mars 28, 2024, 14:44:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fordeler gir maks fortenning på tomgang  (Lest 4197 ganger)
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« på: mai 26, 2017, 11:01:29 am »

Hallo hallo.
Jeg driver og tukler litt med en fordeler fra en 1200 motor nå om dagen (delenr. ZV/PAU 4 R 5). Jeg har stilt tenninga etter det som står i manualen som er 10° før TDC på tomgang med vakuum slangen koblet fra. Når jeg kobler på slangen igjen så gir den maks fortenning med en gang, og det skal de vel egentlig ikke gjøre. Kan det være såpass enkelt at fjæra som sitter inni fordeleren begynner og bli slakk i strikken, eller kan det være noe annet mystisk?
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #1 på: mai 26, 2017, 11:54:47 am »

Kan vel hende at en av fjærene har rustet i to. Større problem at ting setter seg fast der nede enn at de løsner  Gliser.
Noen gassere har to uttak. Det ene gir vesentlig mer vacum enn det andre. Hvis det går ann å si "gi" vacum.
Skal vel nesten ikke være undertrykk på tomgang men økende proporsjonalt med turtall. Fantastisk skrevet.
Mener å huske at min 1200 skiftet en 3 til 5 grader når slangen ble tatt av og på.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 26, 2017, 14:16:11 pm »

Tusen takk for svar. Da lærte jeg noe nytt. Jeg trodde det bare var en fjær inni fordeleren. Den som man ser når man tar av fordelerlokket er i hvertfall hel. Da får jeg demontere og se hva jeg finner.
Forgasseren den samarbeider med er en Solex 28pict som har bare et vakuum uttak.

3-5° høres mer riktig ut ja. Det er noe sånt jeg har hatt på andre motorer.

Edit: Fant ut at det bare sitter en fjær inni fordeleren. Men jeg fant også ut at den ikke klarer og dra armen fra vakuumklokka helt tilbake igjen (alt som er bevegelig inni fordeleren beveger seg helt fint og ingenting sitter fast så vidt jeg kan se), så det kan vel kanskje tyde på at jeg bør få tak i en ny fjær.
Eller kanskje det kan være vakuumklokka som er problemet?
« Siste redigering: mai 26, 2017, 16:45:51 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #3 på: mai 26, 2017, 17:04:16 pm »

Sorry..
Hodet mitt var på fordeler med vekter. De har to som trekker vektene sammen.
Sitter bare en på disse, som synes godt fra oven. kan jo ta av fjæra, og vippe av stag til klokka, på med fjær, for så å se om den trekker greit tilbake da. Litt mer tro på grader eller møkk som gjør tilbaketrekket tungt en selve klokka.
Vask og smøring gjør noen ganger underverker. Med staget av fra klokka kan du jo suge og blåse for å se om den går greit.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: mai 27, 2017, 12:27:41 pm »

Jeg tar aldri av vacuumet når jeg justerer tenninga, dog en 30hk 1200.
Trodde det var det samme på 34hk.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 27, 2017, 14:21:14 pm »

På disse fordelerne så skal den justeres med slangen av hvis det skjemaet jeg har stemmer.
I dag demonterte og renset jegfordeleren, og nå går plata nedi fordeleren mye lettere fram og tilbake. Nå klarer fjæra og trekke vakuumklokka helt tilbake uten problemer. Men det opprinnelige problemet er der enda. Jeg tar av slangen og justerer tenningen til 10° mens motoren går på tomgang, og så fort jeg kobler på slangen igjen så flytter den seg opp på 28-30°. Tar jeg av slangen så er den nede på 10° grader igjen.
Jeg heller fortsatt mot at det er fjæra som begynner og bli sliten. Da jeg tok den av i dag så jeg at den begynner å se strekt ut i den ene enden.
Eller kan problemet ligge i forgasseren, siden det er her vakuumet kommer fra?
« Siste redigering: mai 27, 2017, 17:05:58 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #6 på: mai 27, 2017, 15:48:03 pm »

Har en fjær på Vinterbro dersom du har lyst til å prøve med den.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #7 på: mai 27, 2017, 16:08:21 pm »

Uttak på gasser skal vel ha ett ca. knappenålstykt hull innvendig. Kan jo sjekke det også.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: mai 27, 2017, 21:24:06 pm »

Det er vakuum på tomgang så da øker også fortenningen. Når spjeldet åpnes øker trykket til atmosfærisk og fortenningen reduseres. Høres ut som at dette fungerer som forventet. Er vakuumuttaket over eller under spjeldet?
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 27, 2017, 23:27:20 pm »

Tok en kikk på vakuum uttaket på forgasseren i stad. Hullet som var der var en god del større enn knappenål størrelse. I kommoden i gangen så hadde jeg et utbrukt og maltraktert kadaver av en forgasser som hadde mindre hull i vakuumuttaket. Bare for moro skyld så kappet jeg av dette og plasserte det inni slangen mellom forgasseren og metallrøret som går ned til fordeleren. Det hadde ingen innvirkning.

Vakuum uttaket sitter over spjeldet. Etter det jeg har blitt forklart tidliger så skal visstnok fortenningen øke kun noen få grader ved tomgang for så og stige helt til den får fullt utslag et sted mellom 3000 og 3500 omdreininger. Men jeg har tatt feil mange ganger før. Jeg skal ikke kalle meg noen ekspert på dette. Derfor er jeg glad for at vi har forumet hvor man kan spørre dere som virkelig kan det om hjelp.
Hvis det er sånn som Einic sier så kan det jo godt hende at det bare er jeg som surrer (det har også skjedd mange ganger før). Vi har ikke hatt noen problemer med tenningsbank eller lignende med denne motoren, og vi har aldri opplevd at den har gått varm. Og det vil vi gjerne unngå i framtiden også, så da er det greit og sørge for at alt er på stell.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #10 på: mai 28, 2017, 08:58:03 am »

Har kun egen erfaring og logikk å gå ut ifra. Men de jeg har holdt på med øker fortenning i forhold til turtall.
På tomgang er det liten forandring. Her er det da tydeligvis flere utgaver og tankerekker fra bilfabrikant.
Samtidig sier en viss type logikk meg at pluggen bør tenne tidligere på høyt turtall for at eksplosjonen skal rekke å skje i tide.
3500 omdreininger i minuttet gir vel sånn ca. 29 gnister i sekundet, mot ca. 7 på tomgang.
På en sugemotor, vil det ikke alltid være undertrykk i innsug, gasser så lenge motoren går?
Forumet er smekk fullt av fagkunnskap. Del kunnskap.

Loggført

Stolt medlem av highroofers.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #11 på: mai 28, 2017, 16:55:22 pm »

28PICT har vel vakum hullet rett i kanten der spjellet treffer. Når spjellet er lukket, skal det sperre mestedelen av hullet. Med en gang spjellet har litt åpning er hullet under spjellet og du vil få mye vakum. Åpner man spjellet helt, vil vakumet forsvinne helt til turtallet har økt slik at det blir vakum igjen på grunn av at luften blir bremset i venturien. Dette er min foreløpige teori, så kom gjerne med korrigeringer  Osteaktig

Kan vel også bli feil vakum viss pakningen mellom forgasser og innsug ikke tetter "vakumkanalen" som man ser er åpen i bunn?


* HPIM1823 (Large).jpg (59.92 KB, 800x600 - vist 163 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 28, 2017, 19:55:54 pm »

Nå lærer jeg mye nytt (det er alltid et stort pluss).
Jeg skrudde av forgasseren i stad og kikket litt, og spjellet dekker delvis til hullet når choken er av. La også merke til at pakningen mellom forgasseren og innsuget begynte og se ganske sliten ut så jeg laget like godt en ny en, og gjorde reint både undersiden av forgasseren og innsuget.
Når jeg skulle sette på plassforgasseren igjen så merket jeg at bunnen på forgasseren også har sett bedre dager. Den har rett og slett blitt bøyd (jeg gjetter på at dette skyldes x antall møter med mer eller mindre hardhendte mekanikere gjennom 54 år. Og der inkluderer jeg meg selv). Omtrent 0,5mm glippe er det på midten. Hvis det kan bli problemer når den åpne vakuumporten i bunnen av forgasseren ikke dekkes ordentlig til, som SveinT nevner, så kan jo dette være en årsak.

Da er spørsmålet: Kan man ganske enkelt løse dette ved å løsne på pinneboltene i bunnen av forgasseren og pusse den til den er flat? Eller bør jeg heller bytte ut hele greia?

Forresten, stor takk til alle som har kommet med innspill så langt. Er veldig fint å få hjelp av dere som kan sakene.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #13 på: mai 28, 2017, 21:14:44 pm »

Jeg hadde prøvd å ta ut pinneboltene og slipe anleggsflaten med smergelpapir på en glassplate.

Men hva er grunnen til at du feilsøker slik? Er det tomgangsproblemer eller noe annet?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 28, 2017, 21:43:42 pm »

Hovedgrunnen til at jeg driver med dette er mest fordi jeg synes det er veldig gøy. Mye av moroa med veteranbil for min del er alskens vedlikeholds arbeid, justering og feilsøking. Spesielt på denne tiden av året har jeg en tendens til å ta av litt.
Bilen det gjelder brukes en del av fruen i huset også, så jeg liker å holde alt på stell så unngår å strande langs veien. Hun får til mye rart selv, men noen mekaniker er hun definitivt ikke.

Smergelpapir og glassplate skal prøves i morgen kveld.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #15 på: mai 29, 2017, 07:24:36 am »

Jeg liker også at ting er i orden og fungerer når det skal. Men viss det fungerer uten sympomer av noe slag er det best å ikke røre det  Osteaktig
Jeg tenkte viss tomgang er normal, så kan det være den skal dra mye fortenning når slangen settes på. Den store vakumklokka på fordelere uten sentrifugalvekter lager mye mer fortenning enn de andre nyere.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mai 29, 2017, 10:10:35 am »

Ja du sier noe der. Jeg er mest vandt med å skru på 70 talls motorer, og der er det jo motvekter også. Det fungerer jo tross alt ganske bra sånn som det er, så da satser vi på at det fortsetter sånn. Igjen stor takk til alle som har bidratt.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #17 på: juni 07, 2017, 20:06:00 pm »

Da viser det seg at det sannsynligvis var pakningen mellom forgasser og innsug som var synderen. Den dekket ikke ordentlig til vakuumhullet på bunnen av forgasseren. At forgasseren også var litt skeiv i bunnen har sikkert ikke gjort ting bedre heller. Så nå fungerer ting som de skal baki der.
Igjen takk for alle innspill.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #18 på: juni 08, 2017, 11:35:29 am »

Bare sånn for ettertidens hodekløing.
Den trekker da ikke opp så mye fortenning på tomgang?!"
Loggført

Ikke alltid
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #19 på: juni 08, 2017, 11:49:36 am »

Jeg ville nå stilt tenningen til 10 grader med vakumslangen på, for så å se at den avanserer som den skal når du gir gass.
Gir liten mening å stille den med slangen av annet enn ved feilsøking dersom den ikke avanserer som den skal
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #20 på: juni 26, 2017, 23:11:36 pm »

Nå har jeg funnet ut at den største synderen har hele veien vært forgasseren. Ny pakning og sliping av anleggsflatene mellom forgasser og innsug gjorde mye, men det ble fortsatt ikke helt bra. En kveld satte jeg sammen en reserve forgasser (alltid greit og ha) av noen deler jeg hadde i boden. Så for å teste om jeg hadde fått skrudd alt riktig sammen så monterte jeg den i bilen og startet opp. Og da fungerte plutselig opptrekket som det skulle. Nå ligger den på 10° på tomgang, øker jevnt opp til 28° når jeg gasser på, og synker ned til 10° igjen når jeg slipper opp. Så da fungerer i hvertfall det. Jeg er ganske sikker på at det ikke har vært helt 100% tett mellom de to delene av  forgasseren, da anleggsflaten på toppen av selve forgasserhuset ikke var helt flat.

Men nå tror jeg enten coilen eller kondensatoren holder på og takke for seg. De begynner jo å bli noen år. Coilen tror jeg har vært i bruk siden hippietiden minst. Det har vært litt småfusking ved sjeldne anledninger som gradvis har blitt verre i løpet av de siste ukene. Den drar som bare det når motoren er kald, men når den blir varm så kan det kjennes ut som om jeg har fylt kenguru bensin. Motoren har også stoppet på tomgang et par ganger.
Men dette skal vi nok få en ordning på ganske raskt.

Edit: Rotet fram en ny kondensator fra "delelageret" da jeg kom hjem fra jobb i dag. Og vipps så var plutselig all nøkking og fusking borte. Rart hvor stor innvirkning et lite fingerbøll med noen meter sammenrullet aluminiumsfolie kan ha egentlig.
« Siste redigering: juni 27, 2017, 18:35:33 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!