mars 27, 2024, 06:40:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Mister oljetrykk...  (Lest 24174 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #30 på: november 05, 2017, 20:36:33 pm »

får flashback til en wbx jeg plukket opp tidligere i år.
 som berger nevner ,hvor shims fra fordeler har falt ned og blitt tygd opp av kamdrevene.
restene av dette har gått rundt i systemet og tatt bærelager og lagerbaner på veiv
. samme symptom. lavt oljetrykk
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #31 på: november 06, 2017, 11:17:11 am »

Uæææ, så i morres at foredeleraksling hadde falt ned/ut av sporet, ingen shims igjen der... Har jo ikke fordeler, kun plugga igjen hullet til fordeler med dertil egnet plugg med pakning. Denne akslingen blir ikke montert igjen. Dette er vel høyst sannsynlig spot on hva som har skjedd... Øyerulling

SÅ; her må det vaskes oljekanaler, hvordan gjør man dette best? Skal matche oljekanaler til/fra oljepumpa om nødvendig også.

Gjorde noen målinger på veiv og lager også.


* 20171106_092524.jpg (43.76 KB. 800x450 - vist 279 ganger.)

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #32 på: november 06, 2017, 11:18:07 am »


* 20171106_092912.jpg (62.99 KB. 800x450 - vist 280 ganger.)

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #33 på: november 06, 2017, 11:18:59 am »


* 20171106_095651.jpg (59.61 KB. 800x450 - vist 262 ganger.)
Forsøkte å gjengi tallene på lageret; mislykket.

« Siste redigering: november 06, 2017, 11:23:16 am av Sveinf » Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #34 på: november 06, 2017, 11:19:32 am »


* 20171106_095725.jpg (66.04 KB. 800x450 - vist 245 ganger.)

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #35 på: november 06, 2017, 11:20:04 am »


* 20171106_100203.jpg (33.24 KB. 800x450 - vist 331 ganger.)
Har en tendens til å se oppned på ting... Glad  0,37mm klaring, er det ok?

Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #36 på: november 06, 2017, 11:27:55 am »

Aha, der er nok årsaken ja, man kan ikke ha akslingen i motoren uten fordeler, den vil presses opp og lage masse krøll som du ser.. Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #37 på: november 06, 2017, 14:34:42 pm »

Veiva de er ihvertfall moden for sliping/byttes.Har ikke talla i hodet men alt under 59,90
er utenfor måla Trist
Loggført

Seaside VW klubb
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #38 på: november 06, 2017, 15:20:53 pm »

What the f...! Veiva er ny ifra GoWesty... Hæ
Loggført
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #39 på: november 06, 2017, 15:25:33 pm »

Klaringen veiv/lager er bare på noen hundredeler,ikke tiendeler
Loggført

Seaside VW klubb
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #40 på: november 06, 2017, 15:55:04 pm »

Da er det feil lagre,... Sjokkert Sjokkert Sjokkert
Målte veiva og lagre på nytt, klaring er 0,40, veiva er 59,75mm
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #41 på: november 06, 2017, 16:09:53 pm »

veiva di er vel slipt en underdimensjon og montert med std størrelse lager
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #42 på: november 12, 2017, 13:50:26 pm »

Da har jeg målt diameter på lagersete for veivaksel nærmest svinghjul.

* 20171112_124033.jpg (74.18 KB. 800x450 - vist 218 ganger.)
Reingjort alle anleggsflater på blokkhalvdelene, klar til sammensetting.

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #43 på: november 12, 2017, 13:51:57 pm »


* 20171112_124427.jpg (55.8 KB. 800x450 - vist 252 ganger.)
Målt thrust til ca 21 mm.

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #44 på: november 12, 2017, 13:53:44 pm »


* 20171112_125842.jpg (64.09 KB. 800x450 - vist 237 ganger.)
Satt sammen blokkhalvdelene og og drar til med moment på alle bolter rundt lagersetene.

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #45 på: november 12, 2017, 13:55:46 pm »


* 20171112_130434.jpg (69.89 KB. 800x450 - vist 243 ganger.)
Målte først på tvers av blokkhalvdelene, så 2 stk diagonale mål.

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #46 på: november 12, 2017, 13:56:47 pm »


* 20171112_131445.jpg (67.79 KB. 800x450 - vist 211 ganger.)

* 20171112_131445.jpg (67.79 KB. 800x450 - vist 211 ganger.)

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #47 på: november 12, 2017, 14:03:30 pm »


* 20171112_132706.jpg (57.9 KB. 800x450 - vist 243 ganger.)
Hva sier disse målene da tru? Vanskelig å lese, kanskje.
På tvers av blokkhalvdelene: 66,02
Diagonalmål 66,03 og 66,05
Tilsvarer dette standard utvendig dimensjon på veivlagra? Om alt annet er greit, hva slags dimensjon skal bestilles?

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #48 på: november 13, 2017, 22:47:27 pm »

Siden ALLE venter på mitt eget forslag på veivlager, får jeg komme med et forslag(med stor fare for å gå i baret) Osteaktig  Standard utvendig diameter, 0,25 underdimensjon på innvendig diameter. Takknemlig for kommentarer her. Glad
Loggført
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #49 på: november 14, 2017, 22:27:15 pm »

Gjelder dette alle lagra?eller bare det ene?
Loggført

Seaside VW klubb
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #50 på: november 15, 2017, 01:03:15 am »

Du har vel noen std lager å måle utvendig og innvendig?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #51 på: november 15, 2017, 12:41:45 pm »

Har målt kun på det ene lagersetet, nærmest svinghjulet. Blir vanskelig å måle lagersetene i midten vel?
Jeg tar det for gitt at lagersetene har forholdsvis samme dimensjon, det samme med veiva og at jeg derfor kan gå ut ifra måling på et lager... Alt annet virker helt skrudd på meg, eller er det JEG som er skrudd???  Sjokkert (skulle ikke forundre meg Gliser)
Har de gamle lagra, skal se om det står "STD" på de.  Skal uansett måle de også og presentere resultat.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #52 på: november 15, 2017, 16:20:50 pm »

Det er vel uhyre sjeldent at vannbokserblokka er linjeborret siden alu-blokk er veldig stabil, så da er det vel kun å finne ut hvor mye veiva er slipt som gjelder Glad

Når det er sagt så har jeg vært borti en blokk som var linjeborret, men med std lager da vare det klunk-klunk sideveis etter montering  Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #53 på: november 16, 2017, 15:46:18 pm »

Originallagra ligger innerst i en bod...
MEN de lagra som jeg kjørte inn motoren, med har dette merket. Bør vel være standard så godt som noe. OG, det var ingen klunk-klunk lyd i motoren med disse lagrene. Derfor trur jeg at ytterdiameter er riktig(målt til 66,14 med mer) Altså tidelen større enn lagersetet i tilskrudd tilstand, snittmålingene viste ca 66,05 mm. Mener også bestemt å huske at Jørn sa blokka var bra når han sjekka denne. Derfor blei det bestilt standardlagre, men det glapp på veiva som er underdimensjon, 0,25. Bestiller jeg da disse, for eksempel?
http://folkevogn.no/index.php/nb/butikk/produkt/10978-baerelager-wb-std-025-sen/lang-nb-NO
Forresten, er det noe vits i å kjøpe kamakseldrev med rettskårne drev?

* 20171116_152723.jpg (26.92 KB. 800x450 - vist 274 ganger.)

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #54 på: november 16, 2017, 15:47:36 pm »

Sjekka kamakselen litt nøyere. Er dette innafor?? Sjokkert

* 20171116_152521.jpg (43.04 KB. 800x450 - vist 240 ganger.)

Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #55 på: november 16, 2017, 18:32:29 pm »

Skal være riktige lager det du har linket til der.
Om du trenger rettskårne drev avhenger mest av hvor mye fjæretrykk toppene er satt opp med. Med mye mer fjærtrykk enn std så er det en fordel med rettskårne, da får du mindre belasting på thrusteflatene.

Kammen din ser litt snodig slitt ut, men trenger ikke være noe galt hvis det bare er coatingen som er slitt av. Litt vanskelig å se på bildet.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #56 på: november 16, 2017, 18:50:45 pm »

Les denne, motorbyggingen starter på side 6:

http://www.airspeedparts.com/forums/index.php?topic=914.150

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #57 på: november 20, 2017, 11:03:25 am »

Bettlebug, den tråden er jo rå, går virkelig i detalj.  Glad Regner med jeg ikke må gå så i dybda på alt, wbxblokka skal jo være temmelig stabil... Uansett givende lesning!  Glad  nå jeg drar neglen på tvers over den ene lagerflaten på kamakslingen, kjenner jeg en ørliten ripe et sted. Umulig å se. Er et slitt 400 sandpapir greia å bruke? Annet å passe på? Skal sjekke veiva nøyere også. Bør jeg uansett gjøre dette på alle lagerflater? Takk Berger, for bekreftelse på lagerdimensjon!

* 20171120_104232.jpg (43.46 KB. 800x450 - vist 246 ganger.)

Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #58 på: november 23, 2017, 06:27:10 am »

Sandpapir er normalt frykteleg vanskeleg for å slipe plane overflater.
Eg er opplært til å bruke eit nytt fint bryne, spesielt på kam og vippearmar etc.
Då er det lettare å få fine plane flater, med ordentleg overflate. Eit bryne er gjerne 1200-3000 grit, til forskjell frå eit stripete 400 papir.......
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #59 på: november 24, 2017, 09:26:14 am »

Da har jeg bestilt brynesteiner 80 - 3000 grid. Takk for tipset, Ivar. Hvordan finner man ut hvilket bryne man skal starte med, for ikke å gjøre vondt verre? Hæ
Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!