april 26, 2024, 15:27:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trykk i oljesystem  (Lest 2765 ganger)
Erik R
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« på: juni 08, 2017, 11:51:36 am »

Hei.
1600 AD motor.
Har "trykk" i oljepåfyllingslokket, det pulserer inn/ut i takt med turtall.
Motoren bruker ikke olje, men det er dråper under påfyllingstuten etter kjøring. Er også noe olje lenger nedover.
Er dette normalt eller er det tegn på slitte sylindre/stempel?

Takk for svar.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juni 08, 2017, 12:16:34 pm »

Litt trykk er normalt, blåser det godt, er det tegn på slitne sylindere/gjennomslag.
Beste måten er å ta en sylinderlekkasjetest, evt komptest.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2 på: juni 08, 2017, 20:11:02 pm »

Sjekk at røret som går ned fra olje påfyllinga og under motoren ikke et tett. Det skal sitte en gummihette, med en spalte der. Kan ha tetta seg.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1260
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: juni 10, 2017, 13:34:03 pm »

Farlig om man mangler hetta?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #4 på: juni 10, 2017, 14:03:45 pm »

Er vel en beskyttelse mot støv og drit oppover i røret, men er vel ikke noe krise å kjøre uten. mangler sikkert på 80% av Boblene.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1260
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: juni 10, 2017, 14:11:34 pm »

Ok takk Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 12, 2017, 08:42:46 am »

Er vel en beskyttelse mot støv og drit oppover i røret, men er vel ikke noe krise å kjøre uten. mangler sikkert på 80% av Boblene.

Den er vel for å hjelpe til med åndingen og? Skaper trykkforskjell og suger ut trykket.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #7 på: juni 12, 2017, 21:26:51 pm »

Er vel en beskyttelse mot støv og drit oppover i røret, men er vel ikke noe krise å kjøre uten. mangler sikkert på 80% av Boblene.

Den er vel for å hjelpe til med åndingen og? Skaper trykkforskjell og suger ut trykket.
Det er meget sannsynlig.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Erik R
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: juni 22, 2017, 21:01:15 pm »

1.Har fått målt nå.
6,5 bar i de to bakre sylinderene og 5,5 i de to fremre.
Dette er jo for lavt, men jeg lurer på hvorfor det er forskjell på fremre og bakre?
Motoren må ut uansett så jeg tenker å sjekke flere ting før jeg bestiller deler.

2.
Kan det være slitte ventilseter/ventiler? Den har vært kjørt med 98 blyfri siste 20 årene.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!