august 14, 2022, 16:44:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hvitt skum i påfyllingslokket (olje)  (Lest 2310 ganger)
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« på: juni 01, 2017, 20:38:43 pm »

hei!
har tatt bobla mi ut av vinterlagring, så tenkte jeg skulle til med et oljeskift nå i de nærmeste dager, åpnet bare lokket for å kjike idag og oppdaget hvit skum/krem på lokket og litt nedi den boksen før røret ned til motor.
skjønner jeg har fått vann i motoren, men hvor kommer det fra? er jo ikke akkuratt som en nybil med dårlig toppakning, bilen går som den skal. nå som jeg skal skifte olje, hva skal jeg da gjøre for å få det bort? og for å forhindre det igjen?

takker for svar  Glad
Loggført
Langlo
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Stranda, Møre og Romsdal


Vis profil

« Svar #1 på: juni 01, 2017, 20:39:24 pm »

er forresten en 1973 1303S 1600 motor
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #2 på: juni 01, 2017, 20:52:54 pm »

Bruk motor rens på motoren når du tar olje skift, så får du ut litt avleiring og dritt også. Vet de har det på meca. Ha i gamle olja og la bilen gå 5-10 min, tappeolje som vanlig. enkelt å bruke.  Se om det er hvit i olja, om den er bra så ville jeg tippet på kondens. Har vært borti at det har kommet gjennom gasser, men da har den stått uten filter  og ute.
« Siste redigering: juni 01, 2017, 21:01:13 pm av ted67 » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4177
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: juni 02, 2017, 23:15:10 pm »

Den hvite guffa kommer som regel av mye småkjøring, evt startet opp mange ganger on vinteren uten å få varmkjørt motoren skikkelig (minst en halvtime).
Det dannes kondens hver gang man starter.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 770
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #4 på: juni 04, 2017, 21:18:35 pm »

Hvitt skum er helt vanlig. Hvis du vil rense motoren tar du bare to tette oljeskift. Hold eg unna dieselrens og annet "flush" lurium. Sikker måte å skade lager og kamaksler. Det hvite skummet blir borte på en langtur på noen timer. Er bare kondens.
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 872
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #5 på: juni 05, 2017, 10:13:19 am »

Med eller uten rens, med eller uten tilsetninger???
Det evige spørsmålet.
 Kondens er vann. Temperatur og pisking gjør at vannet blander seg inn i oljen. Vit krem. grå masse.
Dette senker smøreevnen på oljen og er ikke det beste å ha. Dårlig ånding, mye småkjøring eller lange stillestående perioder
øker mengden vann inne i motoren.
Lagringsolje ved bortsetting. oljeskift før første vårtur. Bruke bilen.
Skru av lokket en gang i mellom og tørk av det du kommer til. Fjern dritten i hvert fall.
Ingen grunn til panikk.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!