mars 28, 2024, 20:40:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: slakk i veivaksel T-1  (Lest 2958 ganger)
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« på: april 17, 2017, 23:13:23 pm »

Hei..

Har en motor på verkstedet (T-1 basert 1776).
Her er det oppdaget en liten dødgang på veiva i rotasonsretning. (Ikke endeslakk)
Du kan ta tak i svinghjulet og rikke det sideveis frem og tilbake ørlite grann. samtidig står fordelerakslingen helt i ro.

For å utelukke litt svar så kan jeg nevne følgende:
Motoren har rettskårne kamdrev (stål / stål) og den har stivere ventilfjører enn orginalt.
Jeg har tatt ut oljepumpen, og sjekket at kamdrevet ikke har løsnet fra kammen.

Først tenkte jeg så drastisk som et ødelagt rådelager.
Men da jeg begynte å plukke ned motoren endret dette seg litt.
Etter at jeg hadde tatt avvippestell, så merket jeg ikke slakken lenger.  Hæ Øyerulling
Spørsmålet nå er: Er det normalt med en slik slakk når man har rettskårne kamdrev? At den blir mer merkbar enn ved vanlige skråskårne drev?
Det kan virke som det er mellom disse drevene, siden slakken forsvant da jeg fikk tatt spennet av løfterene som presser mot kammen.

Er det noen andre forklaringer?

Loggført

Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1 på: april 18, 2017, 06:00:23 am »

Virker vel fornuftig den tankerekka du har her. Med original type kamlager vil jo dette alltid være i fullt inngrep. Det vil jo ikke være tilfelle med rettskjærte drev
Loggført

Seaside VW Klubb
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 18, 2017, 07:29:39 am »

Hvor mye slakk? Og er det bare i fordelerakslingen du merker slakket? Det drevet kan jo ha gått til h... ?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 18, 2017, 10:05:23 am »

Du skriver dødgang sideveis ved å rikke på svinghjulet, ser ikke hvordan det kan ha sammenheng med kamdrev?? Eller mener du reimhjul?
Har du sideveis dødgang på svinghjulet, har du vel antagelig et bærelager som er bankel løs i blokka. Linjeborring..
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 18, 2017, 10:39:34 am »

Hei..

Jeg formulerte meg litt dårlig der.
Når jeg sier sideveis, så mener jeg ikke "klakk klakk" frem og tilbake som om veiva er løs.. Glad
Jeg mener I rotasjonsbevegelse. (vri på svinghjul / reimhjul)

Det med fordeleren kan vi nok se bort fra, for slik ser jeg det er på de andre motorene jeg har stående også. (orginale)
Men grunnen til at vi merket det på denne motoren, var fordi den slakken var så kontant / tydelig. Det er snakk om 0,5 grader tipper jeg.
 
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 18, 2017, 10:51:15 am »

Aha! Missforsto jeg da  Glad
Da kan det feks være kamdrevet som er løst på veiva (lite trolig) eller bærelageret ved svinghjulet som er løst i blokka og har fått ovalt hull til styrepinnen. Det siste er ganske vanlig hvis en putter nye lagre i en blokk som burde vært linjeborret.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 18, 2017, 11:07:15 am »

Var heller jeg som var litt uklar..  Osteaktig

Blokka er linjeborret, og riktige lager er montert. 1 over dim.
Det som forundret meg litt, var at dette forsvant da jeg demonterte vippestell på begge sider.

Det jeg sitter igjen med av teori er da:

Vippestell med stive fjører gjør at kam går tungt. dermed kjennner jeg en liten dødgang mellom drevene når alt er på plass.
Når jeg tar vekk vippestell, så går alt fritt og lett. Dermed klarer jeg ikke å kjenne den slakken.
Det er derfor jeg lurer på dette med rettskårene drev. Om en her tydeligere merker minimal"dødgang" mellom tennene I forhold til på skråkuttede drev.

Før jeg åpner blokka helt, så kan jeg prøve å holde igjen drevet på kammen via åpningen til oljepumpa, og se om jeg kjenner samme slakken da.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 18, 2017, 11:14:37 am »

åssen  merke kamdrev? har ett cip1 straight cut drev som ga slakk
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 18, 2017, 11:26:31 am »

Hallois...

Grattis med dagen forresten Glad Gliser


Jeg husker ikke hva type drev det er. Det er ikke cip-1, men det kan jo være andre drev som har samme kvalitet.
Har en følelse av at det er her problemet ligger..
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: april 18, 2017, 12:54:36 pm »

originale VW kamdrev fantes jo i flere "dimensjoner" ut fra produksjonstoleranser, og jeg mener jeg leste en av Gene Berg sine artikler en gang om at det var et poeng å matche kamdrev slik at slarken ble minimal.

Jeg tviler på at de som i dag produserer kamdrev har bedre toleranser enn det VW hadde selv, og når man i tillegg har linjeborret blokka har man introdusert ennå en usikkerhet ift nøaktighet, så jeg mistenker at du har helt rett, at dette har med toleransene av maskinering av kamdrev å gjøre Blunker
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: april 18, 2017, 16:04:12 pm »

ja org drev har forskjellige dimensjoner. står på dreva.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #11 på: april 18, 2017, 22:21:45 pm »

Vippestell med stive fjører gjør at kam går tungt. dermed kjennner jeg en liten dødgang mellom drevene når alt er på plass.
Når jeg tar vekk vippestell, så går alt fritt og lett. Dermed klarer jeg ikke å kjenne den slakken.
Det er derfor jeg lurer på dette med rettskårene drev. Om en her tydeligere merker minimal"dødgang" mellom tennene I forhold til på skråkuttede drev.

Teorien er ikke feil, lettere å kjenne slakk når kammen står stille. Men det skal alltid være noe slakk (backlash) mellom to drev av hensyn til temperaturutvidelser og for å få plass til en oljefilm. Ifølge Haynes opp til 0.05mm på VW motoren. Ikke så lett å måle dette på montert blokk, men du kan evnt. måle på tannkransen på svinghjulet. Sett et måleur mot en tann og beveg svinghjulet forsiktig i begge retninger til kammen akkurat beveger seg. Siden diameteren på tannkransen er omtrent dobbelt så stor som kamdrevet bør du ha i området 0.1mm slakk der.

I utgangspunktet ikke noe forskjell på rett- eller skråkuttede drev, begge trenger litt slakk. Dersom du ikke har noe slakk betyr det at drevene står spent mot hverandre, ikke så gunstig for levetiden på lagrene eller drevene.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 19, 2017, 22:50:38 pm »

slakken er jo avstanden mellom tenna.
den er jo konstant så vil man ikke måle den avstanden liktpå begge tannhjula?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #13 på: april 24, 2017, 20:51:18 pm »

Hvis du mener at begge tannhjula er kamdrev og drev på veiv, så ja.

Men hvis du måler slakken på et annet drev/hjul på samme aksel må den kompensere med forskjellen i radius/diameter. Blir det samme som kraft x arm.

Fikk inntrykk av at motoren her er skrudd sammen, da blir det litt tricky å måle på kamdrevene men greit å måle på svinghjulet.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!