mars 28, 2024, 17:46:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Avvridde bolter svinghjul T4.  (Lest 2576 ganger)
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« på: september 27, 2017, 07:07:13 am »

Var en tur ute og kjørte for et part dager siden, og var kanskje litt hard på gassen på 1. gir.
Det kom litt lyder bakfra, bilen mistet fremdrift, og motoren klarte heller ikke å holde seg gående på tomgang.
Jeg stoppet bilen og så en oljedam på bakken. Jeg fryktet det verste. Fikk tauet bilen hjem.

Tok motoren ut av bilen, for å så finne at svinghjulet var løst og hang igjen på girkassa.

* !cid_07876637-b6e0-4aad-a45b-76bc29fec8c6 (Large).jpg (81.71 KB. 800x450 - vist 254 ganger.)


* !cid_5126dcbd-2ca5-4688-b744-8ab0bcb2f446 (Large).jpg (94.44 KB. 800x450 - vist 277 ganger.)


Må ha vært en svakhet i boltene, men likevel......

ghia69

Loggført

Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #1 på: september 27, 2017, 21:32:48 pm »

Litt vanskelig å se sikkert fra bildene men ser ut som 2-3 bolter har 'årringer' i bruddet, noe som tyder på utmatting. Dvs. de har ikke vært skrudd skikkelig til.

Vet ikke hva som er gjort med motoren din, men skal litt til å vri av disse boltene dersom de er skrudd til skikkelig.

Ellers ser det ut som det bare er å pusse vekk gradene på veiva, få de knekte boltene forsiktig ut og skru det sammen igjen med nye, originale bolter.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: september 30, 2017, 10:51:01 am »

Husk at bolter som er dratt til tørre, sitter dårligere enn bolter som er smurt. De du er ute etter, er forspenning av boltene, som presser svinghjulet mot veiva. Riktig forspenning tilsier forskjellig moment på smurte og på tørre bolter. Usikker på hva verkstedbøkene sier (har egentlig ikke merket noe skrevet om det), men man må ofte dra 20-30% mer moment på en tørr bolt kontra en coata/smurt bolt, for å oppnå samme forspenning. Dette er en viktig ting på jobben min (subsea). Forskjellig materialkvalitet på boltene krever også andre torq-verdier. Så om originalboltene er oppgitt med en verdi, er nok ikke det riktig på en ettermarkedsbolt i et annet materiale.

En annen ting, er at boltene kan brekke hvis de har blitt dratt til med for stort moment. Og sterkere kvaliteter som f.eks. 12.2, tåler mindre overtorking, og mindre vibrasjoner enn f.eks 8.8 fordi sterkere kvaliteter er sprøere, og mindre fleksible når de passerer grensa.
« Siste redigering: september 30, 2017, 10:58:05 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!