april 24, 2024, 20:36:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Klakker i hjulet, og rattet rister  (Lest 1838 ganger)
Boble74
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted:


Vis profil

« på: august 25, 2017, 10:23:43 am »

Jeg har opplevd plutselig risting i rattet mens jeg kjører, det varer i ca 3-5 sek. Det er ubehagelig.

Jeg hører noen små klakk i noen svinger, over fartsdempere, og små dumper. Hjulet klakker også når jeg holder på klokka 12 og dytter inn og ut fra siden. Venstre framhjul.

Hjullageret er nettopp skiftet. Hva kan dette være? Kan jeg kjøre i lave hastigheter uten å være redd for at noe veldig skummelt skjer?
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 25, 2017, 10:30:39 am »

Av og til hender det at det blir litt slakk i nye hjullagere når ting får satt seg litt (skjedde med 1302'en min i våres). Jeg hadde prøvd og justere lageret en gang til.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #2 på: august 25, 2017, 10:39:17 am »

Når noe plutselig skjer rett etter å ha gjort noe har det ofte en sammenheng. Sjekk lager en gang til. glemt noe?
Alltid lettere å komme med tips dersom vi vet hva slags bil. Litt slakk i linkpinner kan justeres, mens kuler må byttes.

Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6105
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 25, 2017, 11:23:55 am »

På 1303 (og 1302) var det vel noen indre fôringer i forstilling som med fordel kunne byttes til bedre utgaver. Nå har jeg ikke hatt 1303 på over 30 år, så her må andre tre til med sin kompetanse....
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 25, 2017, 16:33:42 pm »

De indre foringene på bærearmene (innerst ved rammehodet) har en tendens til å være morkne ja, og da kan det jo komme litt ulyder. Har hørt veldig delte meninger angående hva man bør bruke. Selv har jeg alltid hatt originale gummiforinger.
Er det i området rundt midten av hjulet det klakker, eller kommer lyden fra et annet sted?
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #5 på: august 26, 2017, 10:15:48 am »

Er ofte lettere å være to, en som drar og en som ser. Spesielt om mann ikke vet hva man ser etter. Hvor holder du til?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!