mars 29, 2024, 11:36:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvem i Norge selger bensinslanger som tåler etanol?  (Lest 8010 ganger)
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« på: mai 10, 2017, 19:47:24 pm »

Det har vært diskutert en del, men finner ikke noe gode svar når søker.

Har selv testet Swedol sine som skal tåle bensin, olje og diesel.
Byttes i alle fall hvert 2.år..På tide å bytte igjen ser jeg.

Ser at noen kjøper på Mekonomen, men det står på nett at de de holder SAE30R6 standard.

Så... er det noen som vet om Norske forhandlere av slanger som holder SAE30R9 standard (eventuelt SAE30R10 for innvendig i tank)
Og som har erfaring med at de holder mer en 2 år i varmen i motorrommet.


« Siste redigering: mai 18, 2017, 09:14:59 am av tmatre » Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #1 på: mai 10, 2017, 20:15:12 pm »

Hei

Anbefaler slanger med teflon inni.

Mvh Ole Kr
Loggført

Mvh

Ole Kristian Blomquist Østborg
VW 1303S 1974
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: mai 10, 2017, 21:02:35 pm »

Jeg har hatt teflon slange liggende permanent i en tank med E85 - 85% etanol i noen år uten noen problemer. Så ja. Er du ute etter en permanent løsning så er teflon løsningen. Ulempen er at dem er nokså stive. I Sverige har mange års erfaring med E85 og du kan gjøre er søk på det utmerkete Savar turbo forumet.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #3 på: mai 10, 2017, 21:05:22 pm »

Antar at trykket ikke er så høyt, og da kan man benytte korrigerte teflon slanger. Minste størrelse er da 3/8.

Mvh Ole Kr
Loggført

Mvh

Ole Kristian Blomquist Østborg
VW 1303S 1974
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #4 på: mai 10, 2017, 21:09:06 pm »

Har vurdert teflon, men hvordan hvordan fungerer de mot fuel rail, trykkregulator som er laget for gummislange og slangeklemme?
(Har Mexico innsprut med WBX trykkregulator på oxy'en i camperen)

Om jeg har forstått riktig monterer en nippel, type AN eller lignende på teflonslangene.
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #5 på: mai 10, 2017, 21:12:37 pm »

Jobber i TESS og du kan få presset på mye forskjellig. Dersom det står ut en rørbit, så anbefaler jeg et twinferrule system, Duolok, så presser man en rørdtuss med spor på slangen og skrur det sammen. Da med en union av Duolok typen. Hadde benyttet syrefast da, blir finere over tid.
Loggført

Mvh

Ole Kristian Blomquist Østborg
VW 1303S 1974
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #6 på: mai 10, 2017, 21:14:58 pm »

Fuel rail i plast ja...
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #7 på: mai 10, 2017, 21:16:41 pm »

Det går også med Duolok. Men du kan høre med Kollevold Rally Import.
Loggført

Mvh

Ole Kristian Blomquist Østborg
VW 1303S 1974
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: mai 14, 2017, 07:16:40 am »

Faktisk så selger Biltema bensinslange som tåler etanol.
Det er båtslangen derfra som leveres med sertifikat, og den er produsert av en kjent slangeprodusent som også leverer til bla TESS. Kjøpte slangen der for ca 3 år siden, den er like fin nå.
Ellers skal TESS ha kommet med ny bensinslange som tåler etanol.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #9 på: mai 14, 2017, 08:15:40 am »

De bensinslanger Unneberg Bil leverer fra VW Heritage tåler 10% ethanol Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #10 på: mai 18, 2017, 07:41:25 am »

Hei

Det finnes veldig mange slanger som tåler ethanol, men det er viktig å tenke på graden av ethanol. SBR gummi som man ofte finner i gode luftslanger av gummi tåler også høy grad av ethanol, utfordringen her er at det ofte benyttes EPDM gummi utvendig som ikke er veldig glad i ethanol. EPDM gummi igjen tåler høy varme i forhold til andre gummityper, 60 - 80 grader utvendig. Nylon som benyttes i veldig stor grad begynner å reagere allerede ved 40 grader på ethanol.

Slik jeg forstår det, så skal du ha denne inni en tank og da hadde jeg helt klart godt for teflonslanger med syrefast stålfletting rundt. Om du velger AN kuplinger eller syrefaste kuplinger tror jeg ikke spiller så stor rolle, men viktig at du er klar over at aluminimum og syrefast skaper visse spenninger mellom materialet (fletting på teflonslanger er ofte AISI 316), men om det har noen betydning i stor grad er jeg usikker på.

Slike Duolok kuplinger (Swagelok/Parker A-lok), kan benyttes mot plastikk stusser, men man må være forsiktig. Kan også hende man skal putte en TI rørinnsats inni plastikk stussen dersom det er plass til det og uten at det reduseres mengden for mye.

Til info så er det er det lite eller ingen godkjenninger på at slangen er godkjent for ethanol, men det finnes sertifikater på at slangen er produsert i henhold til en standard - og at materialet motstår gitte kjemikaler/medier. Leste litt om Biltema sin slange, og den vill jeg nok ikke benyttet inni en tank dersom jeg fikk velge.

Kollevold Rally Import selger AN slanger og kuplinger. TESS benytter gjerne syrefaste kuplinger og presset utførelse som må gjøres med en elektrisk/hydraulisk presse, dette kan jo skape utfordringer dersom man skal gjøre justeringer og ikke har lett tilgang til presse.

Ring meg gjerne for mer info på 47 68 74 04. Jobber som produktansvarlig for blant annet teflonslanger i TESS, så kan du få litt mer detaljert info om forskjellige slanger.
Loggført

Mvh

Ole Kristian Blomquist Østborg
VW 1303S 1974
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #11 på: mai 19, 2017, 17:12:18 pm »

Da har jeg vært en tur innom to lokale forhandlere (Tess og Hydroscand)
Når en spør etter bensinslange får en hos begge olje transportslange.... Det hadde de på lager
Eksempel:
http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=67057
Det er antagelig ikke spesielt godt egnet i motorrommet på en luftkjølt. -15 °C - +60 °C.

Tess kan bestille SAE J30 R7 slange
http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=464040
Det er slange laget for bil med innsprøytning, og ville selvsagt antagelig vært mer egnet -20 °C - +80 °C.

Fra Swedol fikk jeg anbefalt denne.
http://www.swedol.no/bensin-oljeslange-vevarmet-bobin.html
SAE 30 R6 -30 til +90. Den må byttes etter 2 år!

Slanger som jeg ikke finner i Nore...men som jeg skulle ønske vi ble tilbudt når en ba om bensinslange av god kvalitet:
http://goodyearrubberproducts.com/2012pdfs/Goodyear_Commercial_Truck_Belts_and_Parts/files/assets/downloads/page0032.pdf  -34° to +135°C
http://www.continental-elite.com/Products/Automotive-Parts/Shop-Hose/Fuel-Hose/Fuel-Injection-Hose-SAE-30R9.html -34° to 135°C
https://www2.codan.com/node/28273 -30°C to 130°C

Så pass på hvilken slange dere får anbefalt, samme hvilken forhandler dere går til!
Jeg bytter til Swedol R6 i kveld, så bestiller jeg R9 slange fra det store utland og bytter til vinteren igjen.



Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 27, 2018, 12:23:52 pm »

Hot Shop www.folkevogn.no selger disse slangene:

Gates 6mm SAE J30R7 / DIN 73379 -35 til +125 grader
Kan brukes til bly/blyfri bensin, diesel, E-5, E-10, E-15, E-85. Motstår påkjenninger som varme/olje/ozon/forvitring..

http://www.folkevogn.no/index.php/nb/butikk/produkt/13957-bensinslange-6mm-svart-gummi

http://www.gatesautocat.com/pdf/universal/GATES_3225_FLH_EN.pdf
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!