mars 29, 2024, 03:47:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nybegynner og tenning  (Lest 3965 ganger)
Mikal
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« på: mai 24, 2017, 04:19:50 am »

Bilen er en 72' VW Variant 1600L

Heisan, jeg har akkurat byttet plugger, ledninger, fordelerlokk, rotor, kondensator og stift. Jeg har prøvd å justert tenningen ved hjelp av guider jeg har lest, men jeg får ikke liv i den. Grunnen til dette er at bilen vekslet mellom 2-4 cyl tidligere. Kunnskapen min er ikke all verden, men kan forklare hvordan jeg har gått frem - hvis noen har innspill så setter jeg pris på det.

Håper at dette stemmer:

/\
31
42

Tenningsrekkefølge: 1432

-Først og fremst har jeg justert stiften til 0,4mm åpning på toppen av kammen.
-Jeg har 3 merker på svinghjulet, det første er merket hvitt (TDC?), de to neste er kanskje 5 og 7.5 grader etter? Som jeg leste brukte jeg det første (5grader), mens fordelerrotoren står mot hakket i fordeleren (cyl 1).
-Jeg kobler en prøvelampe mellom coilen(negativ) og jord, vrir deretter fordeleren mot klokken til lampen lyser.

Fordeleren min er nok 'stock', med en vakuumklokke på seg hvis det betyr noe.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 24, 2017, 06:58:58 am »

For meg virker det som du har gått riktig frem. Den bør starte når rotoren peker mot hakket i fordeleren for sylinder 1.
Du bør også sjekke at sylinder 1 er på tenningspunktet når fordeleren står slik, for det er mulig å sette fordeleren feil inn i motoren.
Dette gjør du enklest ved å se at reimhjulet står på TDC, rotoren mot hakket, vippe av toppdekslet for syl 1/2 og sjekk at begge vippene for sylinder 1 er "fri" (dvs at de ikke belaster fjørene). Hvis alt dette stemmer er fordeleren rett satt inn.
Neste da blir å ta ut en plugg og sjekke omdu har gnist når noen vrir på starteren.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Mikal
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mai 24, 2017, 08:27:12 am »

Ah godt poeng, jeg var veldig nøye med å sette den på plass slik den sto. Men det spørs om den ikke sto feil i utgangspunktet da, jeg ser av gamle bilder at ledningene er dratt med 180 graders forskyvning ..da hjelper det vell lite at jeg nå har satt dem "rett".

Takk for tipset, skal prøve å kable om.
Loggført
Mikal
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mai 24, 2017, 22:51:47 pm »

Det funket, nå starter den i alle fall. Den går ikke på alle fire, men nå blir det litt enklere å feilsøke. Jeg vet ikke om det har noen betydning at merket i fordeleren er cyl3, det har jo fungert tidligere. Jeg kan ikke vri fordeleren 180 grader pga vakuumklokken.

Uansett, takk for hjelpen Berger!
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 25, 2017, 07:05:13 am »

Bra du fant ut av det, at rotor nå peker mot merket og sylinder tre samtidig spiller ingen rolle så lenge rett plugg får spenning til rett tidspunkt, og det gjør den jo siden den går. At den ikke går på alle fire kan være noe annet. Ta av en-og-en pluggledning mens bilen går, så finner du ut hvilken sylinder det er (bruk en isolert tang eller lignende så du ikke får støt). Feilsøk derfra. Sjekk plugg, pluggledning, kontaktpunkt inni fordelerlokk og ventilklaring for den aktuelle sylinder Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #5 på: mai 28, 2017, 22:28:37 pm »

Regner med du har 2 forgassere på din variant? eller har du sprut?

Har hatt problemer med min att det har gått rusk i nålventilene på forgasser og tettet bensintilførselen til den gjellende forgasser. Da går bilen bare på 2.

Kan og være tette dyser. f eks går på 2 på tommgang, men om man ruser så gårn på 4, da er det somregel tomgangsdyse/cut off ventilen.

Du finner kjapt ut om det er tenning eller bensin problem om du tar av luftfilter, setter på gasserstag og starter opp, deretter sprayer du startgass ned i en av forgasserne. Går den da på 4 er det problemer i den forgasseren og tenning er OK, hjelper det ikke sprayer du ned i den andre forgasseren. Fungerer det ikke da heller har du nok problemer med tenning eller annet.

(før du gjør dette så bare ta av luftfilter å titt neddi forgasserne mens du gir noen gass støt, da skall du se det sprute bensin ut av en liten "kran", da vet du att det faktisk er bensin i forgasserne dine.(chokespjeld må være åpent) spruter det ikke er det svært trolig en nålventil som enten har hengt seg opp eller er tett.)

Hvor holder du til?
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Mikal
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mai 28, 2017, 23:53:34 pm »

Regner med du har 2 forgassere på din variant? eller har du sprut?

Har hatt problemer med min att det har gått rusk i nålventilene på forgasser og tettet bensintilførselen til den gjellende forgasser. Da går bilen bare på 2.

Kan og være tette dyser. f eks går på 2 på tommgang, men om man ruser så gårn på 4, da er det somregel tomgangsdyse/cut off ventilen.

Du finner kjapt ut om det er tenning eller bensin problem om du tar av luftfilter, setter på gasserstag og starter opp, deretter sprayer du startgass ned i en av forgasserne. Går den da på 4 er det problemer i den forgasseren og tenning er OK, hjelper det ikke sprayer du ned i den andre forgasseren. Fungerer det ikke da heller har du nok problemer med tenning eller annet.

(før du gjør dette så bare ta av luftfilter å titt neddi forgasserne mens du gir noen gass støt, da skall du se det sprute bensin ut av en liten "kran", da vet du att det faktisk er bensin i forgasserne dine.(chokespjeld må være åpent) spruter det ikke er det svært trolig en nålventil som enten har hengt seg opp eller er tett.)

Hvor holder du til?

Heisan, det er to forgassere ja. Jeg har ikke fått gjort noe mer siden sist jeg skrev her, men nå blir det sol og litt testing de neste dagene.

Min har også vært nede på 2. Når den nå starter greier jeg ikke øke turtallet nevneverdig, får bare holdt den i livet. Merket nå sist at det leker bensin fra siden av forgasseren, vil det gjøre det om noe er tett?

Nå som alt av tenning er byttet ut så er vell forgasserne neste steg. Ikke at jeg vet hva en nålventil er, men jeg skal forhøre meg med google. Takk for tipset! Skal ta denne testen med startgass.
Må nevnes at plugg 1 og 3 var fryktelig nedsotet når jeg byttet dem, jeg ser nå at dette tyder på dårlig blanding bensin/luft ..så igjen er kanskje forgasserne synderne?

Det hjalp forresten ikke å ruse den tidligere, den gikk stanhaftig på 2/3 cyl uansett, da kan dyser utelukkes?

Bor i Bodø (sentrum)

Begynner å innse at jeg var heldig at bare clutchen røk når jeg hentet den i Fredrikstad og kjørte nordover, hehe.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #7 på: mai 29, 2017, 13:55:44 pm »

Kan være choken henger fast/ ikke åpner seg. Eller en forgassere renner over.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 29, 2017, 20:08:47 pm »

Er alt av bensinslanger byttet til nye?

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Mikal
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: mai 29, 2017, 20:55:57 pm »

Er alt av bensinslanger byttet til nye?

Ja, samtlige er byttet med skikkelige slanger da de gamle så ut til å stamme fra Biltema. Ingen lekkasjer der.
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #10 på: mai 29, 2017, 21:57:23 pm »

Du sier bensin lekkasje... ser det ut som det kommer ut fra spjeldaksel? da er det mye mulig den flommer over grunnet nålventil hengt seg opp i åpen stilling og dermed drukner de 2 gjellende sylindere. Det forklarer de sota pluggene og.

Prøv å start bilen og bruk en liten hammer eller lignende å slå på forgasseren der bensinslangen er koblet til. dette bør du gjøre med grei rus på motoren. Dette kan gjøre att nålventilen løsner og fungerer som den skall igjen Blunker

Vet jo ikke om dette er feilen, men det er en mulighet!
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #11 på: mai 29, 2017, 23:04:37 pm »

Må nevnes at plugg 1 og 3 var fryktelig nedsotet når jeg byttet dem, jeg ser nå at dette tyder på dårlig blanding bensin/luft ..så igjen er kanskje forgasserne synderne?

Med  plugg 1 og 3 mener du da de to sylindrene nærmest setene ?.   1 stk. på hver side?

Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Mikal
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: mai 30, 2017, 00:05:43 am »

Med  plugg 1 og 3 mener du da de to sylindrene nærmest setene ?.   1 stk. på hver side?


Ja ..det høres merkelig ut, men jeg er ganske sikker på det. Jeg tok no3 dagen etterpå siden jeg ikke hadde verktøy for å komme til den, så det ble litt oppdelt. Må lære meg å være mer systematisk Blunker
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #13 på: mai 30, 2017, 08:13:48 am »

Bensinlekkasje på siden av gasseren kan også være fra aks. pumpe. Tørr eller sprekt membran f. eks.
Spjeldstag er heller ikke helt uvanlig.
Soter den ned en sylinder på hver side er jo ikke 1 stk. tett gasser problemet.
Kompresjons test er en hurtig og grei feilsøking som kanskje kan gi noen svar.
Momentet på disse toppene er såpass lite at det hender de løsner.
Nedsota plugger kan jo også tyde på dårlig gnist, forbrenning.
Falsk luft er en vanlig synder på rare symptomer.
Slavisk testing, noen timer, og så plutselig sitter den der.
Flytt tenningslampe fra kabel til kabel, bare for å se at den blinker.
Da har du strøm til plugg. Ta av en og en plugghette når den fusker for å lokaliser hvilken den ikke går på.
sjekk at hettene sitter skikkelig på og pluggene sitter som de skal. Justering av ventiler.
Dette sammen med tidligere tips hjelper deg forhåpentligvis litt videre og gjør det også litt enklere å komme med tips.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Mikal
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: juni 12, 2017, 19:20:15 pm »

Venter på service-kit til forgasserne, men har testet kompresjon;

cyl
1: 5,75 bar
2: 5,5
3: 5,75
4: 3,75

Det er som dere ser lavt på cyl.4 ..er det krise eller fungerer det greit å kjøre med? Blir vell bare litt effekt-tap.

Så allerede nå at plugg 1 og 3 var sotete etter bare litt tomgang.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!