august 14, 2022, 16:46:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1300 prob med fjusk når varm  (Lest 3481 ganger)
LasseTjorhom
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted:


Vis profil

« på: april 10, 2017, 12:37:15 pm »

He lest forskjellig men tenker og høre etter noen gode tips.

Har en 1300 som etter ca 5 min kjøring begynner og "nappe/fjuske" og blir bare verre og verre når den blir litt varmere. jeg har justert ventiler, skiftet plugger, justert stiftåpning, stillt tenning og renser forgasser grundig!

Når bilen er kald så går den som en drøm, men me ei gong den bjunne å få litt temp starter problemet.

Jeg leste at en annen hadde samme type problemet og ble i orden når han skiftet cut off ventilen på forgasseren, men trodde ikke det var mer enn en åpne og lukke ventil. Når strømmen går så kutter den luften, eller er han inne på noe?

Kom med kloke ideer
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 5792
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 10, 2017, 19:06:57 pm »

Sjekk at den elektriske choken virker aller først. Den skal gå helt av etter 3-5 minutter og sjekkes lettest med luftfilteret av slik at man ser at spjeldet - det øvre står fullt åpent. Sjekk at chokenhuset/motstandstråden blir varm - og at det kommer spenning dit.

Er det ikke dette kan vi komme med andre råd.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
LasseTjorhom
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: april 10, 2017, 21:01:28 pm »

Elektronisk choke virker 100% stenger når kald og åpner fullt når var så der er ikke denne.

Tok en gjennomgang nå i kveld og skiftet coil og blåste alle tennplugger, stilte stiften på nytt og tenning! Følte den ble litt bedre, men lugger fortsatt litt med lavt turtall
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4177
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: april 10, 2017, 22:45:03 pm »

Har motoren gått som den skulle i fjor?

Kan være litt av hvert, det første som må sjekkes, er ventilene. Er disse ikke justert riktig, får du problemer med forgasseren.
Så at fordeleren er rett stilt, og at fortenningsregulatoren er i orden.
Har opplevd at tennplugger har blitt dårlige over vinteren, selv om de ser ok ut.
Har også hatt problemer med forgasserising, og med at venstre eksoshale står for langt inn.
Forgasseren kan trenge litt justering, evt overhaling.
Har også hatt god nytte av STP injection cleaner i bensina, løsner belegg fra gammel bensin i forgasseren.
Dårlige pluggledninger har også gitt fusking.
Tror fuel cut off-valven kan ha en dobbeltvirkning, etter hva jeg har hørt.
« Siste redigering: april 10, 2017, 23:01:19 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
LasseTjorhom
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: april 11, 2017, 05:48:09 am »

kjøpte bilen i januar i år, og har aldri gått helt 100 så lenge jeg har hatt den.

Jeg leser at noen skriver at ventilene skal justeres på 0.1 og noen på 0.15 hva bør jeg ha på min ? Pr. nå har jeg stillt alle på 0.1

hadde i rensestoff i bensinen, men merket ikke forskjell.

har bestillt alle pluggledninger, så venter bare til de kommer så skal de på asap, føler kansje 2 av dem sitter litt løst på pluggene, men begge gnister fint vertfall. pluggene var litt sorte igår når jeg tok ut alle og sjekket dem, har gitt litt mer luft på justeringen og avventer noen dager før jeg sjekker hvordan de blir nå. Skal kansje på en lengre kjøretur i påsken, så får jeg testen den skikkelig da Glad
Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3059
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #5 på: april 11, 2017, 22:25:14 pm »

Prøv å bytt bensinpumpe. Membran der kan jukse når den blir varm. Coilen kan også jukse når den blir varm.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4854
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #6 på: april 12, 2017, 07:27:22 am »

Riktig plugghette i forhold til plugg ? noen skal ha den lille hetta på toppen av pluggen og noen skal være uten. Skal de ha hette på pluggen og pluggene er uten, blir det dårlig kontakt. Men tror ikke det spiller inn på varm og kald motor.
 Kondensatoren i fordeleren??
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 872
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #7 på: april 12, 2017, 08:20:32 am »

Kondensatoren kan være ustabil, med sot på plugga høres det ut som om den får mye bensin eller lite luft.
Tett luftfilter, forvarming går ikke av. Feil blanding på gasser. Blir litt choke effekt og dette gir større utslag ved varm motor.
Tenning på gammel sliten bil kan du godt ha aksept for ett par rader begge veier. kjør med litt løs fordeler,(Slik at du klarer å justere enkelt for hånd ,men den vrir seg ikke ved kjøring) og test i noen motbakker med litt forskjellig tenning og noter deg hvor din motor vil ha den.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 770
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: april 13, 2017, 09:07:04 am »

Sjekk at all forvarming er på plass og virker!
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1065
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: april 15, 2017, 16:48:10 pm »

Forvarming eller ei skal ikke fjuske når varm da
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1912
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #10 på: april 15, 2017, 17:46:21 pm »

Tanken med å sjekke forvarmingen var vel at ikke det er ising i innsuget som forårsaker fusken. Mange steder i landet som har temperaturer som kan forårsake ising fortsatt.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 5792
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 15, 2017, 23:00:52 pm »

Kan selvsagt være noe med bensinforsyningen som også andre antyder her. Hadde selv utrolig mye bøss i tanken som tettet silen som originalt fantes i bunnen av denne samt en dårlig og utgammel bensinslange med sprekker under tanken som ga meg mye surr og ball (for 10 år siden)...

Da gikk bilen ganske så fint når den var kald (og choken hjalp til), men ble ordentlig daff og rykket etter 10-15 minutter. Etter 20 min stoppet den helt...

Med skylling av tanken, fjerning av gammel tett bunnsil samt nye bensinslanger hele veien så ble det en helt ny verden.

Vær litt systematisk og lytt på alle råd her på forumet så finner du ut av det!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #12 på: april 15, 2017, 23:52:10 pm »

Har hatt samme problem somsquareback. Satte pa et gjennomsiktig Biltema filter mellom pumpe og forgasser. Kunne se dritt som samlet seg og at den ikke fikk nok bensin av pumpa ved at filtre tømte seg helt når den gikk.
« Siste redigering: april 16, 2017, 07:31:48 am av ted67 » Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 5792
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #13 på: april 16, 2017, 00:09:58 am »

Ted har så rett: Bilene våre er "urgamle" og litt av hvert kan ha kommet på tanken i løpet av 50 år...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 872
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #14 på: april 16, 2017, 23:30:27 pm »

Som nevnt sota plugger. Vil fortsatt tro den får nok bensin. Sett ikke filter etter pumpe Sjokkert. Dette er trykksiden og du får to skjøter som gir mulighet for lekkasje ???Filter før pumpe og ikke i motorrom. Sparer pumpen din for dritt og eieren sin for brann Gråter.
Noen pumper har også en sil i seg som kan sjekkes og rensen.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #15 på: april 17, 2017, 06:00:10 am »

ikke noe å kjøre med, men funker til feilsøking av pumpe og se etter tegn til grufts
« Siste redigering: april 17, 2017, 08:50:12 am av ted67 » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 964
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #16 på: april 17, 2017, 22:48:25 pm »

Jeg har strevd så mye med å få motorene til å gå perfekt, spesielt på tomgang, at jeg har laget meg en "sjekkliste". Helt subjektivt vil jeg si at det nesten alltid er ett eller annet med forgasseren som er trøbbelet når motoren ikke går som en drøm.

JUSTERING:

1. VENTILER: 0.15 mm på kald motor

2. TENNING:
   Stiftåpning 0.40 mm
   Tenningstidspunkt (stroboskoplampe, "V" hakket på reimhulet i flukt med senter av blokken)
   Tennplugger (åpning på pluggstiften, avhenger av type plugg)

3. FORGASSER :
   Fast Idle Adjuster (sku inn til den berører kammen, deretter ½ omdreining til)
   Bypass Screw (tomgangsskruen, 850-900 RPM)
   Volume Control Screw (sku ut til turtallet ikke øker mer, deretter inn til det så vidt synker. Tomgang til 850-900 RPM igjen)
   Choke (speldet så vidt lukket på kald motor ved normal lufttemperatur for årstiden)
   Flottørkammer (veskenivå 18-20 mm fra øvre kant)
   Akselerasjonspumpen (34PICT-3 = 1.3-1.6 ml pr pump)


FEIL PÅ KOMPONENTER:

1. FORGASSER:
   Skitt i forgasseren (rens)
   Tomgangssolenoiden (test og eventuelt bytt den. Kan være ustabil)
   Slitte pakninger i forgasseren (kjøp reparasjonssett og bytt pakningene)
   Blanding: Ikke for mager (se på pluggene. Skal være litt sot bare. Bytte til litt større hoveddyse?)
   Dyser: Er de riktige for denne forgassertypen?
   Falsk luft 1: Slark i spjeldene (overhaling, sett inn messingforinger)
   Falsk luft 2: Forgasseren er ikke festet, løse bolter, slitt pakning
   Falsk luft 3: Sjekk gummipakningene på inntaksmanifolden
   Falsk luft 4: Sjekk festingen av inntaksmanifold mot toppene
   Falsk luft 5: Vakuumslangen opp til luftfilteret (1302/1303)

2. BENSINTILFØRSEL:
   Bensinpumpen (membranen OK? Evt bytt pumpe)
   Bensin-gummislanger (servicepunkt, kinaslanger morkner)
   Separat bensinfilter under tanken (servicepunkt, bytt)
   Integrert bensinfilter (hvis VW orginalpumpe, rens silen)
   Skitt i tanken (rens)
   Tette bensinrør (blås rent)
   Gammel bensin fra i fjor, vann/kondens på tanken

3. TENNING:
   Plugger (nye plugger blir aldri feil)
   Kondensator (indikator: det bygger seg opp grader på stiftene. Bytt)
   Fordeler (slitt eller feil type i forhold til forgasseren?)
   Fordelerlokk/rotor (rens og puss kontaktpunktene, evt bytt)
   Vakuum-klokken (sug i slangen: OK? Sjekk vakuum-slangene)
   Pluggledninger (gamle, bytt til dyreste Bosch eller annet ikke-kinesisk merke)
   Coil (blir den glovarm? bytt)
   Tenningsrekkefølge: Går pluggledningene til riktig sylinder?

4. LUFTFILTER:
   Papir-typen (bytt filterinnsats hvis den er skitten)
   Oljebad-typen (bytt olje)
   1302/1303 Thermostatic Valve: Sjekk på kald/varm motor at den virker
   1302/1303 Vakuum-klaffen i innsuget til luftfilteret, virker den?

5. FORVARMING:
   Forvarmingsrør OK? (det venstre skal bli raskt varmt. Hvis ikke, rens ut koksen i rørene med vaier og drill)
   Luftslangen opp til forgasseren (er den hel og tett?)

6. KJØLESYSTEMET:
   Fungerer termostaten?
   Beveger speldene inne i "doghouse" seg lett?
   Er alt kjøleblekket riktig montert? Tetter gummipakningen i motorrommet godt?

7. EKSOSANLEGG:
   Er det tett? (hvis ikke påvirker det gangen på motoren, feil motstand)
   Eksosrørene (står de for langt inn, feil motstand)


Hvis alt dette her er i orden og den fremdeles ikke går ganske greit kan det være mer alvorlige saker, f eks ødelagte stempelringer=dårlig kompresjon, slitt oljepumpe, brente ventiler, slarkete motor, sprekte topper, osv, osv, osv.
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #17 på: april 18, 2017, 20:54:36 pm »

Jeg hadde fusking med min 1300 i fjor, men det kom og gikk litt.
Men når der oppsto, var det bestandig når bilen var kjørt en stund.
Har byttet coilen nå, har ikke fått prøvekjørt den enda,,men håper det var løsninga her
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!