene rundt nytt luftfiler:



Slik jeg skjønte det da, var at det gikk fint å montere et standard luftfilter på og et filter på åndingen. Siden jeg er fan av budsjettløsninger og butikker i nærheten, ble det et besøk på Biltema.



Ble kun en prøvemontering, da jeg ser jeg må finne på patenter for overganger for begge filterne. Åndingsfilteret tror jeg skal gå greit, da ser jeg for meg en skjøt med et lite rør på 12-14 mm.

Luftfilteret var det litt verre med, så hvis du som leser har et forslag som er bra for å lage en overgang fra 52mm til 77mm, så skrik ut.

Tenkte jeg skulle teste litt, men motoren virket litt kranglete. Må forgasseren justeres fordi den får mer luft nå?

Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #9 på: desember 26, 2016, 12:23:14 pm »

Da var en midlertidig, permanent og provisorisk løsning på plass. Blunker

Åndingen fikk et lite filter og ble lurt bak i motorrommet, luftfilteret fikk en overgang fra 3" til 2".

Det store spørsmålet som sikkert mange kunne svare på på forhånd: Vil man merke noe effektforskjell? Vil man høre noe lydforskjell?

Nei til begge.  Øyerulling

Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1256
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: desember 26, 2016, 23:24:37 pm »

Du merker fra original filter. Vi hentet hvertfall ik 1.3 sekunder på stripa med å bytte til "trimfilter" fra originalt Glad) standard 1300sp
Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #11 på: desember 27, 2016, 07:40:44 am »

Du merker fra original filter. Vi hentet hvertfall ik 1.3 sekunder på stripa med å bytte til "trimfilter" fra originalt Glad) standard 1300sp

Sto på en sånn "krombøtte", så det kan godt stemme at en merker forskjell mellom standard filter og dette. Artig var det nå lell. Glad
Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #12 på: desember 28, 2016, 21:33:52 pm »

En vet en har fått en bil man er glad i når man venter på en dag hvor man får en anledning til å kjøre den og det er noenlunde vær. I dag var det et vater og øl som sto på handlelisten, da må man jo lufte Bajaen. Til og med hønemor var med og delte litt glede. (Sett bort fra klagingen på støy og kulde..  Øyerulling )

Vet hvilken jeg hadde valgt.


Artig å se folk snur seg på samme måte etter denne som Varianten.
Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #13 på: februar 12, 2017, 22:38:12 pm »

Var på en liten handletur til Voss idag og shoppet disse herlighetene:





Litt usikker på hva jeg skal gjøre med de, men en liten overhaling bør de få før våren og nye dekk kommer. Glad
Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #14 på: februar 17, 2017, 20:19:14 pm »

Fått tilbake felgene, så her er litt før og etter-bilder:





Fikk de sandblåst av Bakke & Brensdal Overflatesenter på Askøy. Da ble de seende slik ut:







Ble veldig bra synes jeg. Nå er det bare om å gjøre å finne ut av hvordan jeg skal behandle de og hvilken farge jeg skal ende på.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #15 på: februar 17, 2017, 22:15:52 pm »

Klar pulverlakk  Blunker
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #16 på: april 02, 2017, 22:54:27 pm »

Bajaen er på vei fra grå mus til fargerik mandarin. Glad





Ser for meg litt svarte detaljer her og der også, men det får vi ta litt etterhvert.

Hvis noen skulle lure, går det med litt over 3 liter bengalakk og det anbefales å vaske den litt mer nøye før man maler på. Maskeringstape burde også være en selvfølge. Blunker
Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #17 på: april 13, 2017, 22:25:49 pm »

Hadde en tanke om å ha kappene til lysene svart, som ikke ble bra. Har nå malt de oransje også, så anser bilen som ferdigmalt enn så lenge.





Har også grunnet felgene og begynt på første strøk med hvitfarge. Synes det blir ganske bra.

Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #18 på: april 15, 2017, 19:59:31 pm »

Thanks! Må bare bestemme meg for type dekk jeg skal ha på de. Blunker

Tenkte jeg skulle se litt på en eksoslekkasje i dag. Har visst om at det lekker litt og begynner faktisk å bli litt lei av støyen, så tenkte kanskje det kunne hjelpe å bytte pakningene.

Old Papasan hadde noe greier liggende som han hadde brukt på eksosen i båten, så det fungerer sikkert. Blunker

¨

De gamle pakningene var lite/ikke tilstede, så var på tide.



Nye skruer og ny pakning.



Verste var at lyden forandret seg slik at den ble faktisk litt dypere.. Jaja, nå er det iallfall gjort. Glad
Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #19 på: april 16, 2017, 21:58:13 pm »

Ute og luftet seg i dag og traff på en gammel kjenning. Glad



Litt usikker på tanken bak dette bildet, la oss kalle det kunstnerisk frihet.



Var en kar som snakket om bytting av bil og ønsket seg en video av bilen. Så for spesielt interesserte, her er den:

Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #20 på: juni 03, 2017, 19:57:50 pm »

Godt med alt som er gjort og i dag ble det gjort mye! Glad

Etter et par småhaverier rundt om grunnet røket gasswire, ble den skiftet i dag. Litt kranglete å dra den etter den gamle, men fikk fisket den gjennom med litt gamle elektrikertriks.

Her er et bilde av gamle patenten:


Speedometeret har aldri virket og her er muligens synderen:



Var ganske enkelt å bytte. Så ut som kabelen var sveiset på koppen, så måtte sage det av og fikk festet den provisorisk inntil jeg får tak i et slikt.. festelåseklips?

Skiftet oljetrykkbryteren bare for å ha gjort det, men det viste seg at det ikke var synderen for lyset i speedoen. Det var nemlig byttet om mellom oljetrykksbryteren og den tilkoblingen på forgasseren som er vist på første bilde. Så hva er egentlig det?



I tillegg fikk jeg ved hjelp av en bekjent lirket litt på bensintanken. Tror det var en blanding av dårlige koblinger og at "flottørpinnen" ikke kom i kontakt med strengene i armaturen for bensinmåling. Bøyde den tilbake og satt som ei kula. Så nå funker alt i speedometeret! Nesten da.. Ser ut som ikke kilometertelleren går rundt.  Øyerulling

Oppdaget forresten en bensinslange av det dårlige slaget og byttet den og slangeklemmer.





Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #21 på: juni 03, 2017, 20:02:11 pm »

Ser at jeg ikke har lagt ut bilde av bil med sommerfelger. Er ikke helt sikker på hva jeg syns om de. Men gøy med hvit da.


Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #22 på: juni 10, 2017, 14:21:03 pm »

Den runde sylinderen på forgasseren som det er koblet strøm på, er tomgang sperren. Den skal ha spenning når tenningen skrues på og du skal høre at det kommer et klikk i den når du bryter/åpner tenning. Dens funksjon er å hindre en varm motor i å fortsette å gå etter at tenning er skrudd av. Så du skal ha en ledning dit og og en til choken. Disse ledningene kobler du på + polen på coilen. er vel terminal no 15
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #23 på: juli 01, 2017, 09:53:50 am »

Da blir denne bilen å se på veiene i Trondheimsregionen.

Takk for denne gang Baja, det var kjekt. Glad

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!