mars 29, 2024, 06:45:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Varmluft vifte 12 volt  (Lest 2168 ganger)
Mr.Jack
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Lindesnes



Vis profil
« på: september 06, 2017, 09:28:31 am »

Ønsker og erstatte varmepotter med en 12 volts vifte som kan plasseres under baksete. Slik at varmlufts kanalene fortsatt kan brukes. Hva har andre brukt og erfaringer evnt med denne.

Mvh Atle
Loggført

1955 T1 Sleeper
1958 T1 Raptop
1962 T14 Karmann Ghia
1963 T2 Ambulanse
1965 T1 Cal Look
1967 T3 Notchback
Tuomo
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Oulu, Finland


Vis profil

« Svar #1 på: september 06, 2017, 13:50:31 pm »

Hvorfra skal du få den varme luften?
Loggført
Mr.Jack
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Lindesnes



Vis profil
« Svar #2 på: september 06, 2017, 14:08:45 pm »

En varmluft vifte var planen:)
Loggført

1955 T1 Sleeper
1958 T1 Raptop
1962 T14 Karmann Ghia
1963 T2 Ambulanse
1965 T1 Cal Look
1967 T3 Notchback
Tuomo
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Oulu, Finland


Vis profil

« Svar #3 på: september 06, 2017, 14:53:14 pm »

Hvis varmluftviften skal få strømmen sin fra boblens noenlunde standard generator, så klarer ikke generator produsere så mye strøm, at man kunne snakke om varmeapparat. Man trenger enten varmepotter eller bensin/dieselvarmer for å få ordentlig varme.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: september 06, 2017, 16:40:58 pm »

Kommer selvfølgelig an på hvor mye varme som viften skal produsere, men er i utgangspunktet enign med Tuomo. En Eber produserer vanligvis 2000W, men det er som regel nok til at den må skrues av etter få minutter. For å gjøre regnestykket enklere, kan man si at du trenger 1200W. Da trenger du 100 amper til varme pluss det som bilen normalt trenger til lys og opplading av batteriet etter starten. Det største som boblene ble levert med var jo 50Amp, og her vil jeg si du trenger minst 130Amp
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Mr.Jack
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Lindesnes



Vis profil
« Svar #5 på: september 06, 2017, 18:57:10 pm »

Tanken var og få en liten lunk vår/ høst.
Loggført

1955 T1 Sleeper
1958 T1 Raptop
1962 T14 Karmann Ghia
1963 T2 Ambulanse
1965 T1 Cal Look
1967 T3 Notchback
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: september 07, 2017, 16:59:31 pm »

Vet ikke hvilken bil du tenker på, men i Notch er det vel vanskelig å få plass til større dynamo uten ombygginger? Der har du bare 30A og bilen trenger 10-15A til lys og resten kommer godt med til lading av batteriet. I boble kan man jo lettere sette inn 50A, og da har du 20A ekstra til varme. Men 20A blir ikke mer enn 240W. Kjøper du ettermarkeds tror jeg at jeg har sett de opp i 90A, og da kan du regne rundt 700W til varme. Jeg har valgt varmebokser i alle mine biler, pluss Eber viss den har vært vinterbil. Kan også ha varmen fra varmeboksen kun ut under baksetet viss ikke du vil ha fuktige uteluften inn i kanalene.
Men en voksen person utvikler vel ca 100W, så viss du fyller opp baksetet med tre voksne, så har du 300W gratis  Øyerulling
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!