april 27, 2024, 15:22:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: T1 66 renovering  (Lest 4738 ganger)
aho
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #30 på: desember 20, 2023, 19:58:19 pm »


* IMG_2688.jpg (72.94 KB. 800x600 - vist 108 ganger.)
Sveising og maling


* IMG_2695.JPG (11.03 KB, 800x600 - vist 105 ganger.)
« Siste redigering: desember 20, 2023, 20:01:51 pm av aho » Loggført
aho
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #31 på: desember 20, 2023, 20:02:57 pm »

Klar til montering


* IMG_2756 (1).jpg (115.35 KB, 800x600 - vist 95 ganger.)
Loggført
aho
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #32 på: desember 20, 2023, 20:05:53 pm »


* IMG_2512.jpg (87.79 KB. 800x600 - vist 94 ganger.)
[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] Ferdig blåst

Loggført
aho
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #33 på: desember 20, 2023, 20:07:43 pm »

[ Vedlegg ] Sveising og maling

Noen tips om hvordan jeg får snudd bildet?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #34 på: desember 20, 2023, 22:40:33 pm »

Ser jo helt fantastisk ut Glad Og nei jeg skjønner ikke noe av hvilken retning bidene får. Kjennes ut som litt lotto Glad
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #35 på: januar 02, 2024, 13:28:22 pm »

[ Vedlegg ] Sveising og maling

Noen tips om hvordan jeg får snudd bildet?

1. Som Grelland sier så ser det helt fantastisk ut.

2. Kutt bildene litt både over og under så legger de seg riktig vei.
Loggført
aho
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #36 på: januar 16, 2024, 08:59:12 am »

Det går fremover med museskritt. Eller, siden Hotsop har disse januarhelgene sine, er det i allefall ikke stopp på innkjøpsfronten Glad

Så nå er tiden kommet til å kanskje bestille fjærplater bak...

Altså, jeg har planer om å senke bilen litt. Har kjøpt senkespindler foran og ønsker å senke noenlunde likt bak. Jeg ser at det finnes flere typer fjærplater til dette formålet. Noen rette og noen med "innebygd" senk.
Har noen erfaring med disse. Jeg ser for meg, uten å vite, at de med for eksempel 2" innebygd senk vil være bedre enn de rette. Da vil jo fjerplata ha tilnærmet normal vandring inne ved torsjonsfjæra.
Jeg har planer om å godkjenne bilen med senk og da lurer jeg også på om disse justerbare fjærbeina er ok - da spesielt den med 2" innebygd senk.

Så ser jeg at man kan montere sab stag også bak. Har dette noe for seg? Jeg tenkte at siden alt nå er i deler vil det jo være enkelt å sveise inn fester under ramma i steden for å borre 2 hull og tre inn en "u-bolt" slik som følger med settet. Må da være bedre å sveise inn fester, så slipper man hull og fuktighet inn i ramma bak?

Ja, og motor vurderingen har løst seg Glad har kjøpt en AS1600 jeg planlegger å bruke Glad


*  (18.73 KB, 600x600 - vist 57 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #37 på: januar 17, 2024, 22:03:28 pm »

Ang justerbare fjørplater så har jeg kjøpt det til Ghian, men det er først og fremst for å finstille høyden etter den er justert på splines. Jeg har egentlig aldre helt skjønt fordelene med de som er flyttet 2" ned; torsjonsfjøra tar jo opp de samme kreftene uansett. Kanskje noe med klaring til andre deler av opphenget ved ekstrem senk?
Loggført
aho
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #38 på: januar 18, 2024, 21:06:36 pm »

Googlet litt og fant denne artikkelen (https://www.mamotorworks.com/vw/knowledgelibrary/drivetrain/vw-suspension-technical-article). Men det er klart, disse skal jo selge senke fjørplater også. Men slik jeg forstår det:

Normal vandring på fjørplata skal være ca 25% ned og 75% opp. Dette for å ta imot støt. Siden tosjonsfjæra ikke er linjær men blir jo hardere dess mer man vrir vil jo en rett fjørplate som er satt høyere kanskje ikke få "nok" fjering før den treffer den øvre stopperen. Nå vet jeg ikke hvordan det er med gummiputa. Den er vel konstruert slik at den tar i før fjørplata går i øvre stopper - kan jeg tenke meg. Så - etter dette - kan jeg tenke meg at ved å montere fjørplata høyere opp går man "glipp " av tosjonsfjæras "hardere" fjæringseve - siden den rett og slett ikke kan vries like mye.

Så nevnes det Toe-in. Det er klart at geometrien tilsier at når fjørplata svinger oppover så vil drivakselen bevege seg fremover og gi mer toe-in. Det er vel kanskje her de med innebygd drop er bedre,. De oppretholder samme horisontale avstrand fra drivakselen til tosjonsfjæra - slik at drivakselen ikke vris forover. Nå er det jo for såvidt avlange hull på fjørplata så kanskje det er hok til å justere toe-in selv med en standard fjørplate....
Men jeg ser helt klart fordelen med å ha en fin-justerings mulighet etter at alt er satt sammen. Nå så jeg på Limebug sine sider at den justeringen deres ga pluss minus 4" ut fra midten ( https://limebug.com/product/t1-beetle-ghia-type-3-swing-axle-2-adjustable-dropped-spring-plates-21-3-4-spline/). Jeg liker også den spaceren de har slik at man kan bruke lukket lokk. På hotshop skriver de jo at deres justerbare fjærplate må brukes med åpent lokk.
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #39 på: januar 18, 2024, 22:28:04 pm »

##Jeg liker også den spaceren de har slik at man kan bruke lukket lokk. På hotshop skriver de jo at deres justerbare fjærplate må brukes med åpent### Blunker

Jeg har disse montert på min i bruk med justerbare fjærplater.
Disse spacerene finnes hos hot shop Blunker

https://www.folkevogn.no/product/volkswagen/type1-boble-10/bakstilling-106/stotdemper-fjaring-10602/spacer-lokk-fjarplate-5-mm-0095850
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
aho
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #40 på: januar 19, 2024, 07:59:32 am »

Hei, se der ja. Det var jo bra Glad Litt rart at de da henviser til lokk med hull. Ser heller ikke ut som hotshop har fjærplater med innebygd senk. Har du også sving-aksel med korte tosjonsfjærer og tette lokk? hvor mye kan du justere opp og ned - sånn ca? Glad
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #41 på: januar 19, 2024, 10:27:55 am »

Max senk/høy har jeg faktisk ikke prøvd. Bruker de kun for og få høyden lik på begge sider. (På mm Osteaktig).
Men skal jeg tippe, ca 2-3 cm.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!