mars 29, 2024, 02:31:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: forsterkning av orginal blokk  (Lest 3584 ganger)
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« på: juni 20, 2017, 23:40:38 pm »

heisann. hva alternativer har man egentlig hvis man skal forsterke orginal as41 blokk. planen min er å få satt inn styrehylser til rammeboltene, og gjennomgående bolter, samt å sveise opp bak sylinder nr3. er det hensiktsmessig å gå for 6 sylinderbolter?

Kjell
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #1 på: juni 21, 2017, 01:05:34 am »

Spennende løsning, men blir den sterkere (og billigere) enn en ettermarked alu blokk av god kvalitet ?
Her kommer det nok en del svar :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: juni 21, 2017, 06:02:38 am »

heisann. hva alternativer har man egentlig hvis man skal forsterke orginal as41 blokk. planen min er å få satt inn styrehylser til rammeboltene, og gjennomgående bolter, samt å sveise opp bak sylinder nr3. er det hensiktsmessig å gå for 6 sylinderbolter?

Kjell

Hvorfor ønsker du å gjøre noe slikt?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #3 på: juni 21, 2017, 10:18:29 am »

heisann. hva alternativer har man egentlig hvis man skal forsterke orginal as41 blokk. planen min er å få satt inn styrehylser til rammeboltene, og gjennomgående bolter, samt å sveise opp bak sylinder nr3. er det hensiktsmessig å gå for 6 sylinderbolter?

Kjell

Hvorfor ønsker du å gjøre noe slikt?

-BB-

jeg skal bygge en 1776 så jeg trenger ikke blokk som har plass til større veiv, og orginalblokka veier rundt halvparten av ei autolinea blokk. men jeg tenker at hvis jeg plutselig får lyst å montere turbo så hadde det vært greit å ha tillit til at blokka holdt.
Loggført
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #4 på: juni 21, 2017, 11:22:45 am »

Spennende løsning, men blir den sterkere (og billigere) enn en ettermarked alu blokk av god kvalitet ?
Her kommer det nok en del svar :-)

jeg aner ikke hva maskineringsarbeidet vil koste, magnesiumstilsett koster en del. jeg ser for meg at det totalt sett vil koste rundt det samme som en autolinea blokk, tåle mindre men også veie ca halvparten Kult men det er jo flere som kjører mye hk gjennom orginalblokk, men har ikke peiling hva folk gjør med blokkene for å få dem til å holde.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: juni 21, 2017, 12:04:08 pm »

Ordentligt grundarbejde med linieboring, planing af blokken samt montering af case savere tror jeg skal holde langt. Med mindre du tænker utrolig mange turbo heste?

Og gør du det har nok den lille ekstra vægt Autolinea blokken har ikke stort at sige i vægt / effekt forholdet Blunker
Udfordringen her ligger vel i at finde en brugbar original blok. Hvis du skal gå til indkøb af et objekt kan det være lurt at se under bunnlokket om blokken er hel eller begynder at tære op.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: juni 21, 2017, 12:32:35 pm »

heisann. hva alternativer har man egentlig hvis man skal forsterke orginal as41 blokk. planen min er å få satt inn styrehylser til rammeboltene, og gjennomgående bolter, samt å sveise opp bak sylinder nr3. er det hensiktsmessig å gå for 6 sylinderbolter?

Kjell

Hvorfor ønsker du å gjøre noe slikt?

-BB-

jeg skal bygge en 1776 så jeg trenger ikke blokk som har plass til større veiv, og orginalblokka veier rundt halvparten av ei autolinea blokk. men jeg tenker at hvis jeg plutselig får lyst å montere turbo så hadde det vært greit å ha tillit til at blokka holdt.

Man kan lade opptil 3 bar på en original blokk. Over det så begynner toppene å flytte på seg. Det er overhodet ingen grunn til å forsterke en original blokk før man har ambisjoner om å nå 500+ hk.

Jeg hadde bygget en 1835ccm motor basert på en bra 69mm veiv, AA thick wall sylindre med 92/94mm, Mahle 92mm stempler og CB Mini Wedgeport topper. Jeg hadde brukt 10mm originale pinnebolter evnt RaceWare 8mm og noen kvalitetsråder. Deretter hadde jeg kjørt på med ladetrykk til jeg var fornøyd. 450hk på 2 bar burde være fullt mulig med en slik kombinasjon av deler.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #7 på: juni 21, 2017, 13:33:22 pm »

heisann. hva alternativer har man egentlig hvis man skal forsterke orginal as41 blokk. planen min er å få satt inn styrehylser til rammeboltene, og gjennomgående bolter, samt å sveise opp bak sylinder nr3. er det hensiktsmessig å gå for 6 sylinderbolter?

Kjell

Hvorfor ønsker du å gjøre noe slikt?

-BB-

jeg skal bygge en 1776 så jeg trenger ikke blokk som har plass til større veiv, og orginalblokka veier rundt halvparten av ei autolinea blokk. men jeg tenker at hvis jeg plutselig får lyst å montere turbo så hadde det vært greit å ha tillit til at blokka holdt.

Man kan lade opptil 3 bar på en original blokk. Over det så begynner toppene å flytte på seg. Det er overhodet ingen grunn til å forsterke en original blokk før man har ambisjoner om å nå 500+ hk.

Jeg hadde bygget en 1835ccm motor basert på en bra 69mm veiv, AA thick wall sylindre med 92/94mm, Mahle 92mm stempler og CB Mini Wedgeport topper. Jeg hadde brukt 10mm originale pinnebolter evnt RaceWare 8mm og noen kvalitetsråder. Deretter hadde jeg kjørt på med ladetrykk til jeg var fornøyd. 450hk på 2 bar burde være fullt mulig med en slik kombinasjon av deler.

Mvh
BB

men hvor holdbart blir et slikt oppsett til gatebruk og bøllekjøring? har ingen ambisjoner om så mye hk, tenker mer i 200hk området. planen er å gå for ei 69mm dpr motvektsveiv, muligens knife edge, jeg har helt nye CB h-beam råder som jeg vil bruke. 90.5mm AA sylindere.

men, som en digresjon uten å trå noen på tærne. hvorfor velger så mange å gå for nye dyre blokker hvis den orginale holder til så mye ladetrykk?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: juni 21, 2017, 13:38:03 pm »

Jeg ville nok stole blindt på det Kalle skriver  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #9 på: juni 21, 2017, 14:09:19 pm »

Jeg ville nok stole blindt på det Kalle skriver  Blunker

Ja han har jo absolutt bevist at det funker
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 09, 2017, 20:40:57 pm »

Yo Kjell..
Har du kommet noe videre med planene dine her?
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!