april 23, 2024, 10:29:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan lettest og lovlig senke min 65mod boble?  (Lest 4086 ganger)
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« på: desember 28, 2017, 20:07:52 pm »

Er ganske boank på dette med senking av bobler, så har en del spørsmål:-)
Bilen er helt original, men kunne tenke meg å senke den litt både foran og bak, for å få den til å se litt mer spenstig ut!
Er drop spindel det letteste for å senke bilen på en lovlig måte?
Og må jeg bytte mye annet i forstillinga hvis jeg gjør dette? Bak gjøres det på en annen måte en ved bruk av drop spindel!

Vil hjula gå i skjermen foran ved for mye senking?
Og kan det bli mye kluss med hjulstilling/forstilling?


Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: desember 29, 2017, 12:55:01 pm »

Skal du gjøre det lovlig så må du ha puma forstilling med papirer. Bak senker du tilsvarende som foran ved å endre vinkelen på fjærplatene.

Dropspindel er ikke lovlig.
Hjula vil gå i skjermen ved for mye senking.
Du endrer geomentrien i forstillinga ved mye senking så du kan møte diverse problemer. Skal du ha det i lovlig kjørehøyde trenger du ikke bekymre deg.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: desember 29, 2017, 14:31:46 pm »

og som vanlig er det en stor fordel å søke før du begynner ombyggingen. Lykke til
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #3 på: desember 29, 2017, 16:27:59 pm »

Skal du gjøre det lovlig så må du ha puma forstilling med papirer. Bak senker du tilsvarende som foran ved å endre vinkelen på fjærplatene.

Dropspindel er ikke lovlig.
Hjula vil gå i skjermen ved for mye senking.
Du endrer geomentrien i forstillinga ved mye senking så du kan møte diverse problemer. Skal du ha det i lovlig kjørehøyde trenger du ikke bekymre deg.

Akkurat, trodde drop spindel var senking på den lovlige måten Øyerulling

Takk for god info,, da får jeg se litt på hva det kommer til å koste!
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #4 på: desember 29, 2017, 16:29:24 pm »

og som vanlig er det en stor fordel å søke før du begynner ombyggingen. Lykke til

Takk, da vet jeg det Blunker har aldri vært borti BT i sammenheng med godkjenninger.
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #5 på: januar 02, 2018, 20:17:32 pm »

Og for att du skall slippe krøll når du bestiller deler så må du finne ut følgende:

Er bilen din virkelig en 65 mod? Ser nemelig att du har skrivi i profilen din "vw 1300 65mod"... Dette er ikke mulig med mindre du har uorginal motor i bilen din. 1300 kom nemelig først på 66 modellen, mistenker da att du har en 66 mod 1300 som er registrert mellom 15 aug 1965 og 30 des 1965 Blunker (modell året starter etter 15 aug hvert år)

En enkel måte å finne ut av dette på er å f.eks: se om du har ett mittre defroster ventilasjons utblås på dashen din. Da er det en 66 Blunker

65 og 66 modellen har forskellige forstillinger ser du, hvor 66 er første med bærekuler i stedet for king bolt og link pin.

Håper dette kan hjelpe deg å bestille riktige deler!  Glad
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
ThomasS
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: januar 02, 2018, 22:06:43 pm »

Det at drop spindel ikke kan godkjennes på senket folkevogn er bare rør.
Mvh. Thomas
Loggført

57 oval
61 1200 DeLuxe
58 Type-1
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #7 på: januar 02, 2018, 23:47:06 pm »

"Bare rør"

Tidligere ble det solgt CB senkespindler fra CSP med TUV godkjenning, men tror bare det var til BJ, nå står det ingenting om godkjenning på CSP, Unneberg og Hot Shop sine sider...... Hvis en kjøpte senkespindler direkte fra CB, så var de uten innslått nummer (slik som hos CSP) og ingen TUV godkjenning.

Men, det er flere biler i Norge som er "godkjent" med senkespindler, men vet også at flere av disse også har Puma senkeforstilling og at BT ikke vet om senkespindlene, men godkjenner ut fra godkjenning fra Møller (Puma).

At noen har fått godkjent bilene med senkespindler er jo bra, men vil gjerne se godkjenningspapirene, slik at også andre kan få godkjent sine hos BT.

Som med alle andre ombygginger er det jo viktig å spille på lag med BT og andre som kan hjelpe å godkjenne.

Ønsker alle lykke til med VW hobbyen :-)   
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #8 på: januar 04, 2018, 23:26:44 pm »

Og for att du skall slippe krøll når du bestiller deler så må du finne ut følgende:

Er bilen din virkelig en 65 mod? Ser nemelig att du har skrivi i profilen din "vw 1300 65mod"... Dette er ikke mulig med mindre du har uorginal motor i bilen din. 1300 kom nemelig først på 66 modellen, mistenker da att du har en 66 mod 1300 som er registrert mellom 15 aug 1965 og 30 des 1965 Blunker (modell året starter etter 15 aug hvert år)

En enkel måte å finne ut av dette på er å f.eks: se om du har ett mittre defroster ventilasjons utblås på dashen din. Da er det en 66 Blunker

65 og 66 modellen har forskellige forstillinger ser du, hvor 66 er første med bærekuler i stedet for king bolt og link pin.

Håper dette kan hjelpe deg å bestille riktige deler!  Glad

Takk for info👍 Har både link pin og king bolt, men ingen midtre utblåsing på dashen, så da er nok bilen en 65 mod.😌
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #9 på: januar 04, 2018, 23:29:56 pm »

"Bare rør"

Tidligere ble det solgt CB senkespindler fra CSP med TUV godkjenning, men tror bare det var til BJ, nå står det ingenting om godkjenning på CSP, Unneberg og Hot Shop sine sider...... Hvis en kjøpte senkespindler direkte fra CB, så var de uten innslått nummer (slik som hos CSP) og ingen TUV godkjenning.

Men, det er flere biler i Norge som er "godkjent" med senkespindler, men vet også at flere av disse også har Puma senkeforstilling og at BT ikke vet om senkespindlene, men godkjenner ut fra godkjenning fra Møller (Puma).

At noen har fått godkjent bilene med senkespindler er jo bra, men vil gjerne se godkjenningspapirene, slik at også andre kan få godkjent sine hos BT.

Som med alle andre ombygginger er det jo viktig å spille på lag med BT og andre som kan hjelpe å godkjenne.

Ønsker alle lykke til med VW hobbyen :-)   

Okei, har mye å lære/sette meg inn i skjønner jeg, godt det finned forum med mye kunnskap!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!