mars 28, 2024, 20:55:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 56 splittboble  (Lest 5104 ganger)
Viljar
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland


Vis profil

« på: mars 03, 2017, 01:28:46 am »

Kom tilfeldigvis over den her i Stavanger i 2011, og fikk kjøpt den etter litt betenkningstid hos selger. Der hadde den stått parkert i 5 år, etter ein kræsj, som var påbegynt utbedra.
Den er nok bygd om på slutten av 80-tidlig 90-tall, med deler fra ein brun splitt, og motor, gir, bremser og forstilling fra 67 1500, som den var godkjent med.





Litt flikking med bengalakk, "ny" 1600 motor, og litt gjennomgang av bremser, så var den kjørbar igjen.




Joda... så investerte i ny linkpin pumaforstilling.










Siste turen før slakting


Hadde aldri sveist før, så tok et lynkurs hos tistloen ein kveld(eller 2) eg var og jobba i strøket der.




Sandblåst og zinkgrunna hos et lokalt firma.


Kort oppsummering. Etter sandblåsing blir jo alt synlig.


Begynt litt på lapping av karosseriet.










Med litt juks, så passte klokkerholmplatene ganske greit. Men det blir nok de første og siste klokkerholmdelene på denne bilen.










Lagd litt deler.










Plasser som blir skjult blir sandblåst og grunna før montering av nye deler.




Prøvemontert karosseriet på dørken, og justert det som justeres skal. Og begynt å ta vekk litt gammalt lappverk.








Her var det lappvwerk delux.


Nesten ferdig med ny del her.
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #1 på: mars 03, 2017, 02:30:02 am »

Utrolig hva litt friske platebiter gjør :-)

Ser at sveisekurset kom til nytte, øvelse gjør mester.... godt at denne "snart" er på veien igjen.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: mars 03, 2017, 07:29:16 am »

Friskt satset! Stå på.

En liten, men veldig viktig detalj når tiden er inne: flytt ned lysene på bakskjermene til der de hører hjemme.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: mars 03, 2017, 08:11:34 am »

Det jeg lurer mest på...
Hva for en fremdriftsmaskin skal du ha bak i denne bastarden??? Øyerulling
Loggført

marbel
Seniormedlem
****
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: mars 03, 2017, 09:18:38 am »

I mine lekmannsøyne ser da dette veldig bra ut..og basert på et kurs og null tidligere sveisekunnskaper..wow!!  Kult

Loggført

57mod Type1 HVK Rallye
63mod Karmann Ghia Coupe
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: mars 03, 2017, 09:24:45 am »

Helt klart enig her Blunker Det her skal være korrekt som jeg ser det


Friskt satset! Stå på.

En liten, men veldig viktig detalj når tiden er inne: flytt ned lysene på bakskjermene til der de hører hjemme.

Mvh
BB
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Viljar
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland


Vis profil

« Svar #6 på: mars 03, 2017, 09:25:35 am »

Det jeg lurer mest på...
Hva for en fremdriftsmaskin skal du ha bak i denne bastarden??? Øyerulling
Tja, det står mellom 4-syl boxer eller V8...  Gliser Gliser Gliser
Loggført
Viljar
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland


Vis profil

« Svar #7 på: mars 03, 2017, 09:27:24 am »

Helt klart enig her Blunker Det her skal være korrekt som jeg ser det


Friskt satset! Stå på.

En liten, men veldig viktig detalj når tiden er inne: flytt ned lysene på bakskjermene til der de hører hjemme.

Mvh
BB

Ja alle hull er tetta, og lyktene skal monteres lenger ned når den tid kommer. Forrige bygger monterte de sikkert i fylla  Rekker tunge
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 03, 2017, 10:53:37 am »

Helt klart enig her Blunker Det her skal være korrekt som jeg ser det


Friskt satset! Stå på.

En liten, men veldig viktig detalj når tiden er inne: flytt ned lysene på bakskjermene til der de hører hjemme.

Mvh
BB

Ja alle hull er tetta, og lyktene skal monteres lenger ned når den tid kommer. Forrige bygger monterte de sikkert i fylla  Rekker tunge

Evt. ettermarked, nyere skjermer?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Viljar
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland


Vis profil

« Svar #9 på: mars 03, 2017, 13:00:27 pm »

Var nok originale VW, men muligens nyere ja. Mange rare ting som har vært gjort med den bilen.
Loggført
Viljar
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland


Vis profil

« Svar #10 på: mars 04, 2017, 00:20:39 am »

Det jeg lurer mest på...
Hva for en fremdriftsmaskin skal du ha bak i denne bastarden??? Øyerulling

Har du noe du ville anbefalt kanskje?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #11 på: mars 04, 2017, 09:57:58 am »

Godt at høre jeg ikke er den eneste der har en sådan  Blunker Selvom næste ejer af min 55 nok kommer til at sige det samme om mig  Osteaktig Osteaktig

Var nok originale VW, men muligens nyere ja. Mange rare ting som har vært gjort med den bilen.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #12 på: mars 04, 2017, 16:01:22 pm »

Bakvinduet.... Har noen "bare" sveiset splitt inn i den opprinnelige ovalrute stansingen?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Viljar
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland


Vis profil

« Svar #13 på: mars 04, 2017, 23:07:31 pm »

Ja. Fra brun donorbil.
Loggført
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #14 på: mars 10, 2017, 20:17:20 pm »

Tar av meg hatten for pågangsmotet ditt! Flott at du redder en slik bil. Ser ut som om du har kontroll på dette!
Loggført


Old bugs never die
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #15 på: mars 11, 2017, 21:08:01 pm »

Denne var jeg å kikka på når den stod til salgs på hundvåg utenfor stavanger ca rundt årtusenskiftet. Med alt rusten du har måttet fikse er jeg glad jeg lot den gå. Kr 6000,- skulle de ha for den da :-)

Jeg kom aldri så langt til å kikke under bilen før jeg slo den fra meg da.

Tøff bastard, håper jeg får se den igjen en gang.
Loggført

1961 T1 - Custom
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #16 på: mars 11, 2017, 22:43:17 pm »

Friskt satset!

Vær obs på at bakruta ikke ser ut som på en splitt ved å montere delepinnen i en ovalrute som her..
Splitten har mye "spissere" ruter som ikke danner en oval.. Jeg ville enten fjernet pinnen eller sveist inn et utkapp fra en splitt (begge rutene med pinne)
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Viljar
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland


Vis profil

« Svar #17 på: mars 11, 2017, 23:13:15 pm »

Denne var jeg å kikka på når den stod til salgs på hundvåg utenfor stavanger ca rundt årtusenskiftet. Med alt rusten du har måttet fikse er jeg glad jeg lot den gå. Kr 6000,- skulle de ha for den da :-)

Jeg kom aldri så langt til å kikke under bilen før jeg slo den fra meg da.

Tøff bastard, håper jeg får se den igjen en gang.
Gått ned 1000kr på 10 år da Blunker
Mulighet for gjensyn er det nok mulighet for. Snakka jo såvidt med deg utfor SCC i fjor.
Loggført
Viljar
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland


Vis profil

« Svar #18 på: mars 11, 2017, 23:14:56 pm »

Friskt satset!

Vær obs på at bakruta ikke ser ut som på en splitt ved å montere delepinnen i en ovalrute som her..
Splitten har mye "spissere" ruter som ikke danner en oval.. Jeg ville enten fjernet pinnen eller sveist inn et utkapp fra en splitt (begge rutene med pinne)

Vet det... Taim vil sjåvv, vil uansett ha splitt Blunker
For folk flest ser det jo flott ut sånn som det er og..
Loggført
Viljar
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland


Vis profil

« Svar #19 på: mars 12, 2017, 01:41:09 am »


Sprøytemalt med Jotamastic, og sparkling av de værste ujevnhetene.




Ferdig malt med Hardtop toppstrøk.




Finishen kunne blitt bedre, men mtp at det kun var garasjelakkering med sprøyte til 300kr på Mekk får det være godt nok. Kunne brukt mange fleire timer på grunnarbeid og, men det er jo ingen som ser det under bilen uansett... Får ha på litt tektyl hvis det ser for gale ut  Gliser
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #20 på: mars 12, 2017, 08:22:49 am »

Denne var jeg å kikka på når den stod til salgs på hundvåg utenfor stavanger ca rundt årtusenskiftet. Med alt rusten du har måttet fikse er jeg glad jeg lot den gå. Kr 6000,- skulle de ha for den da :-)

Jeg kom aldri så langt til å kikke under bilen før jeg slo den fra meg da.

Tøff bastard, håper jeg får se den igjen en gang.
Gått ned 1000kr på 10 år da Blunker
Mulighet for gjensyn er det nok mulighet for. Snakka jo såvidt med deg utfor SCC i fjor.

Ahaa, så det var deg det. Da snakkes vi ja.
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #21 på: mars 12, 2017, 08:26:45 am »

Forresten, bilen er en oval og du har jo nesten oval vindu, hva med å kappe bort midt deleren i ruta bak ? Oval med ovalrute er jo knall det også ;-)

Min splitt er i henhold til historien også oppbygget av et oval utkapp og to splitteuter som mal. Hos med har splitten derfor riktig fasong.
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!