Jeg skulle ønske jeg kunne svare deg godt Berger.
Jeg har fått hjelp av en dyktig fyr til å sette igang bilen. Jeg kan ingenting, og stoler på ham. Han ba meg sjekke om tennpluggene er av rett type, og om tenningskurven er rett. Dette fordi bilen drar dårlig, og det hørtes ut som den ene pluggen ikke tenner.
Nå kjøper jeg nye plugger, og ellers er alt nytt fra coilen fram til pluggene. Det er noe vakuumgreier på fordeleren, men fra to på den forrige til en på den nye. Original forgasser så vidt jeg kn se.
Kan jeg ødelegge noe hvis jeg prøver andre kurver?
Hvor finner jeg ut når vakuumopptrekket starter og hvor mye vakuum som skal til?
Det er mange varianter av fordelere og forgassere på boblemotorene, og ikke alle går like godt sammen, så hvis det har blitt byttet til uorginalt kan det være et puslespill å finne ut av. Men i all hovedsak er det to "varianter". Den ene er fordeler med kun vakumopptrekk. Den andre er fordeler med vakumopptrekk og sentrifugalopptrekk. På en såpass ny modell som din, er det vanlig med den siste. Vakumet fra forgasseren er da avstemt i forhold til fordeleren.
Du gjør ikke noe galt med å prøve en annen kurve, du vil bare merke at den går litt bedre eller dårligere.
Jeg mener at det skal stå i den tabellen som følger med fordeleren hvor mye vakum og når vakumet starter/slutter for hvert program.
Man kan se det med en tenningslampe også. Hvis man holder lyset fra lampen mot tenningsmerket mens man gir jevn turtallsøkning, skal lyspunktet flytte seg til høyre for tenningsmerket. Flytter den seg for fort vil du kunne få "popping" opp av forgasseren. Flytter den seg for sakte, vil motoren nøle og virke som den kveler seg. På den måten kan man prøve ulike kurver. Når du har funnet en som passer skal du kunne gi raskt gass og motoren svarer da med å gå kjapt opp i turtall.
Det forutsetter at resten av tenningsystemet er ok og at tenningen er grunninstillt riktig (ca 8-10 grader ved 900-1000 omdr). Forgasseren må også være ok, og det viktigste er kanskje at akslerasjonspumpen fungerer som den skal. Gir den for lite, vil du aldri greie å få tenningen til å føles riktig.