april 18, 2024, 09:23:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Minimum vendehøgde / med eller utan toppakning?  (Lest 2321 ganger)
Mr. G
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Sogn & Fjordane


Vis profil

« på: mars 12, 2017, 18:32:00 pm »

Overhaler 2 liter type4 motor til bay.
Måler vendehøgde med alu-pakningen mot blokk montert til ca 0,8mm.
Den brukte toppakningen er på ca 0,6mm. Altså total vendehøgde 1,4mm.

Det er ingen "step" i toppen, så vendehøgde + pakning er avstand frå stempel til flatt gods i toppen.
VW har vel gått ut med info om å droppe toppakningen.
Eller bør eg bruke pakning?

Dersom eg droppar pakning, vert 0,8 mm vendehøgde for lite?

Har kjøpt victor reinz pakningssett og der er både topp og "bunnpakning" med.


Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #1 på: mars 12, 2017, 19:25:04 pm »

Temaet er godt diskutert i diverse fora.
De fleste mener nok at su skal ha en vendehøyde på minimum 1 mm, men det hele henger sammen med kompresjon, som igjen henger sammen meg stempel og cc i toppen.
Du kan bruke en slik kalkulator for å finne ut det meste:

https://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html

Når det gjelder toppakning i aluminium, har de en tendens til å sprekke etter litt tids bruk, bruk heller en toppakning av kobber:

https://vwparts.aircooled.net/Copper-Head-Gasket-94-and-96mm-Bore-Type-4-Engine-p/type-4-copper-head-gasket.htm

ghia69
Loggført

Mr. G
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Sogn & Fjordane


Vis profil

« Svar #2 på: mars 12, 2017, 21:47:35 pm »

Temaet er godt diskutert i diverse fora.
De fleste mener nok at su skal ha en vendehøyde på minimum 1 mm, men det hele henger sammen med kompresjon, som igjen henger sammen meg stempel og cc i toppen.
Du kan bruke en slik kalkulator for å finne ut det meste:

https://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html

Når det gjelder toppakning i aluminium, har de en tendens til å sprekke etter litt tids bruk, bruk heller en toppakning av kobber:

https://vwparts.aircooled.net/Copper-Head-Gasket-94-and-96mm-Bore-Type-4-Engine-p/type-4-copper-head-gasket.htm

ghia69

Pakningen som stod i var tredelt i skiver og hadde sprukke ut. Men den som er i pakningssettet ser ikkje ut som er delt i fleire skiver.
Kompresjonen skal opp litt ved å ta litt av toppen. Pakningen på 0,6 komprimert gir ca 0,5 mindre i kompresjon i forhold til uten (etter det eg kan finne ut). Minste kobberpakning ser eg er 1mm, det drar jo ned kompresjonen igjen ved at vendehøgden inkl pakning vert 1,8mm.
Hovedspørsmålet er om 0,8 i vendehøgde er for lite og at eg derfor må ha pakning.
Kva er då best: gå for toppakning, eller droppe den og shimse meir under sylinder?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 13, 2017, 00:53:07 am »

0,8mm gir bare problemer..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #4 på: mars 13, 2017, 18:52:34 pm »

ikke noe mindre vendehøyde enn 1,2 mm på T4 motor er å anbefale.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: mars 13, 2017, 19:20:33 pm »

Dropp toppring, og shims deg opp til 1,2mm vendehøyde under sylinder.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: mars 21, 2017, 15:16:51 pm »

Enig, dropp toppring.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!