april 20, 2024, 14:16:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problemer med motoren (Hovedsak oljelekkasje)  (Lest 5430 ganger)
Montagem
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Nittedal


Vis profil

« på: august 13, 2017, 23:34:23 pm »

Litt backstory, jeg kjøpte nybygd 1641 motor høsten 2015 uten noe research annet enn hva selger sa og noen bilder, han sa motoren var helt ny og at den var bare brukt fram og tilbake på et biltreff. Han sa også at det bare var å sette den inn og starte å kjøre. Motoren så helt ny og fin ut men det var utrolig mye problemer med den når jeg satte den inn. Jeg sendte den da vekk på reperasjon i vår 2016 hvor den gikk greit noen måneder til sommeren hvor jeg hadde en ekstrem oljelekkasje. Da tettet jeg det som var av det det var og tette og kjørte med noe lekkasje resten av 2016.

I starten av 2017 gikk clutchen og utløserlaggeret til helvette og hele motoren var søkkvåt i olje (Kanskje rundt 2 liter olje, og ja jeg har dypsump på motoren) Motoren stoppet nesten av seg selv fordi alt var dynket i olje. Jeg fikk tørket vekk det værste, fylte på olje og kjørte rolig hjemmover og håpet på det beste. Tok ut motoren og byttet clutchen som var i småbiter, byttet pakninger og tok på siligasket overalt der olje er og tilsettes. Den kjørte greit helt til neste langtur der motoren var dynket i olje igjen. Jeg vasket motoren tettet diverse lekkasje steder jeg tror det ville lekke fra, byttet olje og tilsatte QMI oljelekkasjestopper. Og vil du ikke tro det igjen så var motoren søkkvåt igjen på den siste langturen, rundt 1 og en halv liter har blitt slengt rundt i motorommet. Etter siste tur har det øverste reimhjulet mistet sporet som er i midten slik at reimen nesten falt av. Dynamo lager også til tider ulyd.

Jeg har tettet alt det er å tette og har utånding og luftfilter på oljepåfyllinga for å få ned trykket. Satt på standoff på panseret for å holde det kjølig. Byttet nesten alle bytte deler det er å bytte. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre mer, jeg har brukt over 50 000kr på denne motoren allerede og det har bare vært problem på problem. Jeg føler det eneste enkle å gjøre nå er bare å selge hele dritten å kjøpe en ny bil.

Er det noen som kan hjelpe meg ihvertfall med oljeproblemet? Det gjør meg sprø at jeg må fylle over 1 liter olje etter hver langtur jeg tar. Er det noen enkle grep for å få ned trykket?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: august 14, 2017, 04:34:28 am »

Trist. Hvor er lekkasjen? Mest typisk er oljekjøler og simmerring på veiva. Ta også en sylinderlekkasjetest for å sjekke om du har gjennomslag i motoren. Da kan det bli kastet ut olje bak reimhjulet.
Kan også høres ut som dårlig veivhusventilasjon, noen setter på oljepåfyllingshus uten veivventilasjon. Da vil olja kunne komme ut overalt.
Når det gjelder oljetrykk, så er det endel som setter inn stor oljepumpe ved trimming, og deretter bruker tjukk olje , som f.eks. 20w50. Da blir oljetrykket unødvendig høyt på en ellers standard motor.

Post ett bilde av motoren, lettere å vurdere da.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #2 på: august 14, 2017, 06:50:08 am »

Tar du med motoren til meg så kan vi kjøre den i benk, kanskje lettere å se hvor det kommer fra
« Siste redigering: august 14, 2017, 10:31:18 am av ted67 » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 14, 2017, 08:34:43 am »

Sleng ut et bilde av hvordan motoren ser ut nå. Jeg er enig med tidligere kommentar vedr. ånding. Er det for lite eller ingen ånding kommer det olje overalt. Ask me how I know..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Montagem
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Nittedal


Vis profil

« Svar #4 på: august 14, 2017, 18:02:58 pm »



Link til større bilde

Spruter mest ut bak reimhjulet og jeg bruker 20w50 olje
« Siste redigering: august 14, 2017, 18:08:22 pm av Montagem » Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #5 på: august 15, 2017, 21:52:14 pm »

Ta kontakt med motorbygger, dette bør da være reklamasjon da du trolig ikke har brukt motoren mye og du i grunn har hatt samme problem siden dag en!

En seriøs motorbygger ønsker å finne ut av feil og rette opp på forsvarlig vis!

Etter utseende på denne motoren så er jeg ganske sikker på jeg vet hvem som har bygget denne og etter hvor seriøs han utgir seg for å være så bør han rette opp.... det vil og være lurt med tanke på "ryktet" hans....

Men, kan jo være flere som bruker samme "signatur" på montering av bensinslanger osv.... så skall ikke hals hugge noen på forskudd!  Øyerulling
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Montagem
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Nittedal


Vis profil

« Svar #6 på: august 15, 2017, 22:01:15 pm »

Ta kontakt med motorbygger, dette bør da være reklamasjon da du trolig ikke har brukt motoren mye og du i grunn har hatt samme problem siden dag en!

En seriøs motorbygger ønsker å finne ut av feil og rette opp på forsvarlig vis!

Etter utseende på denne motoren så er jeg ganske sikker på jeg vet hvem som har bygget denne og etter hvor seriøs han utgir seg for å være så bør han rette opp.... det vil og være lurt med tanke på "ryktet" hans....

Men, kan jo være flere som bruker samme "signatur" på montering av bensinslanger osv.... så skall ikke hals hugge noen på forskudd!  Øyerulling

Motorbygger er ukjent men mener han jeg kjøpte motoren av bor i Haugesund, har sendt den på reperasjon etter det siden mange av delene var praktisk talt feil satt sammen men feil mål osv. Jeg fikk motoren aldri til å fungere før jeg fikk skiftet deler. Selger mente det bare var noen ''småjusteringer''
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 16, 2017, 00:35:36 am »

Festlig montering av bensinslanger og bensinfilter. Har vel en viss anelse om hvem dette er ja..

Det er mange grunner til at den lekker. Slett arbeid fra motorbyggers side er vel er greit veddemål.

Prøv å se om filteret på åndingen er tett. Med så kort avstand til oljen, og ingen hindring har det en tendens til å fylle seg med olje = ingen ånding.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 16, 2017, 05:30:27 am »

Olje fra bak reimhjulet kan det bli mye klin av, ikke sikkert dette er noen stor sak for det, siden olje på reimhjulet vil kastes rundt i motorrommet og se ganske ille ut.
Reimhjulet har std ingen tetting mot blokka, vet du om det kan ha blitt montert en type reimhjul med tetting? Det vi kaller sand-seal? Disse har en tendens til ikke å være tette.

En annen mulig årsak er det uorginale reimhjulet, om det ikke er Sand-seal, skal reimhjulet ha et dreid "skru spor" på innsiden i det området mellom blokk og veiv. Dette sporet har til hensikt å føre evnt sprutolje tilbake inn i blokka og danner litt mottrykk i det området der oljen kan komme ut. På uorginale reimhjul kan dette sporet ofte være veldig svakt/dårlig. Prøv å montere et originalt reimhjul og se om problemet blir borte.

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #9 på: august 16, 2017, 07:00:07 am »

Og viss du først tar av reimskiven, kan du prøve med en tynn strips eller lignende om kanalen for returen av oljen ved remskiven er åpen. Vil ikke være første gang denne har blitt tett/nesten tett av litt for mye pakningsmasse ved montering av blokk. Da har ikke oljen bak remskiven noen annen vei, enn ut av blokken.


* Oljekanal.jpg (72.23 KB, 800x577 - vist 223 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: august 16, 2017, 12:35:19 pm »

Godt poeng. Det er ofte en feil som blir gjort å bruke for mye pakningsmasse "for å være sikker". Samme er det med de som strammer til for mye istedet for å bruke riktig moment på ting.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Montagem
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Nittedal


Vis profil

« Svar #11 på: august 23, 2017, 13:53:47 pm »

Fikk høre at jeg har kastering bak reimhjulet og at jeg burde ha simring istedenfor, hvordan bytter jeg dette på en enkel måte?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: august 23, 2017, 13:59:00 pm »

Fikk høre at jeg har kastering bak reimhjulet og at jeg burde ha simring istedenfor, hvordan bytter jeg dette på en enkel måte?

Hvem sa dette? Kasteringen skal være der uansett. Sand seal passer kun på egne sand seal reimhjul.

Om det spruter olje derifra er det garantert noe annet som er galt..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!