mars 29, 2024, 09:08:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bryter til viskermotor  (Lest 2205 ganger)
Arild66
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted:


Vis profil

« på: juni 27, 2017, 19:43:39 pm »

Jeg har en 1300 1966 6V. Pirken på EU kontrollen ville ha vidusspyler til å virke. Det har den aldri gjort i mitt 20 årige eie.  Ny innkjøpt fra Hot Shop, da den gamle var sprukket i pumpedelen. Den gamle har fire koplingspunkter 31b, 54d dobbel og 54. På 31b brun ledning, 54d sort/blå og 54 strøm inn, sort og sort ut til motor.
Den nye har 6 koplingspunkter:  31 står mellom 2 tapper, 31h, 53a, 53b og 30.  Jeg ba om hjelp fra leverandør, men de var ikke bileleltrikere! Jeg skal ha pusserne til å gå med en fart og parkere nede på ruta.  Er det noen der ute som kan fortelle meg hvilke koplingspunkter jeg skal bruke på de 4 ledningen jeg har til rådighet?
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #1 på: juni 27, 2017, 21:52:57 pm »

Hei! Ikke relevant i forhold til kabel problemet ditt men jeg mener ganske sikkert at det ikke ble påbud med vinduspyler på ruta før 1971. Og at du ikke trenger forholde deg til det. Men kan slå det opp i morgen for å være helt sikker.

Og har du selvparkering på viskermotoren din på 66? 
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 27, 2017, 23:03:37 pm »

66 modellen til en kar jeg kjenner har selvparkering. 63 modellen vår har også det.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Arild66
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: juni 28, 2017, 07:08:02 am »

Enig, kabling og spyler er to forskjellige ting. Pusserne gikk, men bryteren var sprukket i "vanndelen" så derfor måtte jeg kjøpe ny. Den gamle parkerte pusserne nede.
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #4 på: juni 28, 2017, 08:12:46 am »

Ville bare opplyse om at spyler og selvparkering er ikke påbudt siden du refererte til "pirken på EU kontrollen Glad


* IMG_5078.jpg (130.32 KB. 800x600 - vist 131 ganger.)

* IMG_5077.jpg (86.07 KB. 800x600 - vist 165 ganger.)

« Siste redigering: juni 28, 2017, 08:27:53 am av ted67 » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: juni 28, 2017, 16:56:41 pm »

Du er jo så heldig at den gamle bryteren fortsatt virker på den elektriske delen. Da kan du måle hva som skjer i de forskjellige stillingene, og sammenlikne med den nye. Regner med den gamle bryteren har en hastighet, mens den nye kanskje har to?
Som et tips er som regel 30 pluss inn, og 31 har noe med jord (-) og gjøre.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Arild66
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: juni 28, 2017, 20:08:59 pm »

Takk for gode tips.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #7 på: august 08, 2017, 22:46:32 pm »

Jeg har en 1300 1966 6V. Pirken på EU kontrollen ville ha vidusspyler til å virke. Det har den aldri gjort i mitt 20 årige eie.  Ny innkjøpt fra Hot Shop, da den gamle var sprukket i pumpedelen. Den gamle har fire koplingspunkter 31b, 54d dobbel og 54. På 31b brun ledning, 54d sort/blå og 54 strøm inn, sort og sort ut til motor.
Den nye har 6 koplingspunkter:  31 står mellom 2 tapper, 31h, 53a, 53b og 30.  Jeg ba om hjelp fra leverandør, men de var ikke bileleltrikere! Jeg skal ha pusserne til å gå med en fart og parkere nede på ruta.  Er det noen der ute som kan fortelle meg hvilke koplingspunkter jeg skal bruke på de 4 ledningen jeg har til rådighet?

Drister meg til å foreslå å lese koblingsskjema?

66 modell: https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_66.jpg. E er bryteren, W er viskermotoren.

67 modell: https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_67_USA.jpg. Her ser du kontaktpunktene som du har i din nye bryter.

Selvparkeringen er mekanisk/elektrisk. Et 'slepekontakthjul' inne i viskermotoren sørger for at den fortsetter å gå når viskerbryteren er slått av. Viskermotoren må jo ha strøm hele veien ned, derfor står det konstant strøm på bryteren når tenningen er på, og derav noen flere koblingspunkter. Hvilke nummer på ledningene som gjør hva vet jeg ikke. Jeg ville bare prøvd meg frem rolig og forsiktig med forskjellige kombinasjoner, bruk prøvelampe og se hva som skjer i når du betjener bryteren. Kanskje du får den til å gå selv om den nye bryteren er feil type.

Hvis du vil ha to hastigheter og selvparkering må du skifte til ny 'moderne' viskermotor. Anbefales. Du får sikkert tak i en her på forumet.
« Siste redigering: august 08, 2017, 22:59:51 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #8 på: august 08, 2017, 22:54:04 pm »

En annen workaround: Legg opp elektrisk spyler. Koble en liten uorginal spylermotor til slangen (motoren plasseres løst under tanken) og legg opp en trykknappbryter i dash'en. Det originale trykkluftsystemet er sjarmerende teknologi, men egentlig helt håpløse greier.

Da kan du jo beholde den originale bryteren din.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!