april 20, 2024, 05:00:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Advance curve 123Ignition VW1303  (Lest 2047 ganger)
Boble74
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« på: mai 31, 2017, 21:34:34 pm »

Jeg sliter med å få rett tenning etter å ha satt inn ny fordeler. 123Ignition fra folkevogn.no

Jeg fant modellnummeret på den gamle fordeleren, og har stilt den nye etter det. Men den gamle kan godt å ha vært feil?
Nr på den gamle var 113.905.205Aj og skjemaet til 123Ignition sier at jeg da skal bruke kurve 6.

Hvor kan jeg finne ut hva den skal være på hvis den gamle var feil? Det står i instruksen til 123 at jeg skal sjekke workshop-boka, men finner ingen ting i Haynes. Kan noen hjelpe?

Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 31, 2017, 22:13:09 pm »

Jeg har en pdf med et utdrag fra en gammel dansk manual hvor det står mye rart angående de fleste fordelerne som var i bruk fra 1960 til 1973.
Jeg kan sende deg den på mail eller lignende hvis du vil ha den.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Boble74
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mai 31, 2017, 22:28:50 pm »

Send det gjerne til nob101112@gmail.com Glad
Takk!
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 01, 2017, 06:17:34 am »

Hva er symptomene du merker på at tenningskurven er feil?
Har du den typen med vakumopptrekk? Orginal forgasser? Det som i all hovedsak skiller de ulike kurvene for VW er når vakumopptrekket starter og hvor mye vakum som skal til.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Boble74
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juni 01, 2017, 08:34:13 am »

Jeg skulle ønske jeg kunne svare deg godt Berger.

Jeg har fått hjelp av en dyktig fyr til å sette igang bilen. Jeg kan ingenting, og stoler på ham. Han ba meg sjekke om tennpluggene er av rett type, og om tenningskurven er rett. Dette fordi bilen drar dårlig, og det hørtes ut som den ene pluggen ikke tenner.

Nå kjøper jeg nye plugger, og ellers er alt nytt fra coilen fram til pluggene. Det er noe vakuumgreier på fordeleren, men fra to på den forrige til en på den nye. Original forgasser så vidt jeg kn se.

Kan jeg ødelegge noe hvis jeg prøver andre kurver?
Hvor finner jeg ut når vakuumopptrekket starter og hvor mye vakuum som skal til?
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 01, 2017, 09:23:15 am »

Jeg skulle ønske jeg kunne svare deg godt Berger.

Jeg har fått hjelp av en dyktig fyr til å sette igang bilen. Jeg kan ingenting, og stoler på ham. Han ba meg sjekke om tennpluggene er av rett type, og om tenningskurven er rett. Dette fordi bilen drar dårlig, og det hørtes ut som den ene pluggen ikke tenner.

Nå kjøper jeg nye plugger, og ellers er alt nytt fra coilen fram til pluggene. Det er noe vakuumgreier på fordeleren, men fra to på den forrige til en på den nye. Original forgasser så vidt jeg kn se.

Kan jeg ødelegge noe hvis jeg prøver andre kurver?
Hvor finner jeg ut når vakuumopptrekket starter og hvor mye vakuum som skal til?

Det er mange varianter av fordelere og forgassere på boblemotorene, og ikke alle går like godt sammen, så hvis det har blitt byttet til uorginalt kan det være et puslespill å finne ut av. Men i all hovedsak er det to "varianter". Den ene er fordeler med kun vakumopptrekk. Den andre er fordeler med vakumopptrekk og sentrifugalopptrekk. På en såpass ny modell som din, er det vanlig med den siste. Vakumet fra forgasseren er da avstemt i forhold til fordeleren.
Du gjør ikke noe galt med å prøve en annen kurve, du vil bare merke at den går litt bedre eller dårligere.
Jeg mener at det skal stå i den tabellen som følger med fordeleren hvor mye vakum og når vakumet starter/slutter for hvert program.
Man kan se det med en tenningslampe også. Hvis man holder lyset fra lampen mot tenningsmerket mens man gir jevn turtallsøkning, skal lyspunktet flytte seg til høyre for tenningsmerket. Flytter den seg for fort vil du kunne få "popping" opp av forgasseren. Flytter den seg for sakte, vil motoren nøle og virke som den kveler seg. På den måten kan man prøve ulike kurver. Når du har funnet en som passer skal du kunne gi raskt gass og motoren svarer da med å gå kjapt opp i turtall.
Det forutsetter at resten av tenningsystemet er ok og at tenningen er grunninstillt riktig (ca 8-10 grader ved 900-1000 omdr). Forgasseren må også være ok, og det viktigste er kanskje at akslerasjonspumpen fungerer som den skal. Gir den for lite, vil du aldri greie å få tenningen til å føles riktig.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 01, 2017, 14:25:46 pm »

Her står litt om tenningskurven på fordeleren du nevnte (klippet og limt fra en gammel dansk manual).

Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!