april 23, 2024, 10:28:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: AD motor med tenningsproblem  (Lest 2329 ganger)
Seldal
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« på: januar 25, 2017, 18:26:19 pm »

Hei,
Har akuratt fått skilt på min 69 boble med AD motor etter 14 år uten, men jeg har problem med tenninga på den. Jeg setter tidspunkt iht merke på veiv, 5BTDC, med glødepære, men når jeg skulle justrer forgasseren merket jeg at den sveiv med ca 32BTDC. Jeg har singel vakum fordeler, og etter det jeg har lest skal vel denne legge seg på 32BTDC på ca 3000-3500rpm?

Når jeg kobler av valkum på ferdeleren når den sviver på tomgang så tenner den på merket (5BTDC)
Hadde jeg hatt vakumlekkasje ville den vel alltid tent på merket?

Når jeg har tomgangskruen på forgasseren helt i bunn har jeg ca 1100rpm, uten vakum på fordeleren har jeg ca 800rpm

Hva kan være galt?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: januar 25, 2017, 22:24:07 pm »

Min første tanke er at det kan være feil fordeler i forhold til motoren. AD motoren er jo ikke originalt til 69 modellen, men det kan være flyttet over fordeleren fra originalmotoren?
Et bilde av motor kan hjelpe litt  Glad
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Seldal
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 25, 2017, 22:33:44 pm »

Min første tanke er at det kan være feil fordeler i forhold til motoren. AD motoren er jo ikke originalt til 69 modellen, men det kan være flyttet over fordeleren fra originalmotoren?
Et bilde av motor kan hjelpe litt  Glad

Ikke original motor i den bilen, men tror fordeler er original på motoren.

Legger ved et bilde


* image.jpg (84.75 KB, 800x600 - vist 200 ganger.)
Loggført
Seldal
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: januar 26, 2017, 16:19:31 pm »

Fant feilen, gasswire va for stram så spjel sto litt på.
Løsnet wire og justerte skruen på armen rett så var den fin etterpå!
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: januar 26, 2017, 17:43:02 pm »

Men det er fremdeles feil fordeler på motoren  Glad
AD motoren bør ha både vakum og turtallsavhengig justering. Den fordeleren du har, er en ren vakumfordeler, som typisk sitter på en 1300 F motor. Vakumklokken er større i diameter og huset under fordelerlokket er også lavere på din, siden det ikke er noen sentrifugalvekter inni. Legger ved et bilde av en typisk SVDA fordeler under.
Men bra du fikk den til å svive bedre. Regner med du kanskje har sett denne tråden om overhaling og justering av forgasseren også? http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Seldal
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: januar 26, 2017, 19:04:46 pm »

Men det er fremdeles feil fordeler på motoren  Glad
AD motoren bør ha både vakum og turtallsavhengig justering. Den fordeleren du har, er en ren vakumfordeler, som typisk sitter på en 1300 F motor. Vakumklokken er større i diameter og huset under fordelerlokket er også lavere på din, siden det ikke er noen sentrifugalvekter inni. Legger ved et bilde av en typisk SVDA fordeler under.
Men bra du fikk den til å svive bedre. Regner med du kanskje har sett denne tråden om overhaling og justering av forgasseren også? http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html



Hei, takk for svar!
Feil fordeler sier du? Bør jeg bytte den? Kan jeg bruke 009 fordeler?

Jeg leverte forgasseren inn til en kjenning som overhalte den, etter jeg hadde lest den tråden, ble for omfattende for meg. Gliser

Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #6 på: januar 26, 2017, 19:23:22 pm »

009 fordeleren har ikke vakuum opptrekk, bare vekter..
Den fungerer derfor heller ikke uten modifisering av forgasser.
Det hjelper å tette hullet i spjell, men skaff deg heller en rett forgasser slik Svein Terje foreslår
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Seldal
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: januar 26, 2017, 20:22:49 pm »

009 fordeleren har ikke vakuum opptrekk, bare vekter..
Den fungerer derfor heller ikke uten modifisering av forgasser.
Det hjelper å tette hullet i spjell, men skaff deg heller en rett forgasser slik Svein Terje foreslår

Da skal jeg prøve på det, takk for all hjelp Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!