november 13, 2019, 22:52:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gullbobla 73  (Lest 13544 ganger)
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 636
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #30 på: mai 29, 2018, 07:43:16 am »

Fin bil :-) Hadde deg bak meg hjem forrige uke Glad
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302






____________
Mob 95298043
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #31 på: mai 29, 2018, 12:07:47 pm »

Da kjørte du ikke boble.. 😃
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #32 på: juni 03, 2018, 23:30:49 pm »

Sliter fremdeles med de samme symptomene som tidligere bare blitt verre. Starter fint og går bra uten belastning, men så fort jeg gir litt gass så høres den ut som et maskingevær i ujamn takt.  Kikket litt i fordeleren i dag og finner en sprekk i armen. Er dette synderen??

* 1A517746-5293-4471-AFC6-27BF3D8EF730.jpg (44.66 KB. 800x600 - vist 141 ganger.)


* 018CC083-4FCB-45AD-8793-F5051E0780FB.jpg (45.95 KB. 800x600 - vist 117 ganger.)


Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #33 på: juni 03, 2018, 23:40:39 pm »

Er bygd om til elektronisk tenning, og fordeleren er ikke koblet på vakuum. Men den reagerer når jeg gir vakuum på klokka. Noen som har lignende og kan fortelle hvordan deres fungerer?

* 9354C2F5-47B5-4F17-9E4C-ADB4CCEE8228.jpg (78.1 KB. 800x600 - vist 133 ganger.)


* 121A5096-1FE8-4D3D-9D94-9AD4158B1748.jpg (77.57 KB. 800x600 - vist 112 ganger.)

Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3865
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #34 på: juni 04, 2018, 09:07:02 am »

Find en vakumslange og sæt den mellem vakumudtaget på den ene gasser og vakumklokken på fordeleren. Kan være alt der skal til.
Eller byt til en "009" type fordeler uden vakum Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 636
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #35 på: juni 04, 2018, 09:35:49 am »

Da kjørte du ikke boble.. 😃
hahaha, nei. Lå på tvers baki en golf IV med nyoperert ankel :-D
Bobla står på låven...
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302






____________
Mob 95298043
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #36 på: juni 04, 2018, 09:37:09 am »

Ja, prøvde med vakuum til ene forgasseren uten at det hjalp. Får ta meg en tur på Unneberg i dag igjen..  Glad
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #37 på: juni 04, 2018, 17:37:59 pm »

Bytta rotor og sjekket tenninga. Justerte litt og prøvekjørte. Samme greia.. Neste blir å sjekke at pumpa gir nok bensin og at bensinen renner fritt fra tanken. Men skulle ikke tro det var et problem så mye bensin som den bruker..  Gliser
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #38 på: juni 08, 2018, 09:06:46 am »

Det renner godt fra pumpa. Tok ut pluggene og alle var kølsvarte igjen. Har bestilt 0.45 tomgangsdyser hos Unneberg, så da får jeg håpe det hjelper litt.
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #39 på: juni 10, 2018, 23:08:12 pm »

Nyrensa plugger og på veterantreff i Tønsberg på lørdag med junior.  Glad

* 3C422EE7-1A41-47FF-B6DD-962BB85A4937.jpg (149.39 KB. 800x600 - vist 158 ganger.)

Med to meget fine av samme art..

* 32EF4B98-48F0-491D-9FF5-F61F6019DBB0.jpg (121.12 KB. 800x600 - vist 180 ganger.)

Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #40 på: juni 12, 2018, 09:22:43 am »

Boble til jobb gjør alltid dagen litt bedre..  Gliser

* boblejobb.jpg (65.93 KB. 800x600 - vist 175 ganger.)

Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #41 på: juni 21, 2018, 15:33:58 pm »

Nye 0.45 tomgangsdyser er på plass. Måtte rense pluggene igjen og valgte denne gangen å bruke NGK pluggene da de funker bedre enn Bosch virker det som. Soter litt mindre og går fremdeles pent på tomgang, men motoren nøler fremdeles når jeg gir litt gass. Våkner til liv med gassen i bunn, men det er litt plagsomt å ikke ha mellomregister..  Rekker tunge
Filmen viser mest forvirra filming, men lyden forteller kanskje noe..
Finnes det noen i Tønsberg området som har mulighet til å hjelpe meg med dette?


Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #42 på: juni 29, 2018, 09:37:45 am »

1.6 l/mila. Får ihvertfall nok bensin! Glad
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #43 på: juni 29, 2018, 11:39:53 am »

Da har jeg to alternativer:
1) Bytte til mindre forgassere som passer denne motoren bedre. Gi gjerne beskjed dersom du har et sett du vil bytte.  Glad
2) Kjøpe et dysesett og begynne å teste..


* 2017-09-07 21.29.14.jpg (87.23 KB. 800x600 - vist 163 ganger.)

Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #44 på: juni 29, 2018, 12:53:01 pm »

Hvis den bruker litt mye, er det ikke i utgangspunktet nødvendig å bytte forgasser, er jo enklere å dyse den riktig.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5745
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #45 på: juni 29, 2018, 13:35:33 pm »

Dyser er billig å handle fra han her:

https://www.ebay.com/usr/alfa1750?_trksid=p2047675.l2559
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #46 på: juni 29, 2018, 13:39:03 pm »

Skal teste med 1.40 dyser isteden for 1.50 hoveddyser. Unneberg hadde liggende.
Noen som har erfart å få lavere vakuum på sylinder 3 i forhold til 4’ern når gasserne skal synkroniseres?
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5745
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #47 på: juni 29, 2018, 13:45:48 pm »

Skal teste med 1.40 dyser isteden for 1.50 hoveddyser. Unneberg hadde liggende.
Noen som har erfart å få lavere vakuum på sylinder 3 i forhold til 4’ern når gasserne skal synkroniseres?

synkronisere med hva? Snegle? Dersom kvalitetskontrollen er så som så, så vil vakumet/fløden bli ulik. Enkelt å se nå du har gasseren i hånden. Juster tomgangen slik at det er ørliten åpning på spjeldene, og bruk bladsøker for å verifisere at de er like/ulike
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5745
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #48 på: juni 29, 2018, 13:46:28 pm »

Hva slags topper har du? Og hva slags venturier i gasserne?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #49 på: juni 29, 2018, 14:08:34 pm »

Bruker snegle ja. Får sjekke at spjeldene ikke åpner ulikt da. 😊
Når det gjelder toppene vet jeg ikke stort om de annet at de skal være porta.
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #50 på: juni 29, 2018, 14:10:05 pm »

Venturi ser ut til å være 30.
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #51 på: juni 29, 2018, 15:00:34 pm »

Jeg var skråsikker på at hoveddysene var 1.50, men de var jaggu 1.15!!
Da har det tydeligvis vært gjort et forsøk på å få den til å gå magrere en gang. Prøvde for moro skyld med 1.40 dysene og nå drar den mye bedre i mellomregisteret, selv om den fremdeles nøler litt rundt 2000 omdreininger. Det smeller litt i potta når jeg slipper gassen, men det er jo ikke så rart.
Er det mulig at den har gått magert med det forbruket?  Hæ
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #52 på: juli 02, 2018, 09:25:35 am »

Bilen går faktisk mye bedre med 140 dysene! Nå er det gøy å kjøre den!
Den nøler akkurat rundt 2000 omdreininger, men drar jevnt hele veien utenom. Skal få tak i et dysesett uansett etterhvert og justere den litt bedre. Får spare til bredbåndslamda.  Gliser
Er fristende å konvertere til sprut i fremtiden. Installerte Megasquirt i en Datsun 240z for noen år siden og når det først virker så er det veldig deilig å ha kontroll på alle parameterne.  Glad
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #53 på: august 09, 2018, 12:19:30 pm »

Nå var det lenge siden siste oppdatering. Sommeren går fort og bobla har stått mye parkert i garasjen.
Etter å ha kjørt med altfor store dyser en liten stund så ble naturligvis pluggene helt sotet, så jeg har forsatt å feilsøke for å finne roten til problemet.
- Gått gjennom hele bensintilførselen. Flyttet filter til utløp på tanken og fjernet filteret inne i tanken.
- Satt inn bensintrykksregulator for å ha kontroll på trykket.
- Sjekket og stilt ventilene til 0.10mm
- Gått over venstre forgasser og målt at spjeldene åpner likt.
- Målte kompresjon på sylinder 3 og 4 til 60/80
- Tennplugg på syl 3 var svartere enn på 4
Neste blir å finne ut hvorfor det er et avvik på 3'ern..  Rekker tunge
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #54 på: september 25, 2018, 10:04:59 am »

Blir å ta ut motoren i vinter for sjekk, men inntil da blir den brukt så mye som mulig. Var litt kaldt i morges med 1,5 grader, men den startet til slutt.  Gliser

* 2BF6A281-082B-49A7-89E0-41326B45987F.jpg (71.85 KB. 800x600 - vist 93 ganger.)

Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #55 på: oktober 20, 2018, 14:09:10 pm »

Sommeren er definitivt over. Virket som bobla hadde gått i dvale allerede, men fikk ti slutt liv i den for en siste tur. I vinter er planen å ta ut motor og sjekke hvorfor kompen er så dårlig på 3’ern. Den svetter olje omtrent over alt også. Tipper det er stempelring som har gitt seg.. Vi får se. Funderer også å øke til 1915cc og bytte ut den originale kammen.

* 552BF4D4-3CC5-47BF-9DD5-5325BBE36C12.jpg (127.76 KB. 800x600 - vist 81 ganger.)


* C7C17E97-05BC-4051-8B04-AE400DE565E0.jpg (154.75 KB. 800x600 - vist 80 ganger.)

Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3865
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #56 på: oktober 22, 2018, 21:26:53 pm »

Synes det her lød meget bedre jeg  Øyerulling Osteaktig

I vinter er planen også å øke til 1915cc og bytte ut den originale kammen.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #57 på: desember 13, 2018, 22:56:49 pm »

Julegave til bobla.  Osteaktig
 

* IMG_20181213_214915.jpg (42.88 KB. 450x600 - vist 105 ganger.)

Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4191
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #58 på: desember 13, 2018, 23:31:41 pm »

Grættis.
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #59 på: januar 07, 2019, 16:32:31 pm »

Har begynt forarbeidet med å ta ut motoren i vinter.
Hovedsakelig for å sjekke hvorfor det er så dårlig kompresjon og finne ut av en tikkelyd jeg ikke liker helt.
Sjekket kompresjonen på kald motor og fikk

Syl  psi
 1   85
 2   80
 3   80
 4   90

Det er relativt jevne men lave verdier og da jeg helte innpå litt olje på 3'ern så økte kompen til 88 psi.
Regner med at det ihvertfall blir bytte av stempelringer.
Men så lurer jeg på om det ikke hadde vært lurt å legge litt mer kroner i det mens motoren alikevel er i deler.
Neste steg er vel en litt kulere kam, men får jeg egentlig noe ut av det?
Leker meg litt med Dub-Dyno og får bare 82 HP som ikke er store endringen i fra da motoren ble bremset (75 HP).
Er dette realistiske tall?


* Dyno1.jpg (26.82 KB. 289x600 - vist 52 ganger.)



* Dyno2.jpg (30.66 KB. 289x600 - vist 55 ganger.)

Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Sider: 1 [2] 3 4 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!