Atrox
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Oslo
|
 |
« på: august 21, 2008, 23:45:00 pm » |
|
Hvor store dekk har jeg lov å slenge på 15` når det i vognkortet står 5.60 x 15? Dette er jo type gamle mål, og sier meg særs lite. Har jeg forstått det rett om det skal være samme dim forran som bak? (forrige eier har satt 135 forran og 205 bak, ser tøft ut, men jeg vil gjerne ha det lovlig igjen). På forhånd takk for hjelpen! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #1 på: august 22, 2008, 23:07:52 pm » |
|
Ja, det er gode spørsmål. 5.60x15 er diagonaldekk. 5.60 er bredden i tommer (142 mm). Radialdekk har en annen oppbygning, og originaldimensjon til boblene er 155R15. Disse dekkene har omtrent samme rulleomkrets, og det er det viktige her. Du kan bruke andre dimensjoner, men rulleomkretsen må ligge innenfor +-5%. I tillegg kan ikke dekkene stikke utenfor skjermene og ikke ta borti noe ved full fjæring og sving. Så har vi felgens innpress, da.... bare for å gjøre det ekstra spennende.  Er ikke sikker, men tror nok at det skal være samme dimensjon foran og bak. Uansett: Originaldimensjon på originalfelg er safe. Men mulighetene er mange! Skal du ha bredere,.... tja, det kommer litt an på hva slags stil du vil ha: ballong, lavprofil, smalt/bredt, valgene er mange. Originalfelg eller bredere penfelger, eller? En dekkforhandler kan også hjelpe deg.
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #2 på: august 23, 2008, 01:06:20 am » |
|
Noen som vet dette om det er lov med forskjellig dim, og/eller forskjellig bredde på felger/dekk bak og fremme?
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #3 på: august 23, 2008, 08:40:41 am » |
|
Noen som vet dette om det er lov med forskjellig dim, og/eller forskjellig bredde på felger/dekk bak og fremme?
Nei! (hvis du bare venter litt nå, så vil det komme noen som sier at "joda, dette er ikke noe problem, jeg fikk godkjent bla bla bla" osv.  I utgangspunktet så skal det være samme foran og bak! Det er noen nye biler som blir levert originalt med forskjellig foran og bak, de er selvfølgelig godkjent med det slik. Du kan helt sikkert få godkjent forskjellig foran og bak, men da må du antageligvis søke/dokumentere om dette osv. Ang. hva som er lov: Som "fatzy" sier lenger opp, du kan forandre sporvidden med 15mm totalt pr aksel. Altså 7,5mm forandring i innpress pr. felg Du kan forandre rulleomkretsen på dekkene med +- 5% Dekkene skal ikke stikke utenfor skjermene, eller ta i innerskjermer eller for/bakstilling v. fullt rattutslag og fjæring. Dekkene må oppfylle lasteindexen til bilen som står i vognkortet Dekkene må også oppfylle hastighetskravet til bilen som også står i vognkortet Følger du disse reglene, kan du i teorien sette på så store, breie, små eller lave dekk som du bare makter. I praksis er det noe helt annet... hvis det skal være "helt" lovlig  og det skal det jo... 
|
|
« Siste redigering: august 23, 2008, 08:43:50 am av Bjørnar »
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #4 på: august 23, 2008, 08:42:42 am » |
|
Også kommer det ann på høyden på bilen... du nevner 135 foran da er den vel senket i allefall foran? ikke sikkert du får plass til original dekk foran når den er senket, eller er planen å få den original igjen? legg gjerne inn bilde av bilen.. har vist bil hos BT med 185 bak og 145 lav profil foran.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Atrox
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #5 på: august 23, 2008, 10:28:06 am » |
|
Hei alle og takk for svar! Har ikke bestemt meg for hvilken stil jeg har tenkt på, men jeg veit jeg vil slippe å svette uttapå klærne hver gang jeg ser en politikontroll  Heller nok uansett litt mer mot originalutseende, så etterhvert tipper jeg orginal-dekkene med kromkapsler skal på, om ikke jeg finner en ok dim jeg kan bruke på de felgene jeg allerede har. Bilen er senka, men justerbar puma som nok skal opp i været igjen. Bilder slik bilen er nå:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #6 på: august 23, 2008, 10:31:03 am » |
|
synes bilen din er fin som den er jeg kansje litt store dekk bak.. gå ned til 195 eller 185 bak så ser den litt mere original ut
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Atrox
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #7 på: august 23, 2008, 11:12:02 am » |
|
Joda, enig i at det ser bra ut - men jeg vil ha det lovlig og 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #8 på: august 23, 2008, 11:35:02 am » |
|
er jo ikke verre en å bytte hvis du blir stoppet.. de tar ikke skiltene dine for feil dekk dim. i allefall ikke for så lite ....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #9 på: august 23, 2008, 12:51:48 pm » |
|
Flott bil, da Atrox!  Sjekk dimensjonen (bredden) på felgene dine! Det står innstemplet en eller annen plass. Kan se ut som om de er lik foran og bak, tipper 5". På den bredden kan du bruke "lovlig" dekkdimensjon, MEN det ser ut som om du har en puma-forstilling som er smalere, og da kan det bli problem med plass til bredere dekk enn de som står på ved full sving og fjæring. Dette er det sikkert andre som kan mer om, men uansett har du litt å styre med og tenke på nå..... 
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
Atrox
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #10 på: august 23, 2008, 12:52:15 pm » |
|
Jepp, men da blir det vel gjerne en mangellapp og dertil hørende visning hos BT? Eller hva er reglene for dette? Bot?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Atrox
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: august 23, 2008, 12:54:01 pm » |
|
jepp - fått litt å tenke på nå  Tusen takk til dere alle for svar forresten - genialt forum! Men på tide å ta en tur på Bogstad nå og søke inspirasjon! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 605
Bosted: Moss
1967 T2
|
 |
« Svar #12 på: august 23, 2008, 14:33:34 pm » |
|
Flott bil, da Atrox!  Sjekk dimensjonen (bredden) på felgene dine! Det står innstemplet en eller annen plass. Kan se ut som om de er lik foran og bak, tipper 5". På den bredden kan du bruke "lovlig" dekkdimensjon, MEN det ser ut som om du har en puma-forstilling som er smalere, og da kan det bli problem med plass til bredere dekk enn de som står på ved full sving og fjæring. Dette er det sikkert andre som kan mer om, men uansett har du litt å styre med og tenke på nå.....  Er original bredde på Puma, og 5" Radar 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #13 på: august 23, 2008, 16:29:43 pm » |
|
Er original bredde på Puma, og 5" Radar Flotte felger!  Det er vel slik at endringer som er gjort på bilen, skal stå i vognkortet for at det skal være "lovlig". Dermed skulle bilen strengt tatt vært vist og nye dekk-og felgdimensjoner skrevet i vognkortet, sammen med senkingen. Nå kan jeg som sagt ikke så mye om Puma, men hva med dette da: ta bilen litt opp foran og så ha på f.eks 175/65R15 på de flotte felgene. Hvis dette går, med nok klaring foran, så rigger det bra. Og er "lovlig", iallefall hvis du treffer overformynderi-tilsynet på en god dag og får det i vognkortet. Da kan du cruise med det største gliset i gata! 
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
    
Innlegg: 796
Bosted: Skien
Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....
|
 |
« Svar #14 på: august 24, 2008, 13:02:28 pm » |
|
Flott bil, da Atrox!  Sjekk dimensjonen (bredden) på felgene dine! Det står innstemplet en eller annen plass. Kan se ut som om de er lik foran og bak, tipper 5". På den bredden kan du bruke "lovlig" dekkdimensjon, MEN det ser ut som om du har en puma-forstilling som er smalere, og da kan det bli problem med plass til bredere dekk enn de som står på ved full sving og fjæring. Dette er det sikkert andre som kan mer om, men uansett har du litt å styre med og tenke på nå.....  Problemet med subbing i innerskjermen ved full sving kan løses med å bytte en av de tre skruene som holder bremseskjoldet foran. Jeg byttet disse mot noen som er ca 10 mm lengere og vipps så fungerer disse som en stopper. Og det beste av alt er at dette er lovlig. I følge en eldre kar jeg snakket med som på 60 tallet jobbet som mekaniker for vw i skien så var dette en vanlig "forbedring" også på nye biler den gangen.
|
|
|
Loggført
|
B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
|
|
|
HKE
Supermedlem
    
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar
Hans Kristian tlf 95718916
|
 |
« Svar #15 på: august 24, 2008, 13:34:20 pm » |
|
Jeg har vist familibilen min (2002 mod Opel Zafira) på EU ved BT med 225/45-17 flere ganger. Orginal dim er 195/65-15. Fikk bare besjed om at jeg måtte ha en omregningstabell liggende ved vognkortet for å vise til at rulleomkretsen var innenfor 5 %. Dette fiksa faktisk Biltilsynetmannen for meg der og da...... Ingen mangellapp og meget bra service!! 
|
|
|
Loggført
|
VW 1956 T1
"It don't have to shine, to be fine!!"
|
|
|
Atrox
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #16 på: august 24, 2008, 19:36:39 pm » |
|
Ok - utifra dette ser jeg for meg å få eks. 175/65/15 rundt baut, eneste jeg da vil trenge er å sjekke om felgene har samme innpress forran og bak (jeg er grønn på dette, correct me if I`m wrong). Bilen står dessverre noen mil unna så får ikke sjekka sånn på rappen. Takk for all hjelp folkens - flere spørsmål følger sikkert 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|