mars 29, 2024, 08:47:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenger hjelp til prosedyre / fremgansmåte for og få godkjent ombygd 1972 cab m  (Lest 2638 ganger)
Tom B
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted:


Vis profil

« på: mai 06, 2017, 09:53:06 am »

Trenger hjelp til prosedyre / fremgansmåte for og få godkjent ombygd 1972 cab med 2,4 L 168 hk  bede skermer 19 toms felger 285 dekk bak 245 foran .

Har hvert på Unnebergbil (gullsmeden) , fy f for noen priser,, men de kan tilby tuv godkjent bremsesett  for opp til 160 hk  ,  har papirer på motor i fra Berni Bergmann , bilen kommer i fra Sverige bygget av Von Braun ,, men ble registret i Norge som vanlig boble  for mange år siden
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: mai 06, 2017, 10:16:22 am »

skaff bremser/papirer fra Unneberg/Hotshop eller andre, og søk FØR ombygging er den beste oppskriften.

Hvis bilen allerede er ombygget er jeg ikke sikker på hva jeg ville gjort; men min erfaring er at det er best å være åpen på det i søknaden. Så jeg ville nok sendt en søknad og forklart situasjonen.

Jeg har godkjent med Kerscher skivebremser og opp til 160 hk. Veldig positiv erfaring med SVV i Tønsberg
Loggført
Tom B
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mai 06, 2017, 14:11:30 pm »

ok , fint ta en telefon til biltilsynet og spørre dem .
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3 på: mai 07, 2017, 20:45:40 pm »

Vi med bil etter 1971, må ha papirer på  så å si alt som skal godkjennes av bremser, understell, motor mm. slik jeg har skjønt det. Når bilen allerede er bygget om, så er det bare å bestille visningstime hos ombygningsgruppa hos statens vegvesen og ta med all dokumentasjon du har når du drar ned med bilen.. Så får du vite fortsettelsen der.
Det er ikke vits i å søke øm noe som allerede er gjort fikk jeg beskjed om av en som jobber der. Ting er blitt mye greiere med den oppretta ombygninggruppen, vist nok.

Prisene hos Unneberg er ikke hårreisende spør du meg.
Du kan jo prøve å finne det billigere ferdig tolla og momsa inn i landet med Tüv papirer. Og fortsatt ha tryggheten på rask og god sørvis, hjelp og mot formodning reklamasjon hvis noe viser seg å være feil.  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #4 på: mai 07, 2017, 21:06:14 pm »

For å være litt vanskelig, om bilen ble godkjent/ registrert i Norge for lenge siden , hvordan fikk du bilen gjennom på EU kontroll etter det , uten å allerede være godkjent med så store ombygninger som er blitt utført.
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Tom B
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mai 08, 2017, 06:28:35 am »

Eu kontroll er en teknisk kontroll de skjekker ikke antall hk eller bredde på dekker / skjermer , det er ikke der problemet ligger , derimot blir jeg stoppet i teknisk kontroll av svv , vel da er det båre og ringe etter Taxi .
Loggført
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #6 på: mai 08, 2017, 10:25:28 am »

Bilen tekniske data ovs skal stemme med det som står i vognkort,( uavhengig om bilen er 40 år eller 60) selv om det ikke alltid blir sjekket på en kontroll for de som måtte ha det , men nok om det.
Det beste du kan gjøre er å ta kontakt med BT , å være ærlig å bare si det som det er , og hva du må gjøre å hvordan du skal gå fram. Så er jeg sikker på det ordner seg . Om det kun gjelder de tingene du har nevnt burde det være bra innafor. Bare husk at de fleste som jobber der er litt over gjennomsnittet intresert i bil og har Norges beste oppslagsverk på hva som er godkjent, så de er ikke født i går . Så respekt er stikkordet.
Har selv et par ombygde bobler å har bare gode erfaringer med BT om hjelp og tips for å få bilene godkjent.
Lykke til
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: mai 08, 2017, 13:11:58 pm »

Eu kontroll er en teknisk kontroll de skjekker ikke antall hk eller bredde på dekker / skjermer , det er ikke der problemet ligger , derimot blir jeg stoppet i teknisk kontroll av svv , vel da er det båre og ringe etter Taxi .


De to siste gangene jeg har hatt Ghian på EU-kontroll har de vært tydelige på at den ikke hadde blitt godkjent uten at hjul/senk/motor/bremser sto oppført i vognkortet, så hvis du går til et seriøst verksted som vet hva de driver med, skal de sjekke dette ja...
Loggført
Tom B
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: mai 08, 2017, 16:26:04 pm »

Takk for gode tilbakemeldinger , selvsagt må jeg ta turen til biltilsynet og begynne prosessen , kriteriet for og få en ombygd bil til og bli godkjent er att den er EU godkjent ,,

denne bilen har stått på en låve i 2 år ,  mangler eu kontroll , begjert avskiltet på grunn av manglende kontroll , vel
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: mai 15, 2017, 09:38:32 am »

Ikke for å skremme deg, men:
Etter jeg hadde bygd om bilen min i samsvar og dialog med biltilsynet, havnet jeg i følgende situasjon: Bilverkstedet kunne ikke EU godkjenne bilen min uten at endringene sto i vognkortet. Biltilsynet kunne ikke gjøre endringene i vognkortet før bilen var EU godkjent!!!
Så når jeg spurte BT om hva jeg skulle gjøre, trakk de på skuldrene. Når jeg spurte verkstedet om hva jeg skulle gjøre, gjorde de det samme. Det endte med at jeg fikk verkstedet til å ringe BT mens jeg sto der, og finne en løsning. Og dette var bare èn av utfordringene, men det er annen sak.
Når det gjelder din sak er det litt enklere om du har maks 160hk. Du må heller ikke fortelle noen at du har satt ned effekten fra 168hk. Da får du det ikke godkjent som 160hk.
« Siste redigering: mai 15, 2017, 13:04:08 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: mai 16, 2017, 07:43:35 am »

Folk har hatt variabel erfaring med biltilsynet forstår jeg :-)
Mitt tips til deg er uansett å ringe til dem og forklare at du har kjøpt en bil og ønsker nå (selv om den har stått en stund) å ha ting på stell/godkjent. Jeg vil anta at de er åpne for det på samme måte som de som søker på forhånd.

Angående papirene fra Bernie så vil ikke de være godkjent av biltilsynet uansett. De er for gamle og det står ikke påført nåværende registreringsnummer. Det er krav.
Derfor må du få bremset motoren på nytt og pass på at papirene har dato og registreringsnummer på bilen. Merk deg og at selv om det kanskje var 168hk i motoren hos Bernie, så vil det ikke nødvendigvis bli det på papirene. Litt avhengig av om de måler hjulhester eller omregner til motorhester. Der kan de også legge inn forskjellig ratio på gira slik at du uansett ikke vil ha noen problemer med å få papirer på 160hk eller lavere.
På mine papirer er det kun hjulhester. Jeg kan uansett selv regne om og gjette drivverkstap og fortelle høyere motorhester om jeg vil, men ser ikke poenget i det. Kreftene på hjula er det som betyr noe uansett.

Jeg har nylig vært gjennom akkurat det samme som deg med en kjøpt bil hvor alt allerede var montert, men ikke godkjent. Jeg ringte og hadde en positiv dialog fra dag 1. Gjorde hjemmeleksen min og skaffet alt av papirer (Følgte mye med bilen, men måtte fikse litt fra Tyskland + bremse motoren). Dette ble sendt inn til BT på forhånd slik at de kunne se hva jeg hadde og forberede seg til timen. Kjøpte prøveskilt og kjørte inn til avtalt tid og ut igjen med godkjent bil. Verre var det ikke :-)

Hvis du synes papirer på bremsene er dyre så husk på at det er mye kjekkere med godkjent bil, samt verdien på bilen din øker og.
Du kan og spare noen kroner på å kjøpe direkte fra f.eks CSP. Siten deres er på engelsk og de har god service.

Lykke til!

« Siste redigering: mai 16, 2017, 07:47:11 am av Trond Dahl » Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: mai 16, 2017, 07:51:38 am »

Og ingen tråd er bra uten bilde av bilen!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!