august 08, 2022, 21:37:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremser  (Lest 7401 ganger)
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« på: august 06, 2017, 14:31:14 pm »

Lav bremsepedal. Hva gjør jeg? (Og ikke svar at det er bare å ha dreggen klar!)
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #1 på: august 06, 2017, 15:33:33 pm »

Legg etter bånd på bakhjul. Eller bare benytt deg av rusthullet i gulvet Gliser
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4848
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2 på: august 06, 2017, 16:13:13 pm »

 Gliser Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #3 på: august 06, 2017, 16:48:33 pm »

platåsko selvfølgelig så føles ikke pedalen så lav Øyerulling

Om det ikke er moten for deg, er det greit å se etter om det er så mye bremsevæske som det pleier være i beholderen. Er det mindre er det tegn på at den stikker av. Om den ikke forsvinner kan det være luft eller annen  morro..
« Siste redigering: august 06, 2017, 17:05:21 pm av ted67 » Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: august 06, 2017, 19:15:23 pm »

Rusthull og platåsko!! Dere kan bedre!! Prøver med skrutrekkeren og det jævla hølet på innsida. Kronglete, men, ja, jeg har tid til det:-)
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #5 på: august 06, 2017, 20:51:40 pm »

Lav pedal skyldes normalt sett lang vandring på bremsepumper. Da du trolig har skivebremser foran er det kun bak det dreier seg om.
Kommer pedalen opp ved pumpebremsing snakker vi luft i anlegget og vi kan lure på hvor den kommer fra.
Ved lite væske i beholderen tyder det på utslitte bremser eller lekkasje. Så velstelt som bilen din er kan vi vel utelukke det.
Ja det er knotete og det er noen ganger vrient å vite hvilken vei man skal tvinge tannhjulet.
Pass på at du ikke legger etter så hardt at du får varmegang. Skal fint gå å snurre hjulet etter at du har lagt etter. Med hjulet i luften da selvfølgelig.
 Lykke til, å om ikke noe annet er vi jo heldige med været.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: august 06, 2017, 23:05:42 pm »

Du er alltid så positiv, det er det som skiller deg fra oss andre.
Har ikke skiver fremme nei, og de bremseskoene bak har jeg skifta sjæl. Bare så det er sagt.
Jeg prøver de tannhjula.
Sees på onsdag?
Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3059
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #7 på: august 07, 2017, 08:18:40 am »

Hvis du har trommelbremser foran, må du etterjustere foran også. Da er det nok større tromler foan enn bak for å få mere brems foran.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 141
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #8 på: august 07, 2017, 10:53:43 am »

Gammaldags dritt du kjører a Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser
Loggført

Ikke alltid
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: august 07, 2017, 14:56:40 pm »

Så så.......jeg er gammaldags, men ikke en dritt!!
Nå har jeg knota til tannhjulene slik at det så vidt subber mot tromlene, men pedalen ble bare litt høyere.
Kanskje jeg må lufte? Bremsevæska i tanken er opp til kanten,men det er en kjempesprekk i lokket!! Har forsøkt med superlim. Det skal vel kunne komme ut litt trykk der? Rekker tunge
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #10 på: august 07, 2017, 16:36:10 pm »

Kjør litt og ta noen nedbremsinger. Gjerne litt lange fra 80km. til 0. Kikk i speilet.
 Etter å ha gjort dette noen ganger etterjusterer du igjen. Luft kommer ikke av seg selv. Så det tror jeg ikke du har.
I lokket er det hull som sørger for at det ikke blir over eller undertrykk i beholderen. Resten av lokket skal være tett.
Kom dette gradvis eller plutselig?
Steingammal bremsevæske kan inneholde vann som gir myk pedal, samme symptomer som luft. Så er den gammel bør den byttes.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4848
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #11 på: august 08, 2017, 06:49:17 am »

Når jeg legger på bremseskoene, så justerer jeg ut EN sko til bilhjulet står fast når du prøver å snurre på det for hånd. Så skrur jeg justerskruen 3 hakk tilbake. Tråkker hardt på bremsepedalen et par ganger (så skoen skal sentrere seg i trommelen) og kjenner at hjulet triller uten for mye motstand. Så justerer jeg neste sko likt. Så gjentar jeg det på de resterende hjul etter tur. Det gir en knall pedal, med mindre det er luft i systemet. Bytt bremsevesken annet hvert år
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: august 08, 2017, 09:47:07 am »

Gamle bremseslanger som buler eller er dårlige (myke)?

Kan du ha lekkasje innvendig i mastersylinder (lav bremseeffekt og lav pedal)?

Henger et stempel foran kan du få samme følelsen mener jeg - da med skeivtrekk når du bremser og lav bremseeffekt ellers.

Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #13 på: august 08, 2017, 10:09:26 am »

Skal du lete etter flere ting på en gang?
Myke slanger gir en spjoing følelse i pedal. blir myk.
Gjennomslag i masterpumpe gir som regel variabel bremsekraft /effekt. Og siger gjerne innover dersom du holder trykket på pedalen over lengre tid. Bremsepumper som står gir gjerne en hardere pedal og ujevn brems.
Så med dine påstander og lav pedal og ikke noe annet er det mest sannsynlig lang vandring på skoene. Legg etter.
Og når 1302 sier legg etter en sko, mener han selvfølgelig ett par sko. Er ikke justering på en og en sko. Bare så du ikke klør resten av håret bort. Vi andre forstår vettu Gliser.
Har du luft så kommer pedalen oppover ved pumpebremsing. Testes når bilen står stille.
Vel utført arbeid tilsvarer 1,5 time på helsestudio.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3059
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #14 på: august 08, 2017, 13:26:57 pm »

Når du er ferdig med alt dette og har fremdeles litt hår igjen på hodet kan du etterjustere staget bak pedalen som går til hovedpumpa.Det skal ha så lite dødgang som mulig.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4848
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #15 på: august 08, 2017, 16:15:02 pm »


Og når 1302 sier legg etter en sko, mener han selvfølgelig ett par sko. Er ikke justering på en og en sko.
Når jeg sier en sko mener jeg en sko. Er justering på hver sko. Dvs to stk justerskruer i hver trommel. Jeg justerer først den ENE skoen/justerskruen som beskrevet ovenfor. Deretter den andre skoen/skruen. Det blir åtte skruer/sko og åtte tråkk på pedalen.

 Kult
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: august 08, 2017, 16:31:10 pm »

Du verden for et engasjement!!
Bare rolig nå kamerater.
Beholderen til bremsevæsken var tom!!
Etter å har justert både hit og dit sjekket jeg beholderen. Når jeg fikk ut sila kunne jeg stikke fingeren nedi til albuen (underlig finger!!) uten å få noe på fingeren. Lokket var som sagt sprukket hele veien rundt. Lynlim og bremsevæske DOT 4+ hjalp utrolig!! Noe er blitt borte på veien, men det driter jeg i i øyeblikket.
Så får vi se. Nytt lokk??
Nå skal jeg hvile middag.
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #17 på: august 08, 2017, 20:33:12 pm »

Jeg hadde tatt temaet lufting av bremsesystemet til den middagen siden beholderen var tom, men det er kanskje bare meg Blunker
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4848
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #18 på: august 08, 2017, 21:55:11 pm »

Da må det jo ha rent ut et sted. lekasje i tank, slanger mellom tank og pumpe, masterpumpe, rør ut til hjul, sllnger ut til sylindere eller sylindere.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: august 09, 2017, 09:40:36 am »

Ja!!
Men hvor?
Kanskje jeg skulle legge et stort papir under hele bilen og sette meg inn og trå på pedalen til det begynner å dryppe et sted?
Eller skal jeg nå være fornøyd og heller følge med på beholderen og se om det forsvinner?
(Har kjøpt nytt lokk som er på vei.)
 Blunker Gliser
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 5786
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #20 på: august 09, 2017, 10:15:08 am »

Titt bak pedalene en tur aller først. Hadde engang en VW som lakk bremsevæske inn i bilen. Ikke trivelig...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4848
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #21 på: august 09, 2017, 15:48:28 pm »

jA HAR OPPLEVD AT MASTERPUMPA FIKK LEKKASJE INN I BILEN PGA TETTE BREMSESLANGER PÅ FORHJULA.
OG AT BREMSEVESKEN HAR RENT UT AV MORKENE SLANGER MELLOM RESERVOARET OG MASTERPUMPE
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #22 på: august 09, 2017, 17:24:26 pm »

Stemmer også for å ta en rask titt på mastersylinderen rett bak pedalene. Dette er et sted hvor det kan være vanskelig å oppdage lekkasjer. Som tidligere nevnt kan det lekke ut ved pedalene. Men bremsevæska kan også ta seg en tur andre steder i både napoleonshatt, rammetunnel og rammehode.
Har også hatt bremsevæske av Houdini typen på 1302'en min. Da var det de korte slangebitene som går ut fra beholderen og inn på mastersylinderen som lakk noe voldsomt.
« Siste redigering: august 10, 2017, 00:38:30 am av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #23 på: august 09, 2017, 18:32:29 pm »

hører noe rykter om at det er lurt å ta en titt på mastersylinderen Gliser Gliser
Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: august 09, 2017, 21:13:16 pm »

Hvor finner jeg mastersylinderen?
Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3059
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #25 på: august 09, 2017, 21:27:54 pm »

Du ser bakenden på den bak bremsepedalen. Sitter gummi mannsjett med hull til pedalstanga. Resten må du under bilen for å se. Lettere hvis du tar av venstre forhjul.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4034
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #26 på: august 09, 2017, 22:39:47 pm »

Har ikke vurdert å få hjelp av noen som kan bremser?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #27 på: august 10, 2017, 04:58:02 am »

Føll (liten Hest) slangen fra bremsevæskebeholderen. Der den stopper er forhåpentligvis masterpumpa.
Da ser du samtidig om det er tørt der.
Løft teppe under / ved pedalene og kjenn på fuktigheten der. Er det bremsevæske der?
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: august 11, 2017, 13:48:29 pm »

Til H-MEK. Det er det jeg gjør og det er her jeg finner dem. Det er vel derfor jeg ikke har hørt noe fra deg? Sarkasme klarer jeg meg uten. Hadde alle kunnet alt hadde dette forumet vært dødt.
God helg!!
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4034
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #29 på: august 11, 2017, 14:30:05 pm »

Til H-MEK. Det er det jeg gjør og det er her jeg finner dem. Det er vel derfor jeg ikke har hørt noe fra deg? Sarkasme klarer jeg meg uten. Hadde alle kunnet alt hadde dette forumet vært dødt.
God helg!!
Ikke sarkastisk på noen måte.
Finnes veldig mange skrivebordsmekanikere der ute, men er noe helt annet å få ting ut i praksis.
Greit at man får tips og råd, men bremser er ikke noe å prøve pg feile seg frem på.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!