mars 28, 2024, 10:23:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: DAB i orginal boble?  (Lest 3505 ganger)
HJ_02RS
Medlem
***
Innlegg: 172
Bosted: Leirsund


72 1302 RS - 2275


Vis profil
« på: januar 14, 2017, 17:16:47 pm »

Nå begynner jeg virkelig å bli bekymret for slukkingen av FM nettet her på Østlandet til høsten!
Har enda ikke ordnet med utstyr slik at jeg kan ta inn de digitale signalene og få krystallklar lyd i bobla  Tvilende
Tenkte jeg skulle ta en tur til Møller og høre hva de kan tilby for oss som ikke ønsker å bytte radio, men heller integrere DAB i eksisterende radio uten bruk av stygge adapter som ødelegger den originale looken.
Hvor plassere DAB antenne, må jeg ha nye høyttalere??
Hvordan tenker folket her å løse dette?

(Egentlig er jeg ikke så bekymret da motorstøy overdøver alt av lyd fra stereoen  Gliser)

God DAB helg.

Henning MJ
Loggført
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #1 på: januar 14, 2017, 20:32:06 pm »

Se litt hva de maritime forhandlerne har,små dag radioer du kan ha feks i hanskerom
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
oli
Seniormedlem
****
Innlegg: 338
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 15, 2017, 23:07:44 pm »

Har forstått det slik at små lokalstasjoner / nærradioer fortsatt skal bruke FM nettet Hæ
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: januar 15, 2017, 23:49:26 pm »

Hei,

Jeg har DAB i bilen. DAB er bra greier.

Jeg skulle uansett ha nytt anlegg, så jeg kjøpte en Blaupunkt Stockholm 230 DAB+. Hvis du skal ha ny spiller vil jeg anbefale bluetooth for enkel Spotify-bruk.


Disse FM/DAB konverteringsboksene som selges nå vet jeg ikke så mye om, hadde vært interessant å vite folks erfaringer med dem.

Antenner: Jeg har en VW Cabriolet, og tidligere hadde jeg gjemt DAB-antennen inne i kalesjen, men opplevde litt ymse mottak. I stedet bruker jeg nå den originale bilantennen med FM/DAB splitter, som er en liten komponent som kobles på antennekabelen, da får jeg inn både FM og DAB. En lang frittstående piskantenne er bedre enn en som er integrert i frontruten, så sats på den originale antennen!

Splittere selges mange steder på nettet, f eks her: https://www.audiocom.no/bilstereo/dab/antenne-splitter/antenne-adapter-fm-dab-splitter-din-150-inn-ut-smb-ut-for-passiv-ant-2003547-p0000010624



Kjøper du ny DAB-spiller følger det med antenne som f eks kan klistres på innsiden av frontruten, man da blir det noen utseendemessige issues og mottaket er ikke så bra heller.

Høyttalere trenger du ikke å bytte.
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #4 på: januar 15, 2017, 23:54:42 pm »

Beholde den gamle radioen, og montere en skjult DAB tuner med liten fjernkontroll i askebeger?
Har ikke målt om fjernkontroll passer :-)
Må ha 6-12V ommformer på den da

Eksempel: http://www.ebay.com/itm/AUTODAB-Universal-Hideaway-Add-On-Car-DAB-DAB-Digital-Motion-Tuner-Receiver-/181094356873?hash=item2a2a109789:g:haQAAOSwawpXslLT

De fleste dab adaptere sender ut på FM bånd i tillegg til jack utgang...
Skulle hatt en som sender AM da, det har jeg ikke funnet enda :-)

Så da kan en jo vurdere å glemme hele DAB radioen og heller benytte Internet radio på telefonen tilkoblet en AM transmitter
https://rediscoveradio.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1&zenid=74093a445a086be95eed9f91c0e9035c
Eller lage en selv :-)
Kan selvsagt kobles til jack ugnagen fra en DAB tuner også da
« Siste redigering: januar 16, 2017, 00:13:59 am av tmatre » Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: januar 16, 2017, 12:07:12 pm »

Har en Tiny C3 i bilen min, den drives av strøm fra USB, og da slipper man omformer, fordi USB bare er 5V. USB-strømmuttak beregnet på 12V, virker nemlig som regel også på 6V, har brukt det i ovalen Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
HJ_02RS
Medlem
***
Innlegg: 172
Bosted: Leirsund


72 1302 RS - 2275


Vis profil
« Svar #6 på: januar 16, 2017, 14:01:15 pm »

Takker for innspill!
Regner med at jeg må gå for en ny fancy spiller med tilgang til alt fra DAB til Facebook.
Bra tips ang antenne.

Eller kanskje jeg bare skal røske ut hele stereoshiten og spare de kiloene slik at stripetiden kan barberes med noen hundredeler  Øyerulling

Henning MJ
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #7 på: januar 16, 2017, 17:20:30 pm »

Eller kanskje jeg bare skal røske ut hele stereoshiten og spare de kiloene slik at stripetiden kan barberes med noen hundredeler  Øyerulling

Henning MJ
Anbefales mye mer morro med raskere tider og ikke minst lettere bil Osteaktig Blunker
Jeg røsket ut alt på min, nå bruker jeg tlf og bluetooth høytaler de få gangene det har trengtes... Og ikke minst for og høre lyden fra motoren når den dras ut på girene Gliser

Mvh Svein..
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!