Etter hva jeg har lest ble dette staget introdusert på 68-modellen på Bobler med pendelaksler. Dette året ble fjæringa bak gjort litt mykere, blant annet for å få bedre komfort. Men mykere fjæring bak i kombinasjon med full last og god fart i svinger er ingen god oppskrift på gode kjøreegenskaper - Z-staget skal kompensere for dette.
Alle 67-modeller har også dette staget..
Som Pan sier ble torsjonstavene samtidig gjort litt mykere bak. Dette økte komforten, staget er (originalt) kun i bruk når bilen er tungt lastet.
Kjøreegenskapene på en original '67 kontra eldre er definitivt bedre, noe som har å gjøre med en kombinasjon av mange ting. Samtidig som Z-bar kom fikk bilene også bredere sporvidde bak, balljoint kom året før osv.
Det er lett å få en eldre bil med kingboltforstilling og korte aksler osv til å oppføre seg minst like bra, men den optimale originalbilen er i mine øyne en '67 1500 som har alle disse fordelene og i tillegg 1500 motor og skivebremser.
68> er selvfølgelig ikke dårligere, men "noen" vil si de mistet litt av sjarmen de eldre bilene har.
Makan til avsporing i en tråd om Z-bar.. Sorry..