mars 28, 2024, 20:21:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Treghet ved bytte av veiv og cam lagre  (Lest 2536 ganger)
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« på: april 11, 2017, 20:09:32 pm »

T1 motor. Har fått linjeboret blokka. Har satt inn nye lager på veiv og cam. Veiva polert.

Når blokka er lukket kan ting roterers men det går tregt, må bruke latmann noen ganger. Jeg syns dette virker rart. Har ikke gjort det mer enn et par ganger før og ikke med linjeboret blokk. Har fått litt forskjellig råd her. Går seg til når du får oljetrykk og at blokka MÅ splittes.

Noen som har mer erfaring med dette som vil dele?
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #1 på: april 12, 2017, 06:18:45 am »

Hvor mye er motoren montert? Gikk veiva lett rundt alene i blokka?

Jeg har nettopp forsøkt med min nye motor. Veiv alene i blokk gikk silkemykt, mens kam alene i blokk gikk litt tregt. Har ikke tatt opp igjen for å se hvor det kniper. Hvis veiv og kam hadde vært montert sammen hadde det vært vanskeligere å identifisere kilden til knip.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: april 12, 2017, 07:07:12 am »

Har du brukt f.eks. Plastigauge for å måle at toleransene er riktig med de nye lagrene?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #3 på: april 12, 2017, 07:50:45 am »

Har montert rotor til fordeler, veiv og kam. Da jeg løsnet litt på boltene rundt bakre lager på veiva gikk den litt lettere. Det var veldig trang FIT å få lagt ned det lageret i blokka , men er 99 sikker på at den er på plass.
Det var motstand når veiva lå i blokka før den ble lukket. Ville den ikke sittet bom fast om jeg hadde bommet? Blokka lukket seg fint hele veien uten bruk av vold eller annet.

Hadde med veiv og blokk og fikk boret ut blokk og fikk nye lagre som skulle passe Samtidig. Så regnet med at ting Bare var riktig.

Med tidligere motorer har ting gåttsilkemykt men med denne har det vært mye funky greier hele veien.
« Siste redigering: april 12, 2017, 08:17:48 am av ted67 » Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #4 på: april 12, 2017, 08:12:48 am »

Går vi ut ifra at linjeboring er gjort riktig, veiv er  slipt og rett. Høres det ut som om ett eller flere lager er feil.
Står vel mål på disse. Veiv bør vel løpe lett før blokka lukkes. Pakkefeil / plukkfeil forkommer.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #5 på: april 12, 2017, 08:24:01 am »

Veiv er bare polert, alle lagre gikk lett på veiv før montering.
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #6 på: april 12, 2017, 10:22:20 am »

Hvis bakerste lageret var trangt i blokka er det vanskelig å treffe hullet riktig mot styre/låsepinnen. Bommer du blir lageret veldig trangt når blokka skrus sammen Glad

Ta det opp igjen

Før stempler/sylindere monteres skal dette rulle rundt uten motstand.
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #7 på: april 12, 2017, 10:25:55 am »

Åpner den it is!
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: april 13, 2017, 14:39:44 pm »

Prøv at skru den sammen til moment med bare veiven og se om det er den der kniber?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #9 på: april 13, 2017, 17:01:23 pm »

Jeg prøver i morgen og oppdaterer Glad
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #10 på: april 14, 2017, 10:44:41 am »

Har åpnet blokka og fant dette

* IMG_4842.jpg (53.63 KB. 800x600 - vist 176 ganger.)


* IMG_4843.jpg (52.63 KB, 800x600 - vist 180 ganger.)

* IMG_4844.jpg (43.32 KB, 800x600 - vist 159 ganger.)

* IMG_4846.jpg (43.69 KB, 800x600 - vist 146 ganger.)
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #11 på: april 14, 2017, 10:51:02 am »

Markerte med blått før montering, tror at ting lå på plass. Var bare bakre lager som har disse merkene. Kan ikke kjenne noe til merkene med fingra. Har kommet merker på veiv også.

Så lurer litt på hvor dette gikk feil? Og om lager kan reddes eller om det må smøres med solfaktor tolmodighet denne påsken?

* image.jpg (45.85 KB. 800x600 - vist 148 ganger.)

Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #12 på: april 14, 2017, 11:53:10 am »

La i bare veiva og begynte å dra moment. Alt går fint rundt helt til siste to mutterne rundt bakre lager når de nærmer seg 14lbf begynner ting å gå veldig tregt.. har dratt til alt bortsett fra dem og ting går fint rundt. Hæ
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #13 på: april 14, 2017, 22:58:08 pm »

Ville kontrollmålt om blokka har riktig dia etter linjeborring, ytter og innerdia i lager og ytterdia på veiv.
Har hørt at hullet i blokka kan knipe/bli trangt hvis den som linjeborrer bare kjører igjennom en gang og ikke 2 med riktig dia.
« Siste redigering: april 14, 2017, 23:06:43 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: april 15, 2017, 07:22:34 am »

Nej det der ser jo absolutt ikke rigtigt ud.. Fandt du nogen der skulle turen fra Bærum og til Unneberg?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #15 på: april 15, 2017, 07:28:42 am »

Har ikke funnet noen, men mulig det er en TT som må prøvekjøres etter at kvinner og barn er skremt i seng.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: april 15, 2017, 07:39:29 am »

 Gliser Osteaktig det lyder jo ikke akkurat forkert det heller!
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!