mars 29, 2024, 09:07:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygge om pre 65 med 5x205, 1915 motor og senk for godkjenning. Tips ?  (Lest 7596 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: mai 09, 2017, 15:47:33 pm »

Har ny puma forstilling liggende, den skal brukes. Eksisterende CB skivebremser med senkespindler skal av og noe annet godkjent skal på.

Her er hva jeg tenker, kjøpe Zero offset CSP skiver i 5x205 boltmønster fremme med TUV, på med puma, originale trommelbrems spindler, bremsepapirer på ca 100 hk, firehjulskontroll, originale hjul.... så biltilsynet.

Høres dette fornuftig ut ? Tenkes spesielt på bremsene da disse koster en haug med penger.
« Siste redigering: mai 09, 2017, 18:22:58 pm av Kjetil Lima » Loggført

1961 T1 - Custom
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #1 på: mai 09, 2017, 18:30:36 pm »

Hvis du skal ha Zero offset skivene, tror jeg de bare er TUV godkjent for 95 HK  Rekker tunge
Du må også bytte om til 2-krets hovedsylinder (står i TUV papirene), men det har du kanskje allerede gjort siden du har skiver fra før?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: mai 09, 2017, 19:09:15 pm »

Tenkes spesielt på bremsene da disse koster en haug med penger.

En haug med penger....... bare vent til du begynner med gammel Porsche og skal oppgradere bremsene på den. En kalipper koster mer en komplett Kercher TÜV 160 hk sett.  Kysser

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: mai 09, 2017, 21:48:00 pm »

Har allerede hatt gammel porsche 911, ikke så gammel som din men gammel nok :-)

Ok, hvis jeg dropper ZO kit og går for det vanlige for trommel spindel, hvor mye er det godkjent for ? Tromler bak.

Har bygget om til to krets ja, alt av bremsedeler, inkl alle rør, på denne bilen er gått maks 2-3000 km etter restaurering. Cb skivene er som nye men ikke godkjent.
Loggført

1961 T1 - Custom
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: mai 10, 2017, 06:24:17 am »

De ventilerte skiver har papirer på ind til 136 heste, eller vel egentlig 138,5 hvis man regner om fra Kw  Hæ
Men hvad er det for spindler og forstilling du har på bilen nu siden du vil bytte dem? Og har du haft kontakt med biltilsynet om at godkende den som den står?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #5 på: mai 10, 2017, 06:34:07 am »

Du kjenner sikkert til dette skrivet?


* IMG_0063.jpg (40.83 KB, 800x600 - vist 315 ganger.)
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: mai 10, 2017, 08:57:01 am »

.
« Siste redigering: juni 23, 2017, 17:19:08 pm av Kjetil Lima » Loggført

1961 T1 - Custom
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: mai 10, 2017, 10:09:01 am »

Såvidt meg bekjent så finnes det ikke TÜV godkjente senkespindler. Om dem i det hele tatt legger merke til at du har senkespindler er en helt annen sak.

Du må ha TÜV sertifisert forstilling og TÜV sertifiserte bremser. I tillegg må du ha bremsepapir på motoren din som bekrefter effekten. Jeg kan ikke se andre store utfordringer annet en hva som vil skje hvis dem reagerer på dine spindler.

Det hadde vel vært kjekt å fått ratt, belter og seter inn i vognkortet hvis dette ikke er originalt.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: mai 10, 2017, 12:19:00 pm »

.
« Siste redigering: juni 23, 2017, 17:19:56 pm av Kjetil Lima » Loggført

1961 T1 - Custom
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: mai 10, 2017, 15:31:38 pm »

Puma får du godkjent uansett. De er kjent med den i Stavanger og du trenger ikke ha papirer med en gang.
Gjør det enkelt og ta dialogen, de er ganske greie å ha med å gjøre. Det er hvertfall min erfaring.
Har sendt deg en epost på PM. Send mail til han og sjekk hva som må til.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: mai 14, 2017, 20:02:13 pm »

er jo sånn at bilar eldre enn nye kjøretøyforskrifter(1971) ikkje krever tüv godkjente deler ?? eller er da ikkje sånn i stavangerområdet

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #11 på: mai 15, 2017, 06:24:53 am »

Hvor står det i kjøretøyforskriften(1971)at ombygde biler (ikke org.) ikke har behov for type godkjente deler ved ombygning fra orginal stand?
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #12 på: mai 15, 2017, 06:46:34 am »

Vet ikke hvor det står, men jeg er av samme oppfattning etter å ha snakket med en som jobber i ombygningsgruppa. Nesten alt som skal på en bil etter 71 må ha TÜV papirer. Biler før 71 har ikke samme krav. Her er det opp til biltvilsynet å avgjøre
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #13 på: mai 15, 2017, 21:13:43 pm »

Min er 61 altså er det boka av 1942 som gjelder
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #14 på: mai 15, 2017, 21:16:46 pm »

Jeg skal forsøke å godkjenne senking med standard puma og eksisterende CB skivebremser
« Siste redigering: juni 23, 2017, 17:20:39 pm av Kjetil Lima » Loggført

1961 T1 - Custom
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #15 på: mai 16, 2017, 14:47:48 pm »

Dette bliver fint at høre svar på Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: mai 28, 2017, 13:22:40 pm »

Har du fået gang i dialog med Biltilsynet?  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 720
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #17 på: mai 29, 2017, 18:24:46 pm »

Hadde en meget god dialog med ombyggingsgruppa på Risløkka trafikkstasjon i forbindelse med ombygging av min 1966 T1. Fikk vel skriftlig positivt svar på det jeg søkte om (senk, dekk/felger, ratt, motor, tonede onepiece) som er oppklarende på det området ihvertfall.  Motor er dog en 1600, men de kjente til skrivet på 95 hk/160 kmt.

Kan se om jeg får lagt ut svaret jeg fikk fra de. Er noen år siden men reglene står fremdeles.
« Siste redigering: mai 29, 2017, 18:40:57 pm av eiko » Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #18 på: mai 30, 2017, 06:24:22 am »

Det hadde vært supert.
« Siste redigering: juni 23, 2017, 17:21:12 pm av Kjetil Lima » Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #19 på: mai 30, 2017, 06:27:18 am »

.
« Siste redigering: juni 23, 2017, 17:21:38 pm av Kjetil Lima » Loggført

1961 T1 - Custom
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 720
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #20 på: mai 30, 2017, 10:42:57 am »

Legger ved bilde av søknaden jeg fikk svar på i herrens år 2001. Men det et de samme reglen som gjelder nå på biler eldre en 010195 når det kommer til ombygging. Som du ser av søknaden gjelder denne en 1600 motor. De kjente til skrivet fra Tüv på 100 hk/160 kmt i toppfart med originale skivebremser. Dette mente de dog var for mye og jeg fikk en muntlig aksept noe senere på 1700 T4 motor på 77 hk på skivebremser.

Ellers fikk jeg godkjent forskjellige dekkdim foran/bak gitt at dekk/felg passet sammen ihht tabeller. Greit nok. Senking er ok med puma men de festet seg litt på ordlyden "fastsveising" som det står i brevet fra Møller jeg fikk den gang. Om de krever at den sveises i fast høyde vet jeg ikke men du får høre med lokal trafikkstasjon. Ratt står det også noe om her da  jeg har nardi uten noe papirer. Har elektriske dører med el åpning,  dette er også ok etter tidligere ankesaken. Tror noen hot rod gutta har tråkka opp den stien. Mørke onepiece fra hot Shop er tommel opp☺

Les og se om dette kan bidra på noen områder. Ellers anbefaler jeg å kjøpe boken Krav til kjøretøy der man finner gjeldende regler. Det kan være smart å være litt opplest på div temaer når det gjelder ombygging og dialog med trafikkstasjonene.
« Siste redigering: mai 31, 2017, 07:53:25 am av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 720
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #21 på: mai 30, 2017, 10:44:36 am »

.


* 20170530_112616.jpg (61.12 KB, 800x450 - vist 275 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 720
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #22 på: mai 30, 2017, 10:45:31 am »

..


* 20170530_112713.jpg (66.46 KB, 800x450 - vist 218 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 720
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #23 på: mai 30, 2017, 10:46:09 am »

...


* 20170530_112730.jpg (46.74 KB, 800x450 - vist 223 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 720
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #24 på: mai 30, 2017, 10:47:01 am »

Ja....nå kom alle sidene liggende da. Mobilbilder.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #25 på: mai 31, 2017, 05:44:38 am »

interessant lesning
« Siste redigering: mai 31, 2017, 05:49:44 am av Kjetil Lima » Loggført

1961 T1 - Custom
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #26 på: juni 05, 2017, 09:57:26 am »

Du skriver godkjennes med "originale felger/dekk" Hvorfor ikke få godkjent de hjulene du SKAL bruke:)
Jeg har godkjent alle mine biler i Egersund den siste tid, med hjul uten TUV. Men når det er sakt har jeg god erfaring med de i Stavanger også.

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!