mars 28, 2024, 14:17:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dekk dimensjon til bussen?  (Lest 3236 ganger)
TNT-Knut
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Agder


Vis profil

« på: desember 18, 2016, 20:41:57 pm »

Jeg har fått tak i fire 15" felger med 5,5 bredde jeg tenkte å ha på bussen, en '71 Westfalia

* image.jpg (45.9 KB. 450x600 - vist 241 ganger.)

Bilen er kliss original, ingen senk.
Går nå på 185R14C.
Det er vel C dekk som gjelder på disse?
Det står last indeks 8 i vognkortet.
Jeg hadde håpet å kunne vise bilen på EU med disse felgene, så noe som ser greit ut og er innenfor +/- 5 % av rullediameter er vel hva jeg må forholde meg til?
Hvilken dim bør jeg gå for?




Loggført

'62 Safari Cab
'71 Westfalia Camper
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #1 på: desember 19, 2016, 00:51:30 am »

Jeg er usikker på hva som er tilgjengelig men får du tak i dimensjonen 195/70-15 så får du nøyaktig samme rulleomkrets.
https://tiresize.com/calculator/
195/65-15 er vel en ganske vanlig dekkdimensjon og den er bare en liten anelse mindre.
Loggført

Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #2 på: desember 19, 2016, 08:30:47 am »

C-dekk er 'varebildekk' = 8ply = 8 lags dekk.
Dette er dekk med ei vesentleg stødigare stamme enn vanlige personbildekk, som kun her 4 lag. Dtte er enno viktigare når ein køyrer 'ballongdekk' som 65-110 profil er. T2 er vel ikkje mest kjent for sin fantastiske retningsstabilitet.....

Lastindeksen er knytt opp mot aksellast, ikkje måten dekket er konstruert på.
På våre gamle køyretøy er det eit konstruksjonskrav til 8-lags, då det automatisk var det sterkaste den gongen bilane var nye.
I dag er kravet retta mot kapasitet.

I vognkortet mitt står det 1300 kg aksellast. Går ein i tabellen er LI på 93 = 650kg, som gir 1300kg på akslingen, og er altså 'innafor'
Eit 8 lags dekk vil alltid være meir stabilt å køyra på med tunge køyretøy, som gjerne ein Westy er. I tillegg er dei vesentleg betre mtp mekanisk skade som ujavnheiter, stein, fortauskantar ol.

Eg køyrer 8-lag, og ville aldri hatt anna. Meiner LI er 96 på dei eg har no.
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
TNT-Knut
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Agder


Vis profil

« Svar #3 på: desember 20, 2016, 08:58:53 am »

Takk for svar og god forklaring!

8-lags dekk i dimensjon 195/70-15 ser ut til å være «hyllevare» , og også innenfor gjeldene krav.
Vognkortet på min bil ble forholdsvis sparsom utfyllt når bilen ble importert til Norge fra USA i 1972, så ingen aksellast er oppført
Jeg skal uansett sjekke at Li er tilstrekkelig før jeg kjøper dekk.

K.
Loggført

'62 Safari Cab
'71 Westfalia Camper
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: desember 20, 2016, 10:49:45 am »

Minns å huske at det er krav om C-dekk på varebil, men ikke på buss?
Kjenner en som skulle omregistrere en 76-modell fra varebil til personbil (5 seter camping) for 20 år siden, han måtte bytte stabstaget, fordi det var kraftigere stabstag på varebil enn buss...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #5 på: desember 20, 2016, 16:13:51 pm »

Enig med Ivar her... bruk "varebil" dekk.
Jeg kjører 195/70 15 C dekk på min camper nå....
Utrolig mye bedre en 195/75 14 personbil dekka som var montert da jeg fikk bilen fra USA.
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
TNT-Knut
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Agder


Vis profil

« Svar #6 på: august 18, 2017, 07:00:48 am »

Michelin Agilis i dimmensjon 195/70 15 C ble lagt på.
Jeg husker ikke innpresset på disse felgene, men det går såvidt innforbi skjermkanten.


* buss.jpg (60.46 KB. 640x480 - vist 235 ganger.)


K.


Loggført

'62 Safari Cab
'71 Westfalia Camper
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #7 på: august 18, 2017, 07:38:31 am »

Det ser veldig bra ut!  Glad Gratulerer!
Og så er det deilig å se en buss som ikke er senket Blunker
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #8 på: august 21, 2017, 07:54:13 am »

Michelin Agilis i dimmensjon 195/70 15 C ble lagt på.
Jeg husker ikke innpresset på disse felgene, men det går såvidt innforbi skjermkanten.

Godt valg!
Har køyrt Agilis i 10 år/250.000km på Caravellen. Sommar som vinter!
Suverende eigenskaper, og det einaste varebildekket eg har funne som har open skulder = god transvers drenering!

Flott bil i rett høgde Osteaktig
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!